۱۰ نکته آشپزی برای آشپزهای تازه‌کار

آشپزی در خانه اگر تازه‌کار باشید، می‌تواند دلهره‌آور باشد، اما با بهترین نکات کلیدی من، در آشپزخانه برای تبدیل شدن به یک آشپز خانگی عالی اعتماد به نفس پیدا خواهید کرد. هر چه بیشتر بدانید، از زمان خود در آشپزخانه بیشتر لذت خواهید برد! در ادامه با ۱۰ نکته آشپزی برای آشپزهای تازه‌کار با لایف کنترل همراه باشید.

۱۰ نکته آشپزی برای آشپزهای تازه‌کار

۱. روی ابزار مناسب سرمایه‌گذاری کنید

ابزار اندازه‌گیری و قابلمه و تابه‌های قابل اعتماد، برابرند با موفقیت: در اینجا یک نکته عالی وجود دارد – فرقی نمی‌کند آشپز تازه‌کار باشید یا حرفه‌ای، به شیک‌ترین وسایل نیاز ندارید. یک چاقوی سرآشپز، یک قابلمه بزرگ برای پاستا، یک قابلمه کوچک، یک تابه، یک سینی فر، پیمانه و قاشق اندازه‌گیری، همزن، لیسک و قاشق‌های هم زدن برای شروع کافی هستند.

۲. مطالعه کنید

دستور غذا را کامل بخوانید. اشتباه تازه‌کارها این است که آشپزی را شروع کنند و بعد در انتهای دستور متوجه شوند که غذا باید سرد شود یا مدت زیادی، ساعت‌ها پس از زمانی که برنامه‌ریزی کرده‌اید برای سرو، پخته شود. به مدت زمانی که برای آماده‌سازی، پخت و استراحت یا خنک کردن غذا لازم است، توجه کنید. مواد لازم را در انباری و یخچال خود بررسی کنید.

۳. همه چیز را در جای خودش قرار دهید

ميزانپلاس (mise en place) انجام دهید، که در زبان فرانسه به معنی آماده‌سازی است. این به معنی بیرون آوردن همه چیز مورد نیاز برای یک دستور روی پیشخوان و ترجیحاً خرد کردن، تکه تکه کردن و/یا اندازه‌گیری و آماده کردن آن‌ها است. این چیدمان را در ویدیوهای من و برنامه‌های آشپزی می‌بینید. این چیدمان سرعت کار را بالا می‌برد و از فراموش کردن مواد لازم جلوگیری می‌کند.

۴. به تنظیم حرارت توجه کنید

هنگام آشپزی روی اجاق گاز، سطح حرارتی را که دستور غذا تعیین می‌کند، نادیده نگیرید. برخی کارها، مانند سرخ کردن استیک، به حرارت بالا نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر مانند تفت دادن ادویه جات به شعله ملایم‌تری نیاز دارند. طعم یک ماده مانند پیاز، سرخ‌شده با حرارت بالا در مقایسه با پختن آهسته برای کاراملی شدن، بسیار متفاوت خواهد بود. قدرت شعله را با کاری که انجام می‌دهد تنظیم کنید.

۵. چند دماسنج بخرید

اگر تمام پختنی‌های شما در فر زمان زیادی طول می‌کشد یا همه چیز را می‌سوزانید، ممکن است فر شما مشکل داشته باشد. یک دماسنج فر ارزان بخرید و بر اساس آن تنظیمات را انجام دهید. علاوه بر این، یک دماسنج گوشت – برای گوشت، مرغ، ماهی، حتی دمای مایعات – به راحتی به این سوال پاسخ می‌دهد: آیا غذا آماده است؟

۱۰ نکته آشپزی برای آشپزهای تازه‌کار

۶. نحوه استفاده از نمک را یاد بگیرید

اینکه چه زمانی، چقدر و چه نوع نمکی استفاده کنید، واقعاً می‌تواند تفاوت ایجاد کند. نمک طعم طبیعی غذاها را افزایش می‌دهد، اما آشپزهای تازه‌کار اغلب در استفاده از نمک زیاده‌روی می‌کنند یا به اندازه کافی استفاده نمی‌کنند. من در طول فرآیند پخت و پز، غذا را به صورت لایه‌لایه نمک می‌زنم. به خاطر داشته باشید که انواع مختلف نمک سطوح مختلفی از شوری دارند. نمک کوشر دایموند، مورد علاقه سرآشپزها، تقریباً نصف نمک خوراکی شور است. بچشید و تنظیم کنید.

۷. هر زمان که سبزیجات معطر اضافی دارید، آن‌ها را فریز کنید

سبزیجات معطر تازه، حتی اگر فریز شوند، کاملاً یک غذا را متحول می‌کنند. اگر مقداری برای یک دستور خاص خریده‌ام، همیشه باقی‌مانده را خرد می‌کنم و آن‌ها را به تنهایی یا مخلوط با روغن زیتون فریز می‌کنم. آن‌ها در تفت‌دادن، خورشت و سوپ بسیار خوب کار می‌کنند. سبزی مورد علاقه من برای این کار گشنیز است، زیرا از آن در بسیاری از دستورهای لبنانی‌ام استفاده می‌کنم.

۸. حبوبات را تفت دهید

قبل از پختن، حبوبات را تفت دهید. مانند لایه‌بندی نمک در طول پخت و پز، تفت دادن طعم یک دانه نسبتاً خنثی را افزایش می‌دهد. من برنج، کینوا، بلغور و فارو را تفت می‌دهم، آن‌ها را در تابه داغ خشک تفت می‌دهم یا قبل از پوشاندن با آب و پختن، در روغن زیتون تفت می‌دهم. این کار مغزدار بودن غلات را برای طعم غنی‌تر آشکار می‌کند.

۹. سس/چاشنی خانگی درست کنید

به جای استفاده از سس‌های آماده، سس سالاد و سس‌های خودتان را درست کنید. دو مورد از سس‌های مورد علاقه من، سس فتوش و سس سیر، با حداقل مواد اولیه درست می‌شوند و در صورت تازه درست شدن، طعم فوق‌العاده‌ای دارند. همین مورد در مورد بسیاری از سس‌های ساده و وینایگرت‌ها نیز صادق است. امتیاز؟ بدون مواد نگهدارنده غیرقابل تلفظ یا شکر اضافه!

۱۰. همیشه تزیین کنید

لمسی نهایی به غذاهای پخته خود اضافه کنید. دلیلی وجود دارد که رستوران‌ها این کار را انجام می‌دهند. کمی آب لیمو روی ماهی تازه کبابی، کمی سرکه در سوپ یا بارانی از سبزیجات معطر تازه خرد شده می‌تواند طعم‌ها را متعادل و تقویت کند و بهترین نتیجه را در آشپزی شما به ارمغان بیاورد.

این نکات ساده برای آشپزهای تازه‌کار به شما کمک می‌کند تا در کمترین زمان در خانه مانند یک حرفه‌ای آشپزی کنید و غذاهای خوشمزه سرو کنید! مهمترین چیز این است که از زمان خود در آشپزخانه لذت ببرید – اشتباه ممکن است رخ دهد، اما قول می‌دهم، پایان دنیا نخواهد بود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *