سردردهای مزمن روزانه: تشخیص و درمان

سردردهای مزمن روزانه

برای درمان انواع سردرد، اولین قدم تشخیص دادن نوع سردرد است.آیا شما ازسردرد رنج می برید؟ آیا می دانید سردرد شما از چه نوعی است؟ در این مطلب به بررسی روش های تشخیص انواع سردردهای مزمن خواهیم پرداخت.

اگر شما از حملات مکرر سردرد رنج می برید، مهم ترین گام برای درمان مناسب، رسیدن به تشخیص درست و قطعی در مورد نوع سردرد است.سردردی که هر روز و یا بیشتر از 15 روز در ماه و به مدت 3 ماه متوالی پایدار باقی بماند، تحت عنوان سردرد مزمن روزانه (CDH) شناخته می شود.حدود 4 تا 5 درصد از جمعیت کل جهان از سردردهای روزانه رنج می برند و در ایالت متحده ی آمریکا نزدیک به 45 درصد از افراد به این بیماری مبتلا هستند.قابل ذکر است که تعداد زنان مبتلا به سردردهای مزمن روزانه در کل دو برابر بیشتر از مردان است.
سردردهای مزمن روزانه: سرنخ ها و نشانه ها
با توجه به عواملی مانند شدت درد، نوع درد، سابقه ی سردرد و حساسیت به صدا و نور، پزشکان می توانند دقیقا مشخص کنند که سردرد شما جز کدام دسته از سردردهای مزمن قرار می گیرد.
1- سردرد تنشی مزمن:
غالبا منجر به ایجاد درد در هر دو طرف سر می شود.
غالبا در نتیجه ی یک موقعیت استرس زا به عنوان عامل محرک ایجاد می شود.
غالبا با احساس گرفتگی،تنش وفشار در عضلات سرو گردن همراه است.
غالبا دردی خفیف تا متوسط به صورت درد فشارنده ایجاد می کند.
2- سردرد میگرنی مزمن:
غالبا منجر به ایجاد درد در یک طرف سر می شود.
غالبا دردی شدید به صورت درد ضربان دار ایجاد می کند.
غالبا با حساسیت نسبت به نور و صدا همراه است.
ممکن است با حالت تهوع و سرگیجه همراه باشد.
3- سردرد مزمن روزانه:
غالبا هر روز و به صورت ناگهانی ایجاد می شود.
غالبا با درد خفیف تا متوسط و به صورت درد فشارنده در هر دو طرف سر همراه است.
غالبا با حالت تهوع خفیف و کمی حساسیت نسبت به نور و صدا همراه است.
4- میگرن همیشگی(همیکرانیا کانتینوا):
غالبا همراه با درد در یک طرف سر و صورت همراه است.
غالبا با آبریزش بینی، قرمزی چشم و افتادگی پلک هراه است.
غالبا با درد متوسط تا شدید و به صورت درد ثابت همراه است.

مهم ترین عوامل ایجاد سردردهای مزمن روزانه:
سردردهای مزمن روزانه معمولا در اثر چند عامل خطرساز مشترک ایجاد می شود.
1- مصرف بیش از اندازه ی داروهای مسکن سردرد:
به طور مصرف بیش از اندازه و طولانی مدت تمام داروهای ضد میگرن و سردرد از جمله استامینوفن و تریپتان ها می توانند منجر به تشدید علائم سردرد شوند.مصرف زیاد و مداوم داروهای ضد سردرد می توانند منجر به ایجاد نوعی سردرد وابسته به مصرف بیش از حد دارو شوند.
2- استرس:
استرس عامل خطر ساز مشترک برای بسیاری از انواع سردرد، از جمله سردردهای مزمن روزانه است.علاوه بر استرس، عوامل هیجانی از جمله افسردگی و اضطراب نیز می توانند عامل محرک سردردهای مزمن باشند.
3- مشکلات خواب:
مشکلات خواب مانند مشکل در به خواب رفتن، کمبود خواب، خواب بیش از اندازه و …می توانند از جمله عوامل خطرساز رایج برای انواع سردردهای مزمن باشند.خروپف که می تواند با تنفس مناسب در طول شب تداخل داشته باشد و مانع به خواب رفتن شود نیز می تواند عامل خطرسازی برای این نوع سردردها باشد.
4- اضافه وزن و چاقی: پزشکان عقیده دارند که رعایت یک رژیم غذایی سالم و حفظ وزن متعادل و تناسب اندام میی تواند از احتمال بروز سردردهای مزمن روزانه جلوگیری کند.
5- مصرف بیش از اندازه ی کافئین:
با اینکه مصرف مقدار کمی مواد غذایی حاوی کافئین همراه با داروهای مسکن می تواند در التیام سردرد مفید واقع شود، اما مصرف زیاد این ماده می تواند منجر به تشدید سردردهای مزمن روزانه شود.
6- بیماری و عفونت:
سردردهای مزمن روزانه ممکن است به علت وجود بیماری و عفونت در بدن ایجاد شودند.عواملی مثل مننژیت، عفونت سینوس ها،آسیب اعصاب باریک گردنی،تومور و … می توانند در ایجاد سردردهای مزمن نقش داشته باشند.در صورتیکه دچار سردردهای شدید و ناگهانی بدون سابقه ی قبلی و یا سردرد بعد از ضربه به سر و همراه با تهوع و استفراغ و سفتی گردن و گیجی و ضعف و مشکل در صحبت کردن شدید حتما با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.
درمان سردردهای مزمن روزانه:
سردردهای مزمن روزانه به خاطر ماهیت همیشگی بودنشان برای بیشتر افراد جنبه ی روتین و طبیعی پیدا می کنندو افراد کمتر به دنبال درمان قطعی برای رهایی از آن هستند. پزشکان متخصص در زمینه ی درمان این نوع سردردها بیشتر به اجتناب از عوامل محرک و پیش زمینه های بروز درد برای درمان و جلوگیری از تشدید درد تاکید دارند.توصیه های درمانی رایج برای کاهش سردردهای مزمن روزانه عبارت اند از:
1- مصرف داروهای بتا بلاکر، داروهای غیراستروئیدی ضد التهاب،داروهای ضد افسردگی و مسکن های درد که حتما باید با مشورت پزشک مصرف شودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *