کودک درون چیست؟

کودک درون چیست؟

کودک درون چیست؟

کودک درون مبحثی مهم در روانشناسی است که در درمان رفتارهای ناهنجار، عادات و اضطراب های به جا مانده از دوران کودکی به روانشناسان کمک می کند. کودک درون، بخشی از وجود ماست که گاهی ناسازگار است و گاهی دوست دارد بچگی کند و مانند یک بچه پرنشاط و سرزنده دست به هیجاناتی بزند که ظاهرا با منطق و استدلال سازگاری ندارد. کودک درون عاشق بازی، شادی، شوخی و سبکسری است ولی بیشتر اوقات والد آگاه، جدی و دارای رفتار تکلیف گرا بر او مسلط می شود و اجازه نمی دهد خود را نمایان کند که در این صورت بلوغ عاطفی شخص رشد نمی کند.

از کجا می فهمیم کودک درون فردی خواب است؟
بازی نمی کند و از بازی کردن لذت نمی برد. هیچ گاه خودش را لوس نمی کند. با زبان بچگانه حرف نمی زند. از نزدیک شدن به دیگران برای آشنایی می ترسد. قادر نیست استرس و خشم خود را کنترل کند. وقتی به پارک می رود فقط قدم می زند و مثل آدم های خیلی جدی به اطرافش نگاه می کند و به بازی های بچه ها چندان توجهی ندارد. از احساسات طبیعی خود مثل گریه کردن، خوشحالی همراه با قیل و قال خودداری کرده و هیجانات خود را کنترل می کند. دست به ابتکارات، خلاقیت و خلاصه هر کاری که ریسک پذیر است نمی زند و سعی می کند به کارهای تکراری که هیجان آفرینی ندارد، بپردازد.

برای اینکه کودک درون مان فعال تر شود، چه باید کرد؟
سعی کنید از چیزهای کوچک، پیش پا افتاده و حتی بی ارزش به هیجان بیایید و لذت ببرید. به آسمان نگاه کنید. به لکه های سفید ابر در آسمان آبی نگاهی بیندازید. از قهقهه کودکان به نشاط بیایید و از صدای پرندگان لذت ببرید تا کودک درون شما فعال تر شود. از پاییز، بهار، گل های بهاری، دشت ها و کوه ها لذت ببرید تا حس بهتری پیدا کنید، یعنی آشتی با طبیعت سرلوحه برنامه های شما باشد. کودکانه به جست و خیز بپردازید. دست از رسمی بودن، کمال_گرایی بردارید و خود را رها کنید، نترسید که شما را احمق بپندارند. نگرانی از آینده و رنجش از دیگران را به فراموشی بسپارید و خود و دیگران را ببخشید تا آزاده، رها، سرزنده باقی بمانید. در بعضی از مواقع و در بعضی از لحظات سعی کنید دست از جدی بودن بردارید، دنبال ارزش های کاذب، بودن ها و داشتن ها نباشید. در این صورت است که کودک درون رها می شود و شما قادرید دست به ابتکار و خلاقیت بزنید. و در آخر برای شفای کودک درون خود باید باورهای کهنه، آداب و سنن دست و پاگیر، ارزش های عصبی و باید و نبایدهای عصبی را به کناری گذاشته، صبر، شکیبایی، عشق و محبت را جایگزین آن کنید. در این صورت است که این کودک هوشمند و شفایافته زنده شده و بر خیلی از مشکلات روز شما غلبه خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *