ارزش و اهمیت استفاده از محصولات ارگانیک کشاورزی

استفاده از محصولات ارگانیک کشاورزی علاوه بر تاثیر مثبت بر سلامتی افراد یکی از مهمترین راهکارهای حفظ منابع طبیعی به شمار می‌رود. منبع طبیعی مانند خاک که بر اثر استفاده بیش از حد از کودها و سموم شیمیایی باروری خود را از دست دهد. در این جریان حتی ممکن است آب‌های زیر زمینی نیز دچار آلودگی شده و غیرقابل استفاده شوند.

در پروسه کشاورزی ارگانیک از هیچ مواد غیر طبیعی برای رشد و کشت محصولات استفاده نمی‌شود از همین رو تقریبا بهترین و مفیدترین محصولات غذایی برای سیستم بدن انسان و سایر موجودات محسوب می‌شوند. امروزه کارشناسان بر این باور هستند که تولید مواد غذایی و کشاورزی ارگانیک علاوه بر سلامت جسمی، بر سلامت روحی و حیات انسان نیز تاثیرگذار است. با توجه به اینکه محصولات غیر ارگانیک با استفاده از سموم و مواد شیمیایی تولید و کاشته می‌شوند حتی بر روی حیوانات و سایر جانداران نیز تاثیرات خطرناک و غیرقابل جبرانی می‌گذارد.

مبحث تولید محصولات ارگانیک به اندازه‌ای مهم و حیاتی است که استفاده از آن حتی در بسیاری از صنایع و تکنولوژی‌ها نیز مطرح می‌شود. به طور مثال در صنعت گردشگری و هتلداری ردپای استفاده از محصولات ارگانیک به صورت یک مزیت در معرفی هتل شناخته می‌شود. در کشور ما با توجه به اینکه هتلداری یک صنعت نوپا به‌شمار می‌رود این نوع از ساز و کار یک شرایط جدید و بسیار نویی محسوب می‌شود. چنانچه تعداد هتل‌های انگشت شماری در ایران از انرژی سبز و محصولات ارگانیک بهره برده و باعنوان هتل سبز یاد می‌شوند.

در میان هتل‌های کشور مواردی مانند: هتل پارسیان کوثر اصفهان، هتل ترنج کیش، هتل داد یزد و هتل آزادی تهران به شکل‌های مختلف در راستای هتلداری سبز و کم کردن آسیب‌های وارده بر طبیعت و انسان تا به امروز قدم برداشتتند. جالب است بدانید که هتل پارسیان آزادی، این هتل تهران اولین هتلی است که در راستای ایجاد هتل‎‌های سبز گام برداشته است. بسیاری از این هتل‌ها به دلیل کاهش آسیب‌های ناشی از صنعت گردشگری بر روی زمین، طبیعت و انرژی‌های تجدیدناپذیر به وجود آمدند. توسعه و گسترش صنعت هتلداری سبز در جهان و ایران امکان رزرو هتل بدون دغدغه و نگرانی را برای دوستداران محیط زیست و افرادی که به سلامت خود اهمیت می‌دهند را به وجود آورده است.

در میان این هتل‌ها، هتل پارسیان کوثر اصفهان تنها هتلی است که در راستای اجرایی کردن مصوبات هتل سبز اقدام به کشت محصولات ارگانیک در محوطه هتل کرده است. این هتل اقدام به کاشت سبزیجاتی مانند: سیفی جات، خیار، فلفل، گوجه فرنگی و سایر محصولات ارگانیک به صورت آزمایشی کرده است. براساس گزارشات این هتل محصولات کشت شده کاملا ارگانیک بوده و در منوی غذایی آن به کار برده می‌شوند. در آینده نه چندان دور این هتل قصد دارد فضاهای بلا استفاده دیگری را برای کشت ارگانیک خود آماده کند که این امر تحول بسیار بزرگی را در تولید محصولات کشاورزی ارگانیک در صنعت هتلداری ایجاد خواهد کرد.

مزیت عمده محصولات ارگانیک از محصولات کشاورزی گرفته تا گوشت قرمز و ماهی و عسل، در کل خواص بسیار زیاد و آسیب رسانی بسیار کم برای بدن انسان است. وجود آنتی اکسیدان بالا در این نوع از محصولات انسان را در مقابل بسیاری از بیماری‌ها از جمله انواع سرطان‌ها مصون می‌دارد. قرار دادن محصولات ارگانیک در سبد خرید و زندگی روزانه از جمله مهمترین گام‌هایی است که انسان در جهت بهبود سیستم بدن و محیط زیست خود برخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *