گوشی داریا برای کدام کشور است و آیا ارزش خرید دارد؟

تورم در کشور، باعث شده تا خرید موبایل برندهای معروف و حتی ساخت چین، قیمت بالایی پیدا کنند. با این حال در این عصر، شما چه براساس علاقه و چه براساس نیاز یک موبایل هوشمند با کیفیت باید داشته باشید. اما وضعیت معیشتی حاکم بر اکثر زندگی‌ها این امر را سخت کرده، مگر آنکه به گوشی‌های تولیدی داخلی کشور اعتماد کرده و آن‌ها را خریداری کنید.

هنگامیکه از گوشی ایرانی سخن به میان می‌آید، معمولا برندی که برای اکثر ما تداعی می شود، همان برند جی‌ال‌ایکس است. جی‌ال‌ایکس یک گوشی ساخت داخل بوده که کار خودش را در اواسط دهه 80 در جنوب کشور شروع کرد. این برند با تبلیغات گسترده و با شعار “به راحتی تو جیب جا میشه” توانست خیلی سریع‌ اعتماد افراد را جلب کند و آن‌ها را به مشتریان خودش تبدیل کند. اما اینکه آیا یک گوشی ایرانی واقعا ایرانی است و ارزش خرید دارد یا نه موضوعی است که باید به آن بپردازیم.

پیش از هر چیز باید بدانید فناوری و اکثر قطعات مهم گوشی‌های ایرانی از چین وارد می‌شوند و فقط تعداد اندکی از این گوشی‌ها ساخت داخل کشور هستند. به این صورت، گوشی‌های ساخت داخل، بیشتر از آنکه ایرانی باشند چینی هستند!

با این حال موبایل‌های داخلی برای پیشرفت و به روز شدن و رسیدن به استانداردهای سطح جهانی تلاش می‌کنند. این گوشی‌ها قیمت مناسب‌تری هم دارند و باتوجه به نیاز افراد می‌تواند ارزش خرید هم داشته باشند. با این حال اگر به دنبال خرید گوشی گران قیمت هستید و بودجه آن را ندارید با دریافت وام خرید کالا را در نظر داشته باشید.

گوشی ایرانی بخریم یا خیر؟

در ادامه قصد داریم به دو سوال اساسی خرید موبایل ایرانی و ارزش خرید داشتن یا نداشتن گوشی ساخت داخل پاسخ دهیم. در خصوص خرید موبایل داخلی به موارد ذیل توجه کنید:

  • کارآفرینی و اشتغال
  • کیفیت پایین در مقایسه با سایر برندها
  • نداشتن دسترسی به قطعه و خدمات پس از فروش
  • قیمت مناسب‌تر در بسیاری از مواقع
  • ایرانی اما بی‌اصالت

کارآفرینی و اشتغال

گوشی داخلی هر چقدر هم که قطعاتش از خارج وارد شود، تولید آن در داخل کشور انجام می‌شود. همین قضیه به کارآفرینی، تولید و اشتغال کمک شایانی می‌کند. برند گوشی ایرانی جی‌ال‌ایکس در زمان اوج فروشش، توانست نزدیک به هزار نفر نیرو را جذب کند. این یعنی هزار نفر مشغول به کار بودند و هر یک از آن‌ها در وضع اقتصادی و معیشتی رو به رشدی قرار داشتند. هرچند این تعداد در سال 1398 به 200 نفر کاهش یافت.

با این توصیفات می‌توان گفت، تولید کالا در داخل ایران نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور دارد. ما می‌دانیم که کیفیت کالاهای داخلی در حوزه تلفن همراه همچون دیگر نقاط دنیا نیست.

توجه داشته باشید که بحث کارآفرینی و اشتغال در رابطه با برندهایی که تلفن‌‌های خود را در داخل کشور تولید می‌کنند صادق است. چنانچه برندهایی نظیر جی‌پلاس و صنام که گوشی‌های خود را از چین وارد می‌کنند، در بحث اشتغال زایی آنچنان نقشی ندارند.

کیفیت پایین‌تر نسبت به دیگر برندها

آنچه واضح است، پایین بودن کیفیت گوشی‌های ایرانی در مقایسه با رقبای خارجی است. این مدل‌ها عمر مفید کوتاه‌تر، قدرت سخت‌افزاری، کیفیت نمایشگر و شارژدهی باتری پایین‌تری دارند. غالب امکانات لازم در گوشی‌های ایرانی مناسب نیست و شما با خرید قسطی این مدل، یک گوشی ضعیف‌تر از سایر برندهای مطرح را خواهید داشت.

شایان ذکر است که در گوشی‌های ساخت داخل، خریداران شاهد ضعف مونتاژ و کیفیت ساخت پایین محصول بودند. به همین خاطر گوشی‌های ساخت داخل با قیمت ارزان‌تری از گوشی‌های خارجی به فروش می‌رسند.

نبود قطعه و خدمات پس از فروش ضعیف

اگر عمر پایین این گوشی‌های برای شما چالش‌برانگیز نیست، پس احتمالا نبود قطعات و خدمات پس از فروش ذوقتان را از خرید موبایل کور می‌کند. در واقع اگر گوشی ایرانی شما خراب شود، برای آن قطعات جایگزین لازم وجود ندارد. برای داشتن قطعات موجود لازم است تا چند روزی صبر کنید تا گوشی به شرکت رفته تا تعمیر شود. البته بابت تعمیر شدن به صورت درست هم تضمینی وجود ندارد.

مواردی هم گزارش شده که کاربران گوشی‌های ایرانی با پیام “قطعه نداریم” یا “باید چند روزی صبر کنید” از طرف تیم پشتیبانی شرکت‌های ایرانی روبه‌رو شده‌اند.

اینکه چرا قطعات برای تعمیر وجود ندارد مربوط می‌شود به تغییر قوانین گمرکی، موانع اداری و عدم حمایت کافی و لازم مسئولین از برندهای ایرانی. این قضیه که در گوشی‌های ساخت داخل قطعات خارجی بکار رفته است و چنانچه به هر دلیل این قطعه در داخل ایران نباشند، گوشی امکان تعمیر ندارد، از نقاط منفی گوشی‌های داخلی است.

عمده‌ترین دلیل محبوبیت گوشی‌های ایرانی و بعد سقوط این گوشی‌ها نیز همین بود. بین سال‌های 1394 تا 1397 مردم از گوشی های ایرانی استقبال زیادی داشتند. اما در ادامه پس از خرابی و نبودن قطعات لازم برای تعمیر، اکثر کاربران این گوشی‌ها از خرید پشیمان شدند و به سراغ برندهای خارجی معتبر رفتند.

قیمت بهتر در اکثر مواقع

در مقایسه با سایر برندهای بازار قیمت گوشی‌های ایرانی بهتر است. هرچند این یک قانون صددرصدی نیست اما شما می‌توانید گوشی‌های جی‌ال‌ایکس و جی‌پلاس را با قیمت بهتر و اقتصادی‌تر در مقایسه با اپل و هواوی بخرید.

از امتیازات ویژه مدل ایرانی، عرضه آن‌ها به قیمت اقتصادی و به صرفه است که خب این سیاست منطقی است. چنانچه قیمت خرید موبایل ایرانی معادل با قیمت گوشی‌های خارجی عرضه شده در بازار باشد که هرگز خریداری پیدا نخواهند کرد.

ضمن اینکه ساخت گوشی در داخل روی قیمت نهایی تاثیر دارد و قاعدتا از گوشی‌هایی که از خارج وارد می‌شوند، کمتر است.

جمع‌بندی

در بازار کشور و به ویژه در قسمت گوشی‌های میان‌رده‌ برندهای متنوعی نظیر شیائومی، سامسونگ، سونی، هواوی، اینفینیکس، هواوی و سایر برندها عرضه می‌شوند. اما در این بین برندهای ایرانی آنچنان تنوعی ندارند.

حتی همانطور که در ابتدا مقاله اشاره داشتیم گوشی‌های ساخت داخل، ایرانی نیستند؛ اکثر قطعات اصلی این گوشی‌ها را شرکت‌های خارجی به خصوص چین تامین می‌کند و در داخل مونتاژ یا متصل می‌شوند.

پس اگر این تصور را دارید که در گوشی‌های ساخت داخل، قطعات داخلی بکاررفته، سخت در اشتباهید. در قسمت سخت افزاری گوشی‌های ساخت داخل تراشه‌های شرکت مدیاتک استفاده شده است. برندهای دیگر نظیر سامسونگ و شیائومی نیز از تراشه‌های این شرکت بهره برده‌اند. از آنجایی که این گوشی‌ها صرفا در ایران سرهم می‌شوند و اصالت ایرانی ندارد انتخابشان برای خرید را سخت می‌کند. البته همین موضوع می‌تواند از اصلی‌ترین دلایلی برای خریداران این گوشی‌ها باشد. این که بر روی یک گوشی فقط یک نام ایرانی قرار دهید دلیل نمی‌شود که ایرانی باشد.

باید بدانید، برندهای ایرانی برخلاف مدل‌های خارجی در تمامی بازه‌های قیمتی گوشی عرضه نکرد‌ه‌اند و ما شاهد آنچنان تنوعی در میان گوشی‌های ساخت داخل نیستیم. چنانچه قصد خرید موبایل بالارده یا پرچمدار را دارید پس باید به سراغ همان خرید قسطی برندهای خارجی بروید.

گوشی‌های ایرانی سعی دارند خودشان را به جایگاه رقبا خارجی برسانند. گوشی‌هایی نظیر جی ال ایکس و جی‌پلاس به نقطه‌ای دست یافته‌اند که شما در زمان خرید قسطی به آن‌ها برای خرید اعتماد کنید و آن‌ها را در لیست انتخابی‌تان قرار دهید.

بحث قیمت نیز مهم است. اگر توان خرید ندارید و می‌خواهید برای خرید قسطی گوشی اقدام کنید حتما برندهای ایرانی را برای خرید بررسی کنید. چنانچه علاقه‌مند به خرید موبایل گران قیمت‌تری هستید یا برایتان اهمیت دارد که گوشی شما بعد از مدتی استفاده، به‌روزرسانی‌های لازم را از کمپانی سازنده دریافت کند، باید به سراغ گزینه‌های خارجی بروید.

اینکه خرید قسطی موبایل داخلی خوب است یا بد را باید خودتان نتیجه گیری کنید. به همین خاطر، ما در این مقاله به‌طور مفصل به این موضوع پرداختیم تا شما با مرور نکات مثبت و منفی این مقاله، تصمیم درست را بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *