آزمون GARS-3 : جدیدترین و آخرین نسخه تست اوتیسم

تست تشخیص اوتیسم

اوتیسم و تشخیص آن با انجام تست آنلاین

یکی از اختلالاتی است که باعث ایجاد تاثیر منفی بر سیستم رشد و عصبی افراد خواهد شد، این اختلال بین 12 تا 24 ماهگی کودک، خود را نشان می‌دهد. افراد دارای اختلال اوتیسم مشکلاتی در ارتباطات، انجام فعالیت‌های تکراری و تکرار یک الگوی رفتاری خاص را تجربه می‌کنند.

یکی از روش‌های فوق‌العاده کاربردی تشخیص اختلال اوتیسم، انجام جدیدترین و آخرین نسخه تست اوتیسم (GARS-3) است. با تشخیص سریع و اصولی اوتیسم، می‌توانید درمان مناسبی را برای این اختلال آغاز کنید.

آیا شک دارید که اختلال اوتیسم مبتلا هستید؟ در این مطلب به صورت جامع و کامل به بررسی آخرین نسخه تست گارس 3 می‌پردازیم و همه ابعاد این تست را بررسی می‌کنیم.

در تست تشخیص اوتیسم (گارس ۳) از چه شاخص‌هایی برای تشخیص اوتیسم استفاده می‌شود؟

در آخرین نسخه تست اوتیسم 6 شاخص و مولفه، اندازه‌ گیری می‌شود تا در تحلیل نهایی آن، بتوانید بهترین پاسخ را برای تشخیص اوتیسم دریافت کنید، در ضمن این تست برای سنین 3 تا 22 سال مناسب است.

  • رفتار محدود و تکراری
  • تعامل اجتماعی
  • ارتباط اجتماعی
  • پاسخ های عاطفی
  • سبک شناختی
  • گفتار نامناسب

شاخص رفتارهای محدود – تکراری در تست اوتیسم

تحلیل رفتارهای تکراری (Restricted Behaviors) در آزمون GARS 3 به صورت RB در پاسخ تست نشان داده می‌شود، این رفتارها شامل حرکات، صداها یا کلماتی هستند که به طور مکرر و غیر ارادی توسط افراد انجام می‌شود. رفتارهای تکراری می‌توانند در زمینه های مختلفی مانند حرکت، گفتار، رفتارهای اجتماعی یا رفتارهای مرتبط با اجسام ظاهر شوند.

نمونه هایی از رفتارهای تکراری عبارتند از:

  • حرکات تکراری: تکان دادن دست‌ها، پاها یا سر، راه رفتن به عقب و جلو، تاب خوردن، چرخش، پرش یا پرتاب اجسام.
  • صداهای تکراری: تکرار کلمات، عبارات یا صداهای غیر کلامی، مانند جیغ زدن، غرغر کردن یا صدای ضربه زدن.
  • کلمات تکراری: تکرار کلمات یا عبارات بدون معنا، مانند “بله” یا “نه”.
  • رفتارهای تکراری اجتماعی: مانند سلام کردن یا خداحافظی، یا انجام حرکات تکراری در تعاملات اجتماعی.
  • رفتارهای تکراری مرتبط با اجسام: تمرکز بیش از حد روی یک شیء یا انجام حرکات تکراری با یک شیء.

در آزمون GARS 3، رفتارهای تکراری با استفاده از مقیاسی از 0 تا 2 ارزیابی می شوند. 0 نشان دهنده عدم وجود رفتار تکراری، 1 نشان دهنده رفتار تکراری خفیف و 2 نشان دهنده رفتار تکراری شدید است. امتیاز رفتارهای تکراری در آزمون GARS 3 می تواند به عنوان یکی از عوامل در تشخیص طیف اوتیسم یا سایر اختلالات روانی استفاده شود.

شاخص تعاملات اجتماعی در تست اوتیسم

این شاخص در تست گارس 3 اوتیسم با نماد SI نشان داده می‌شود که میزان توانایی فرد در ارتباط گرفتن با افراد را مشخص می‌کند. مواردی که در شاخص تعامل اجتماعی تست اوتیسم GARS 3 مورد ارزیابی قرار می گیرند عبارتند از:

  1. ارتباطات غیر کلامی: توانایی فرد در درک و استفاده از ارتباطات غیر کلامی، مانند زبان بدن، تماس چشمی و حالت چهره.
  2. ارتباطات کلامی: توانایی در درک و استفاده از زبان، مانند بیان افکار، احساسات و برقراری مکالمه.
  3. بازی و فعالیت‌های مشترک: توانایی فرد در مشارکت در فعالیت‌های مشترک با دیگران، مانند بازی، کار گروهی یا فعالیت‌های اجتماعی.
  4. اشتیاق به دیگران: علاقه فرد به برقراری ارتباط و تعامل با دیگران.
  5. درک احساسات دیگران: توانایی فرد در درک و پاسخگویی به احساسات دیگران.

شاخص ارتباطات اجتماعی در تست اوتیسم

تعامل اجتماعی و ارتباطات اجتماعی دو مفهوم مرتبط با هم هستند، اما تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. تعامل اجتماعی به توانایی فرد در برقراری ارتباط و تعامل با دیگران اشاره دارد، در حالی که منظور از ارتباطات اجتماعی به توانایی فرد در درک و استفاده از زبان و ارتباطات غیر کلامی است.

در آزمون GARS 3، مقیاس تعامل اجتماعی و ارتباطات اجتماعی به طور جداگانه ارزیابی می شوند که به دلیل تفاوت های بین این دو مفهوم است. به عنوان مثال: اگر فرد دارای ارتباطات غیرکلامی خیلی ضعیف در عدم برقراری ارتباط چشمی، استفاده نکردن از زبان بدن و درک نامناسب از زبان بدن دیگران باشد امتیاز 2 را در تست گارس 3 خواهد گرفت.

شاخص های تست تشخیص اوتیسم

شاخص پاسخ‌ های عاطفی در تست اوتیسم

این شاخص مربوط به بررسی میزان درک فرد از احساسات خود و همینطور بیان آن را بررسی می‌کند که شامل موارد زیر است:

  • درک احساسات: توانایی فرد در تشخیص و درک احساسات خود و دیگران.
  • بیان احساسات: میزان توانایی فرد در بیان احساسات خود به روش های مناسب، مانند زبان، حرکات بدن و چهره.
  • کنترل هیجانات: توانایی فرد در کنترل هیجانات خود و جلوگیری از بروز رفتارهای نامناسب.

مقیاس پاسخ های هیجانی GARS 3 با استفاده از مقیاسی از 0 تا 2 ارزیابی می شود. 0 نشان دهنده عدم وجود مشکل در پاسخ های هیجانی، 1 نشان دهنده وجود مشکل خفیف در پاسخ های هیجانی و 2 نشان دهنده وجود مشکل شدید در پاسخ های هیجانی است.

شاخص سبک شناختی در تست اوتیسم

با استفاده از این شاخص در تست تشخیص اوتیسم گارس 3 می‌توانید پی ببرید که میزان توجه شما برای تمرکز به روی اطلاعات مرتبط و مهم و نادیده گرفتن اطلاعات غیر ضروری چقدر است، همچنین پردازش اطلاعات حسی و انعطاف‌پذیری فرد در نحوه پردازش اطلاعات نیز سنجیده می‌شود.

شاخص گفتار نامناسب در تست اوتیسم

گفتار ناهنجار می‌تواند با برخی از اختلالات روانی، مانند طیف اوتیسم، اختلالات یادگیری و اختلالات ارتباطی مرتبط باشد. به عنوان مثال: افراد مبتلا به اوتیسم اغلب در گفتار ناهنجار، مانند وضوح گفتار، تنوع گفتار و استفاده از زبان، مشکل دارند. درک گفتار ناهنجار فرد می تواند به متخصصان کمک کند تا برنامه‌های درمانی مناسب را برای او طراحی کنند.

جدیدترین و آخرین نسخه تست اوتیسم GARS 3 چه کمکی به افراد می‌کند؟

با انجام تست گارس 3 می‌توانید به صورت جامع متوجه شوید که آیا دارای این اختلال هستید؟ میزان شدت اختلال اوتیسم چقدر است؟ همچنین با تحلیلی که بعد از انجام تست گارس 3 به دست می‌آید به صورت دقیق متوجه می ‌شوید که بیشترین اختلال مربوط به کدام زمینه است.

با تحلیل جامع تست، مشخص می‌شود که تمرکز درمان باید روی کدام قسمت باشد، همچنین با انجام دوره‌ای این تست، میزان اثربخشی درمان هم مشخص می‌شود.

همانطور که اشاره کردیم تست گارس 3 برای افراد 3 تا 22 سال استفاده می‌شود، برای کودکانی که توانایی تکلم ندارند این تست بدون توجه به شاخص توانایی تکلم وعوامل شناختی ارزیابی می ‌شود. به عبارت دیگر در این صورت از شاخص‌های رفتار تکراری، تعامل اجتماعی، ارتباط اجتماعی و پاسخ هیجانی استفاده می‌شود.

برای افراد که قدرت تکلم دارند از همه شاخص‌هایی که در مباحث قبل اشاره کردیم برای تشخیص اوتیسم استفاده خواهد شد.

سخن نهایی

اختلال اوتیسم می‌تواند زندگی عادی فرد را تحت تاثیر قرار دهد، به همین دلیل بسیار مهم است که در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام به تشخیص و درمان اوتیسم کنید. با استفاده از آخرین نسخه تست تشخیص اوتیسم یا گارس 3 می‌توانید علاوه بر تشخیص مناسب، درمان اصولی را آغاز کنید.

پس اگر مشکوک به اختلال اوتیسم هستید، همین الان آخرین نسخه تست تشخیص اوتیسم (GARS-3) را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *