خواص روغن کنجد را بدانید

خواص و فواید روغن کنجد به اندازه‌ای است که می‌تواند طیف وسیعی از نیازهای بدن شما را تأمین کند. از ارتقاء سلامت پوست و مو گرفته تا کمک به رشد استخوان‌ها، حفظ سلامت دهان و دندان و کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی برای این محصول تعریف شده است. این ماده همچنین اثرات مثبتی برای مدیریت اضطراب و افسردگی، بهبود سلامت نوزاد و کمک به فرآیندهای گوارش بدن از خود نشان می‌دهد. اما آیا می‌دانید این محصول دارای کدام مواد مغذی است و ازچه طریقی به سلامت شما فایده می‌رساند؟

 در این مقاله ما در مورد روغن کنجد صحبت می کنبم، اما قابل ذکر است که اگر به دنبال سلامتی و استفاده از مواد خوراکی سالم هستید ما می توانید سوهان را به عنوان یک شیرینی مفید به شما معرفی کنیم.

سوهان ها انواع مختلفی دارند که از جوانه گندم درست می شوند، به شما پیشنهاد می کنیم برای خرید سوهان این شیرین از محصولات عارفی که بهترین سوهانی قم می باشد تست کنید.

خواص روغن کنجد را بدانید

مزایای استفاده از روغن کنجد برای سلامتی:

سلامت قلب و بهبود فشار خون

یکی از خواص  روغن کنجد سیاه این است که سرشار از منیزیم است و می‌تواند به جلوگیری از فشار خون کمک کند. علاوه‌بر این دانه کنجد سیاه سرشار از سسامین و سسامولین است که می‌تواند به کاهش سطح کلسترل کمک کند و این دو خاصیت دانه کنجد سیاه به سلامت قلب کمک می‌کنند.

جلوگیری از آسم

دانه کنجد سیاه غنی از منیزیم است و منیزیم به جلوگیری از گرفتگی راه تنفسی در بیماران درگیر با آسم کمک می‌کند.

کمک به سلامت چشم

همانطور که گفتیم دانه کنجد سیاه به سلامت کبد کمک می‌کند و طبق طب سنتی چینی سلامت چشم‌ها با سلامت کبد در ارتباط هست. هنگامی‌ که کبد دچار مشکل و بیماری می‌شود، چشم خشک و خسته شده و احتمال تاری بینایی هم وجود دارد. پس در صورت کمک دانه کنجد سیاه به سلامت کبد، به سلامت چشم‌ها نیز کمک می‌کند.

کاهش کم خونی

دانه کنجد سیاه نسبت به سایر گونه‌های کنجد از سطح آهن بالاتری برخودار است، در‌نتیجه می‌تواند برای افراد درگیر با کم‌خونی مفید باشند.

تسکین آرتروز

دانه کنجد سیاه حاوی مقدار زیادی مس است که به کاهش درد و تورم همراه با آرتروز کمک می‌کند. مس همچنین به سلامت استخوان و مفاصل کمک می‌نماید.

ضد پیری

کمبود ویتامین‌های B و آهن می‌تواند منجر به کاهش شنوایی، ضعف حافظه و خاکستری زودرس مو شود. دانه کنجد سیاه سرشار از ویتامین‌های B و آهن است. چینی‌ها بر این باور هستند که مواد مغذی در دانه کنجد سیاه به اصلاح نقایص بدن از جمله پیری کمک می‌کند.

خواص روغن کنجد را بدانید

1.به درمان سفیدی زودرس مو کمک می کند:

ماساژ دادن این روغن روی پوست سر و مو می تواند به جلوگیری از سفید شدن مو و به حفظ رنگ طبیعی مو به مدت طولانی کمک کند. در حقیقت، روغن کنجد خاصیت تیره کنندگی دارد.
2. روغن کنجد به درمان آرتریت روماتوئید کمک می کند:

دانه های کنجد، منبع خوبی از ویتامین و مواد معدنی هستند.آن ها غنی از مس، روی، منیزیم، آهن و کلسیم هستند و چنانچه در بخش سلامت نمناک آورده ایم روغن کنجد ممکن است حاوی مواد مغذی زیادی به عنوان بذر نباشد، چون مقداری از آن در طول فرآیند استخراج از دست رفته است، اما هنوز ویژگی های مفید زیادی دارد. به ویژه به خاطر محتوای روی و مس اش مشهور است که به تولید گلبول های قرمز خون، گردش خون و متابولیسم کمک می کند. مس نیز به خاطر خواص ضد التهابی مشهور است و به کاهش درد مفاصل، ورم مفاصل و تقویت استخوان ها کمک می کند.
3. روغن کنجد به کاهش فشار خون کمک می کند:

روغن کنجد به طور معمول در پخت وپز از زمان های قدیم استفاده می شده است.به گفته یک محقق هندی از دانشگاه آنامالای و در مجله بیولوژی و پزشکی ییل، ” روغن کنجد به عنوان روغن خوراکی فشار خون را کاهش داده، پراکسیداسیون چربی را کاهش داده و وضعیت آنتی اکسیدان در بیماران با فشار خون فشار خون بالا را افزایش می دهد.
4. روغن کنجد برای کمک به مبارزه با استرس و افسردگی:

کنجد حاوی یک آمینو اسید معروف به تیروزین است که مستقیماً با فعالیت سروتونین مرتبط است.سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که حالت و خلق و خوی ما را تحت تاثیر قرار می دهد.عدم تعادل آن می تواند منجر به افسردگی و استرس شود. طبق نظر متخصصان، استفاده از روغن کنجد در رژیم غذایی به تولید سروتونین، که به نوبه خود به احساس مثبت و حفظ استرس مزمن کمک می کند، کمک می کند.

. روغن کنجد مفید برای بهبود بهداشت دهان:

گرفتن روغن یک تکنیک آیووردا باستانی است که به دنبال ترویج سلامت دهانی و از بین بردن پلاک وجود دارد.یک قاشق سوپ خوری روغن کنجد را با معده خالی بخورید و 20 دقیقه در دهانتان نگه دارید و سپس تف کنید. آن ها معتقدند که سموم بدن را خارج می کند. کنجد به خاطر خواص دارویی اش عموماً برای این روش مورد استفاده قرار می گیرد.
6. به حفظ سلامت و داشتن پوست خوب کمک می کند:

کنجد، به خاطر خواص آنتی باکتریایی و ضد التهابی ، در آیووردا به کار می رود. عموماً در درمان های زیبایی برای پوست به کار می رود، زیرا یک مرطوب کننده عالی است، تجدید حیات پوست سالم را ترویج می کند، خواص ضد پیری دارد و یک SPF طبیعی تلقی می شود. هم چنین به طور گسترده به خاطر خاصیت های گسترده اش و توانایی آن برای نفوذ عمیق به پوست مورد استفاده قرار می گیرد.
7. روغن کنجد به سم زدایی پوست کمک می کند:

8. عامل ضد التهابی:

9. روغن کنجد برای کمک به جلوگیری از دیابت:

10. روغن کنجد برای کمک به درمان طبیعی کم خونی:

11. خواص ضد سرطانی روغن کنجد:

خواص روغن کنجد را بدانید

خواص ضد سرطان روغن کنجد

همانطور که گفتیم دانه کنجد حاوی سسامین و سسامول است که خاصیت ضد سرطانی دارند. سسامین موجود در دانه کنجد با رادیکال های آزاد از کبد در برابر صدمات محافظت می‌کند و همچنین دانه کنجد سیاه با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی کبد را از آسیب اکسیداتیو حفظ می‌کند و با توجه به اینکه کبد برای روند سم‌زدایی بدن اهمیت زیادی دارد، محافظت از کبد معادل محافظت از بدن در برابر بسیاری از بیماری ‌ها از جمله سرطان است.

کنجد سیاه سرشار از فیبر، مواد آنتی اکسیدان مانند لیگنین و مواد فیتوشیمیایی مانند فیتواسترول هستند که می‌توانند از ابتلا به سرطان روده جلوگیری کنند.

در‌ نتیجه خاصیت ضد سرطان دانه کنجد سیاه یکی از بهترین خواص روغن کنجد است.

. روغن کنجد برای کمک به بهبود سلامت چشم ها 

13. روغن کنجد مفید برای ماساژ بدن

14. روغن کنجد مناسب برای پوست خشک

15. روغن کنجد برای از بین برنده چروک صورت

16. روغن کنجد مناسب برای التیام زخم ها

محتوای بالای ویتامین و خواص ضد باکتریایی روغن کنجد, زخم ها و بریدگی ها را التیام می بخشد و به سرعت زخم ها را خوب می کند و از تشکیل هر گونه آثار زخم زشت جلوگیری می کند.
17. ضد آفتاب طبیعی پوست:

18. روغن کنجد مفید برای پاشنه های ترک خورده:

20. روغن کنجد یک اسکراب مناسب برای پوست:

21. روغن کنجد مفید برای کاهش وزن:

مزایای استفاده از روغن کنجد برای مو:

22.افزایش رشد مو:

23. مهار شپش سر:

یکی دیگر از فواید دیگر روغن کنجد این است که می تواند با دیگر روغن های اسانس برای درمان شپش سر استفاده شود.به طور منظم این روغن را قبل از شامپو زدن، به کار ببرید تا به میزان زیادی برای شما مفید باشد. در بخش نسخه های درمان شپش با طب سنتی در نمناک گفتیم که روغن کنجد خواص ضد میکروبی دارد و استفاده از آن بر پوست سر به دور نگه داشتن عفونت های قارچی و باکتریایی کمک می کند.
24. روغن کنجد مفید برای درمان شوره سر:

ماساژ دادن پوست سر با روغن کنجد، هر شب قبل از خواب، به درمان شوره سر کمک می کند .همچنین پوست سر را تسکین می دهد و از تشدید بیشتر آن جلوگیری می کند.
25. روغن کنجد برای رفع خشکی

. روغن کنجد برای کمک به درخشش مو:

2 – 3 قطره روغن را بین کف دست هایتان بمالید و سپس آن را روی موهای خود اعمال کنید.این کار نه تنها باعث درخشش اضافه خواهد شد، بلکه به عنوان یک عامل نرم کننده نیز کار خواهد کرد.
27. کمک به نرم کنندگی عمیق:

روغن کنجد را گرم کنید و با هر نرم کننده عمیق دیگری آن را ترکیب کنید.مخلوط را روی موهای خود بمالید و حداقل یک ساعت اجازه دهید تا بماند.برای رسیدن به حداکثر نتایج، اجازه دهید تا یک شب تا صبح روی موهایتان بماند..
28. روغن کنجد برای احیا موهای آسیب دیده:

روغن کنجد دارای خواص نفوذ پذیری بالا است و برای زنده کردن موهای آسیب دیده با تغذیه مو و پوست سر از اعماق مفید است.
29. روغن کنجد برای مبارزه با ریزش موی استرسی:

30. روغن کنجد ویژگی های آرامش بخش دارد:

31. خواص روغن کنجد برای زنان باردار:

دانه کنجد حاوی ویتامین های خانواده B از جمله ویتامین B1 و B2 و اسید فولیک و ویتامین E است که برای تکامل جنین و ارتقاء سلامتی مادر باردار مفید هستند . مصرف کنجد در سه ماهه دوم بارداری ، موجب تامین کلسیم می شود . امگا 3 بالایی دارد و روی ضریب هوشی کودک تاثیر می گذارد.

فواید روغن کنجد برای کودکان:

33. خواص روغن کنجد برای ابرو:

34. روغن کنجد روان کننده روده است:

35. به سلامت قلب کمک می کند:

36. تاثیر مصرف روغن کنجد در ترمیم آسیب های سلولی:

37. پیشگیری از پوکی استخوان:

شاید برای شما مفید باشد: آشنایی با خواص سوهان

خواص روغن کنجد برای کودکان

کنجد یکی از مواد مفید و مغذی برای کودکان علی‌الخصوص در سال‌های ابتدایی زندگی آن‌ها است. دانه کنجد غنی از ویتامین‌ها مانند ویتامین B و ویتامین C است که به هضم غذا کمک می‌کند و همچنین حاوی املاح مانند کلسیم است که می‌تواند به رشد قدی کودکان و استحکام استخوان‌های آن‌ها کمک کند.

ماساژ بدن شیرخواران با روغن کنجد می‌تواند باعث الگوی خواب بهتر و وزن‌گیری بهتر آن‌ها شود و ممکن است در طولانی‌مدت در افزایش قد آن‌ها نیز تاثیر مثبت و مفیدی داشته باشد. از خواص روغن کنجد برای کودکان این است که سبب تقویت حافظه و افزایش قدرت سلول‌های ایمنی می‌شود.

نکته
زیاده روی و افراط در مصرف کنجد و روغن آن خطر سقط جنین را افزایش می دهد. مصرف زیاد کنجد در ماههای نخست بارداری میتواند نامطلوب باشد. مصرف آن در ماه آخر بارداری و به ویژه یک هفته به زایمان میتواند به انجام زایمانی طبیعی و آسان کمک کند.

زنان باردار در مصرف کنجد نباید زیاده روی کنند و باید با پزشک خود در این باره مشورت نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *