پرهزینه ترین فیلم های تاریخ سینما

در دنیای پرزرق و برق هالیوود، جایی که تخیل و جلوه‌های ویژه حرف اول را می‌زنند، گاه شاهد تولیداتی هستیم که ابعاد حیرت‌انگیزی به خود می‌گیرند. فیلم‌هایی که مملو از صحنه‌های اکشن عظیم، لوکیشن‌های خیره کننده و نبردهای حماسی هستند و برای خلق آنها از هیچ هزینه‌ای دریغ نمی‌شود. این گزینه‌ها جزو پرهزینه ترین فیلم شناخته می‌شوند که حتی اگر 20 سال پیش نیز ساخته شده باشند، باز هم به‌عنوان ماندگارترین گزینه‌های سینما شناخته می‌شوند.

بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت (Batman v Superman: Dawn of Justice)

«بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت»، فیلمی با بودجه ۲۶۳ میلیون دلار که در سال ۲۰۱۶ توسط زک اسنایدر ساخته شد، با بازیگرانی همچون بن افلک، هنری کویل، ایمی آدامز، گل گدوت، لارنس فیشبرن و داین لین. امتیاز IMDb آن ۶.۴ از ۱۰ و امتیاز راتن تومیتوز ۲۹ از ۱۰۰ بود.

این فیلم در اکران‌های سینمایی ۳.۵ برابر بودجه‌اش فروخته شد، اما موفقیت آن تنها در هفته اول اکران مشاهده شد. این اثر، علیرغم تحسین برخی به عملکرد بازیگران، نقدهایی درباره ریتم و داستان‌پردازی آن نیز داشت. اما یکی از نکات مثبت این فیلم، نشان دادن سختی و وحشتناکی طرف ضعیف در دعواهای مافوق قهرمانی بود.

جان کارتر (John Carter)

«جان کارتر» یکی از فیلم‌هایی است که دو لقب کاملا متفاوت را دربرمی‌گیرد:

  1. یکی از گران‌ترین اثرهای سینمایی تاریخ
  2. یکی از فیلم‌هایی که خرید بلیط از گیشه‌ها را شکست.

با بازیگرانی همچون تیلور کیچ، لین کالینز، سامانتا مورتون، مارک استرانگ و دومینیک وست، این فیلم در سال ۲۰۱۲ توسط اندرو استنتون ساخته شد. با هزینه‌ ۲۶۴ میلیون دلار، علمی-تخیلی حماسی جان کارتر به‌عنوان پرهزینه ترین فیلم، تنها ۷۳ میلیون دلار فروش داخلی را به دست آورد. با فروش بین‌المللی ۲۸۴.۱ میلیون دلار، به جرات می‌توان گفت که جزو موفق‌ترین فیلم‌ها محسوب می‌شود. با این حال، به علت شکست این فیلم در بازار آمریکا، دیزنی از ساخت دنباله‌های سینمایی دیگر این فرانچایز منصرف شد.

پرهزینه ترین فیلم: جنگ ستارگان: خیزش اسکای واکر (Star Wars: The Rise of Skywalker)

«جنگ ستارگان: خیزش اسکای واکر»، کاری از جی. جی. آبرامز، در سال ۲۰۱۹ منتشر شد و بازیگرانی همچون کری فیشر، مارک همیل، آدام درایور، دیزی ریدلی، جان بویگا و اسکار آیزاک در آن حضور داشتند.

با امتیاز IMDb ۶.۵ از ۱۰ و امتیاز راتن تومیتوز ۵۲ از ۱۰۰، انتظار می‌رفت که این فیلم پایین‌ترین فروش را در سه‌گانه‌ دنباله‌ «جنگ ستارگان» داشته باشد، اما با سود خالصی که به ۳۰۰ میلیون دلار رسید، به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ شناخته شد.

هزینه‌ ساخت آن بیش از ۲۷۵ میلیون دلار بود که بخش اعظم آن به جلوه‌های ویژه‌ کامپیوتری اختصاص داشت. این فیلم، تضاد میان جنبه‌های روشن و تاریک داشتن یک نیرو ابر انسانی را به خوبی به تصویر کشید. به‌راحتی می‌توانید با دانلود فیلم جنگ ستارگان، به این نتیجه برسید که چرا جزو فیلم‌های گران تاریخ سینما شناخته می‌شود.

سولو: داستانی از جنگ ستارگان (Solo: A Star Wars Story)

«سولو: داستانی از جنگ ستارگان» به کارگردانی ران‌هاوارد و با بازیگرانی همچون آلدن ارنرایک، وودی هارلسون، امیلیا کلارک، دونالد گلاور و تندی نیوتون، در سال ۲۰۱۸ به‌نمایش درآمد. با امتیاز IMDb ۶.۹ از ۱۰ و امتیاز راتن تومیتوز ۷۰ از ۱۰۰، این فیلم به‌عنوان دومین اثری که بر شخصیت هان سولو تمرکز دارد، مورد بررسی قرار گرفت.

با هزینه‌ ساخت ۲۷۵ میلیون دلار و فروش ۳۹۳.۲ میلیون دلار، این فیلم نسبت به دیگر قسمت‌های جنگ ستارگان، عملکرد گیشه‌ای قابل‌توجهی نداشت. این اثر نشان داد که هر اسپین آف از نمونه‌های پرهزینه ترین فیلم های تاریخ سینما می‌توانند ژانری کاملا متفاوت را دنبال کند، اما در مقایسه با سایر آثار فرانچایزها، از علاقه‌مندی کم‌تری برخوردار باشند.

پرهزینه ترین فیلم تاریخ سینما: لیگ عدالت (Justice League)

«لیگ عدالت» دی‌سی، با کارگردانی همچون زک اسنایدر و جاس ویدون و بازیگرانی همچون بن افلک، هنری کویل، گل گدوت، جیسون موموآ و ری فیشر، در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. با امتیاز IMDb ۶.۱ از ۱۰ و امتیاز راتن تومیتوز ۳۹ از ۱۰۰، این فیلم با بودجه‌ ۳۰۰ میلیون دلاری نتوانست انتظارات را برآورده کند و با واکنش‌های منفی مخاطبان و منتقدان روبه‌رو شد.

با این وضع، کمپانی برادران وارنر مجبور شد شکست را بپذیرد و اعلام کند که نسخه‌ زک اسنایدر که با نظارت او تدوین شده و شامل سکانس‌های اضافی است، به زودی منتشر خواهد شد. این اتفاق در سال ۲۰۲۱ به وقوع پیوست و «لیگ عدالت» زک اسنایدر به‌عنوان چهارمین فیلم پربیننده‌ HBO Max لقب گرفت. نسخه‌ تازه‌تر با پیشرفت ملموسی نسبت به نسخه‌ قبلی همراه بود و با تحسین مواجه شد.

دزدان دریایی کارائیب: پایان جهان (Pirates of the Caribbean: At World’s End)

«دزدان دریایی کارائیب: پایان جهان»، با کارگردانی گور وربینسکی و بازیگرانی همچون جانی دپ، اورلاندو بلوم، کیرا نایتلی، جفری راش، جک داونپورت و بیل نای، در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. با امتیاز IMDb ۷.۱ از ۱۰ و امتیاز راتن تومیتوز ۴۴ از ۱۰۰، این فیلم با هزینه‌ ساخت ۳۰۰ میلیون دلاری به پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۰۷ تبدیل شد و بیش از ۹۶۰ میلیون دلار فروش را از آن خود کرد.

داستان این گزینه در بین پرهزینه ترین فیلم های تاریخ سینما، بر پایه‌ شخصیت جک اسپارو (جانی دپ) و جنگ دائم برای کشتی‌اش و البته عاشقانه‌های الیزابت (کیرا نایتلی) و ویل (اورلاندو بلوم) است که باعث استقبال طرفداران دزدان دریایی کارائیب شد.

انتقام جویان: جنگ ابدیت (Avengers: Infinity War)

فیلم «انتقام جویان: جنگ ابدیت» در سال ۲۰۱۸ توسط برادران روسو ساخته شد و بازیگرانی همچون رابرت داونی جونیور، کریس همسورث، مارک رافلو، کریس ایوانز، اسکارلت جوهانسون و بندیکت کامبربچ در آن حضور داشتند.

با امتیاز IMDb ۸.۵ از ۱۰ و امتیاز راتن تومیتوز ۸۵ از ۱۰۰، این فیلم به شدت مورد تحسین قرار گرفت و به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی شناخته شد. با درآمد بیش از ۲ میلیارد دلار در سراسر جهان، این فیلم نشان داد که استفاده از بودجه‌ ۳۱۶ میلیون دلار برای ساخت فیلم ابرقهرمانی بسیار ارزشمند است و ارتباط مستقیمی با موفقیت فروش دارد. با وجود نقدهایی که به این نوع فیلم‌ها مطرح می‌شود، نمی‌توان انکار کرد که این آثار از لحاظ مالی و تکنیکی بی‌تاثیر هستند و به‌عنوان یکی از ستون‌های صنعت سینما شناخته نمی‌شوند!

جمع‌بندی

پرهزینه ‌ترین فیلم ‌های تاریخ سینما، با بودجه‌های بیش از ۲۰۰ میلیون دلار، تحولات عظیمی را در صنعت سینما به‌وجود آوردند. این فیلم‌ها با جلوه‌های ویژه‌ بی‌نظیر و بازیگران معروف، عمدتا درآمدهای بسیار بالا داشته‌اند. از جمله این فیلم‌ها می‌توان به فرانچایزهای «منتقمان» و «دزدان دریایی کارائیب» اشاره کرد. این اثار نه تنها تجربه‌ سینمایی را تحت تأثیر قرار دادند، بلکه نقش مهمی در ارتقای تکنولوژی و جذب مخاطبان جهانی ایفا کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *