کاروانسرای شاه‌عباسی نیشابور، شاهکاری از معماری دوره صفوی

نیشابور یکی از شهرهای معروف استان خراسان جنوبی و دومین شهر بزرگ این استان، جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد. یکی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی و زیبای این شهر، کاروان‌سرای شاه‌عباسی است. هر سال با آغاز پیش فروش بلیط قطار، عده زیادی از مردم برای خرید بلیط قطار نیشابور اقدام می‌کنند تا کاروان‌سرای شاه‌عباسی نیشابور و جاذبه‌های گردشگری دیگری مانند دهکده چوبی، باغ قدمگاه، غار سرنی، دره هفت‌غار،‌ باغرود و … را از نزدیک ببینند. در این مطلب، قصد داریم کاروان‌سرای شاه‌عباسی یکی از شاهکارهای معماری دوره صفوی را به‌طور‌کامل معرفی کنیم.

آشنایی با ویژگی‌ها و تاریخچه کاروان‌سرای شاه‌عباسی نیشابور

در دوره حکومت شاه‌عباس صفوی، تعداد زیادی کاروان‌سرا در شهرهای مختلف ایران ساخته شدند. یکی از این کاروان‌سراها، کاروان‌سرای شاه‌عباسی شهر نیشابور بود. به این کاروان‌سرا رباط شاه‌عباسی نیز گفته می‌شود. این بنای تاریخی در بخش شرقی بافت مرکزی شهر نیشابور و در حاشیه جنوبی خیابان امام‌خمینی در نزدیکی میدان قائم قرار دارد؛ البته در دوران صفوی، نیشابور به این اندازه وسیع و گسترده نشده بود و کاروان‌سرای شاه‌عباسی خارج از دروازه شهر نیشابور قرار داشت. این کاروان‌سرا در زمینی به مساحت 4900 مترمربع ساخته شده است و مانند سایر کاروان‌سراهای قدیمی یک حیاط مرکزی و 24 حجره دورتادور آن دارد.

برای این‌که مسافران بتوانند بارها و وسایل خود را در جای مناسبی قرار دهند، در این مکان چندین سکو نیز ساخته شده است. در گذشته، احشام و چهارپایان را نیز در داخل اصطبل‌های واقع در پشت حجره‌ها نگهداری می‌کردند. در دوران حکومت قاجار، کاروان‌سرای شاه‌عباسی نیشابور به محلی برای نگهداری ایتام و افراد مستمند تبدیل شده بود. در دوران حکومت پهلوی، کاربری کاروان‌سرا به پادگان نظامی ژاندارمری تغییر پیدا کرد. پس از انقلاب اسلامی نیز تا سال 1367، جهاد کشاورزی اداره این مکان را بر‌عهده داشت و پس از آن با تحویل کاروان‌سرا به اداره میراث فرهنگی، بازسازی آن شروع شد. این مکان در سال 1374 به موزه تغییر کاربری داد. هنگام خرید بلیط قطار نیشابور در تاریخ رزرو بلیط قطار، حتما برای بازدید از کاروان‌سرای شاه‌عباسی برنامه‌ریزی کنید.

معماری کاروان‌سرای شاه‌عباسی نیشابور به چه صورت است؟

کاروان‌سرای شاه‌عباسی نیشابور معماری جالبی دارد و توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. با ورود به این کاروان‌سرا، ستون‌های زیبایی را مشاهده خواهید کرد که سبک منحصربه‌فردی دارند. معماری ستون‌ها و طاق‌های بنای این کاروان‌سرا، نشان‌دهنده معماری خاص و اصیل ایرانی است. ارتفاع ایوان‌های ضلع شمالی و جنوبی نسبت به ایوان‌های روبه‌رو بیشتر است. ایوان‌های ضلع غربی و شرقی نیز از آجرکاری منحصربه‌فرد و زیبایی برخوردار هستند. پس از این‌که کاربری کاروان‌سرای شاه‌عباسی نیشابور به موزه تغییر پیدا کرد، تغییراتی توسط سازمان میراث فرهنگی در این بنا به‌وجود آمد. نمایشگاه‌های مختلف صنایع‌دستی مانند سفالگری، قالی‌بافی، حصیربافی، خطاطی، قلم‌زنی و … در ضلع غربی کاروان‌سرا که به سالن اجتماعات تبدیل شده است، برگزار می‌شود. معماری ساده سه ضلع دیگر، شامل ضلع‌های شرقی، شمالی و جنوبی به همان شکل باقی مانده است. غرفه‌های ضلع شرقی نیز به موزه نیشابور تبدیل شده‌اند.

موزه نیشابور در غرفه‌های ضلع شرقی کاروان‌سرای شاه‌عباسی چند بخش دارد؟‌

غرفه‌های ضلع شرقی کاروان‌سرای شاه‌عباسی که بعد از تحویل این بنا به سازمان میراث فرهنگی به موزه نیشابور تبدیل شد، از سه بخش مختلف تشکیل شده است. این بخش‌ها به شرح زیر هستند.

بخش باستان‌شناسی

در بخش باستان‌شناسی موزه نیشابور ظرف‌های سفالی، سکه‌های قدیمی، ظروف فلزی، ظروف شیشه‌ای، وسایل سنگی و … مربوط به دوران قبل و بعد از اسلام و دوران صفوی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

بخش مردم‌شناسی

در بخش مردم‌شناسی موزه نیشابور واقع در کاروان‌سرای شاه‌عباسی این شهر، زندگی روزانه مردم بومی این نقطه از کشور به نمایش درآمده است. از مدال‌ها و حکم‌های قهرمانی پهلوان یعقوب‌علی شورورزی نیز در همین بخش نگهداری می‌شود.

بخش ویژه

در بخش ویژه این موزه، چند سنگ‌ قبر و مجسمه قدیمی نیز وجود دارد که قدمت آن‌ها خیلی زیاد است. ماکت شهر نیشابور در دوران حکومت تیموری، چند ضریح چوبی، لوح استوانه‌ای بدلی منشور آزادی کوروش با خط میخی، اسناد خطی و چندین آثار تاریخی دیگر نیز در بخش ویژه موزه نیشابور در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند.

کدام جاذبه‌های گردشگری نیشابور در نزدیکی کاروان‌سرای شاه‌عباسی قرار دارند؟

از جاذبه‌های گردشگری نزدیک به کاروان‌سرای شاه‌عباسی نیشابور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازار تاریخی نیشابور

  • مسجد جامع نیشابور

  • آرامگاه خیام

  • آرامگاه عطار

  • مقبره کمال‌الملک، نقاش معروف

  • شادیاخ نیشابور

هنگامی‌که با اعلام تاریخ پیش فروش قطار برای خرید بلیط قطار نیشابور اقدام می‌کنید، هم‌زمان یکی از هتل‌های نزدیک به کاروان‌سرای شاه‌عباسی مانند هتل ارم، هتل کمال‌الملک، هتل مهر، هتل امیران یا هتل‌آپارتمان دهکده تشریفات را نیز به‌صورت آنلاین رزرو کنید تا رفت‌وآمد برای شما راحت‌تر باشد. بعد از بازدید از قسمت‌های مختلف کاروان‌سرای شاه‌عباسی نیشابور می‌توانید از این مکان‌های دیدنی نیز بازدید داشته باشید و با خوردن باکیفیت‌ترین غذاها در یکی از رستوران‌های پارس، فرخزاد، فرح‌بخش، اعیانی یا باشگاه پذیرایی تشریفات، سفر خاطره‌انگیزی را برای خود و همراهان‌تان رقم بزنید.

خرید بلیط قطار نیشابور از فلای تودی با قیمت مناسب

در این مطلب، شما را با یکی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی شهر نیشابور واقع در خراسان جنوبی یعنی کاروان‌سرای شاه‌عباسی آشنا کردیم. توضیح دادیم که این کاروان‌سرا بعد از چند بار تغییر کاربری، هم‌اکنون به‌عنوان موزه نیشابور پذیرای بازدیدکنندگان است. اگر قصد سفر به نیشابور و بازدید از این کاروان‌سرای قدیمی و معماری منحصربه‌فردش را دارید، هم‌زمان با اعلام تاریخ پیش فروش بلیط قطارها ، بلیط قطار به مقصد نیشابور را از سایت خدمات آنلاین گردشگری فلای تودی خریداری کنید.

در این سایت، کاربران با استفاده از ابزارهایی مانند تقویم قیمتی و نمودار قیمتی می‌توانند به ارزان‌ترین بلیط‌ های قطار شرکت‌های مختلف حمل‌ونقل ریلی ایران دسترسی داشته باشند و در‌نهایت با‌توجه‌به بودجه خود مناسبت‌ترین بلیط را خریداری کنند. از مهم‌ترین مزایای خرید بلیط قطار از سایت فلای تودی، معتبرترین مرجع آنلاین گردشگری ایران، می‌توان به مواردی همچون اطلاع از تخفیف‌ها و ارزان‌ترین قیمت بلیط ‌ها، دسترسی نامحدود به سایت و صرفه‌جویی در زمان، استفاده راحت از خدمات سایت، امکان عضویت در سرویس اطلاع‌رسانی از آخرین قیمت‌ها و پشتیبانی شبانه‌روزی فلای تودی از کاربران این سایت، اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *