چگونه می توان به شخص افسرده کمک کرد؟

چگونه می توان به شخص افسرده کمک کرد؟

بهترین کار برای اینکه بتوانید به یک شخص افسرده کمک کنید مشورت با دکتر افسردگی است. این متخصص می‌تواند راهنمایی‌های لازم در خصوص نحوه ایجاد ارتباط صحیح با فرد را به شما ارائه دهد تا بتوانید ضمن حفظ رابطه، به بیمار کمک کنید زودتر سلامت روحی خود را به‌ دست بیاورد.

به‌طورکلی باید گفت افسردگی از مشکلاتی به‌ شمار می‌آید که جنبه‌های مختلف زندگی یک شخص را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر یکی از نزدیکان شما با این عارضه درگیر است نباید او را به حال خود رها کرد، بلکه با استفاده از راهکارهای مناسب باید به افزایش نشاط وی کمک کنید. در ادامه به بررسی این راهکارها می‌پردازیم پس تا انتهای متن با ما همراه باشید.

راهکارهای مهم برای کمک به یک شخص افسرده

افسردگی یک عارضه جدی است که می‌تواند شرایط زندگی فرد و اطرافیان او را سخت کند. اما مهم‌ترین چیزی که باید به آن توجه کنید درمان این عارضه روحی است. همچنین اولین راهکار درمانی که هر فرد باید آن را در نظر داشته باشد مراجعه به دکتر افسردگی است.

افسردگی حالتی از غم و اندوه در فرد ایجاد می‌کند. شخصی که به این عارضه مبتلا شود همواره با احساسات بدی مانند ناامیدی، ترس و گناه درگیر است. دراین‌بین علاوه بر بیمار اطرافیان نیز بسیار آزرده‌خاطر می‌شوند و نمی‌توانند به‌خوبی از لحظات زندگی استفاده کنند.

به همین دلیل نیز آشنایی با راهکارهایی که به درمان یک فرد افسرده کمک می‌کنند برای هر شخصی که یکی از دوستان یا اعضای خانواده‌اش به این عارضه مبتلا شده‌ ضروری است. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

درمان افسردگی

با علائم افسردگی آشنا باشید

افسردگی با حالات روحی مختلفی همراه است که در صورت عدم توجه به درمان می‌تواند شرایط را برای فرد بسیار دشوار کند به‌طوری که در زندگی روزمره با مشکل روبه‌رو شود.

اگر می‌خواهید به یک شخص که دچار افسردگی است کمک کنید باید با علائم این عارضه به طور کامل آشنا شوید. در واقع بسیاری از افراد مبتلا به این عارضه نمی‌دانند که افسرده هستند و حالات روحی خود را تنها به شرایط یا سختی زندگی ربط می‌دهند.

درصورتی‌که احساس کردید یکی از دوستان یا اعضای خانواده شما مانند قبل رفتار نمی‌کند بهتر است به علائم او دقت کنید و پس از مشورت با دکتر افسردگی نسبت به ابتلای فرد به این بیماری اطمینان لازم را به ‌دست بیاورید.

همدلی با فرد افسرده را فراموش نکنید

یکی از راه‌های مهم و اساسی این است که هرگز سعی نکنید بیماری را کوچک و بی‌اهمیت جلوه دهید. جملاتی مانند تو می‌توانی کنترل اوضاع را به‌ دست بگیری یا حال بد را از خود دور کن می‌توانند تاثیر نامطلوبی روی فرد بگذارند.

در واقع شما باید مانند یک سنگ صبور تنها به حرف‌ها و احساسات واقعی فرد گوش دهید و اجازه دهید تا جایی که می‌تواند خود را از بار احساسات منفی خالی کند. توجه داشته باشید جملات انگیزشی و مثبت برای این افراد به‌هیچ‌وجه کاربردی و تاثیرگذار نیستند.

به افراد افسرده روحیه دهید

وقتی می‌گوییم باید فرد افسرده را درک کرد و بدون اینکه از جملات انگیزشی زرد استفاده شود به حرف‌های او گوش داد، منظور این نیست که روحیه وی را با حرف‌های ناامیدکننده از بین ببرید.

در واقع باید به این افراد نشان دهید که احساس ناامیدی و غم آن‌ها را درک می‌کنید اما می‌دانید که با استفاده از راهکارهای مناسب فرد به‌زودی سلامت روان خود را به دست می‌آورد. ارائه حس امیدواری مهم‌ترین کاری است که در این شرایط باید انجام دهید. در این مسیر می‌توانید از دکتر افسردگی نیز کمک بگیرید.

شدت علائم را در نظر بگیرید

یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است برای یک فرد مبتلا به بیماری افسردگی بیفتد فکر کردن مدام به خودکشی است. در واقع این فرد نمی‌تواند هجوم افکار منفی را تحمل کند و قدرت تصمیم‌گیری یا قضاوت خود را از دست می‌دهد.

در این زمان است که علائم شدت پیدا می‌کنند و فرد گاهی تنها راه‌حل مشکلات و حال بد خود را پایان دادن به زندگی می‌داند. فرد بیماری که به این مرحله می‌رسد نیاز به مراقبت بیش از حد و مشورت با مشاوری کاملا حاذق دارد.

سلامت روان

فرد را به دکتر افسردگی ارجاع دهید

حتی اگر شما تمام راهکارهای مراقبتی را انجام دهید باز هم باید فرد تحت نظر یک متخصص و روان‌شناس درمان شود تا سلامت روحی خود را به ‌طور کامل به‌ دست بیاورد. اما در ارجاع به دکتر باید کاملا محتاط باشید.

اگر فرد هنوز نسبت به وجود بیماری اطلاعی ندارد و حالات خود را ناشی از شرایط بد می‌داند بهتر است نگرانی خود را در رابطه با علائم او بیان کنید از وی بخواهید با پزشکی حاذق مشورت کند.

در این زمان آنچه که بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد انتخاب دکتر است. شما باید پزشکی را انتخاب کنید که نسبت به تخصص او اطمینان لازم را دارید. همچنین این متخصص باید درک بالایی داشته باشد و بتواند رابطه خوبی با بیمار برقرار کند. اگر ساکن شیراز هستید به‌ دلیل وجود سامانه‌های معتبر معرفی دکتر افسردگی، انتخاب می‌تواند برای شما تا حدودی آسان باشد.

با پیدا کردن بهترین دکتر افسردگی در شیراز می‌توانید فرد مبتلا به این عارضه را تشویق کنید تا برای بهبود مواردی مانند کیفیت خواب یا برطرف کردن حس اندوه از پزشک مشورت بگیرد. در واقع برخی افراد نسبت به بیماری‌های روحی احساس خجالت دارند و دلیل این احتیاط نیز واکنش فرد نسبت به افسرده بودن است.

اهمیت انتخاب بهترین دکتر افسردگی

تمام کمک‌های شما به فرد درگیر با افسردگی زمانی اثربخش خواهند بود که دکتری حاذق و باتجربه در این مسیر به شما و بیمار مورد نظرتان کمک کند. در واقع ایجاد یک ارتباط راحت و صمیمانه با بیمار راه درمان را هموارتر می‌سازد.

به همین دلیل نیز باید لیست بهترین دکتر های روانپزشک را مشاهده کنید و با توجه به نظر دیگر مراجعه‌کنندگان تصمیم‌ بگیرید که کدام روان‌شناس برای درمان افسردگی بیمار مورد نظر شما از مهارت بیشتری برخوردار است. البته هر فرد باید به شهر سکونت خود نیز توجه کند.

جمع‌بندی

اگر می‌خواهید به فردی که دچار افسردگی شده کمک کنید بهتر است از یک دکتر افسردگی حاذق کمک بگیرید. همچنین می‌توانید با توجه به علائم، روحیه دادن به فرد، همدلی و ارجاع آن به روان‌شناس به بهبود سلامت وی تا حد زیادی کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *