مزایا و معایب داشتن پرستار برای فرزندان

شاید شما که این مطلب را مطالعه می‌کنید، فرزند کوچکی دارید که برای نگهداری از او دچار مشکل شده‌اید. علی الخصوص در شرایطی که به عنوان یک بانو، شاغل بوده و بخشی از زمان خود را بیرون از منزل سپری کنید و همین مسأله، نگهداری از کودک را برای شما سخت کرده است. اگر کسی به شما پیشنهاد داده که از خدمات پرستاری از کودک در منزل استفاده کنید باید قبل از هر چیز، با مزایا و معایب داشتن پرستار برای فرزندان آشنا شوید و سپس براساس شرایط خود و شرایط کودک، به یک تصمیم درست برسید. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

پرستار کودک در منزل

استخدام پرستار کودک در منزل چه مزیت‌هایی دارد؟

افرادی که کودکان زیر ۶ سال دارند و مجبور هستند نیمی از روز خود را بیرون از خانه مشغول به کار شوند، دچار مشکل بزرگی برای نگهداری از کودک خود خواهند شد. این دسته از افراد دو راه در پیش روی خود دارند:

–  بردن کودک به مهدکودک

می‌توانند کودک خود را به مربیان و پرستاران در مهد کودک بسپارند. اما در این صورت نگهداری درست و اصولی از کودک شما به عمل نخواهد آمد. به هر حال در مهد کودک، بچه‌ها از هر سنی حضور دارند که پرستاران و مربیان باید از آن‌ها مراقبت نمایند. پس نمی‌توانند توجه ویژه‌ای به یک کودک داشته باشند. همچنین در فصل زمستان اگر کودکی در مهد کودک سرما بخورد، احتمال مبتلا شدن فرزند شما بسیار زیاد خواهد بود. در واقع محیط بیرون آلوده است و تا جایی که بتوانید کودک خود را در منزل نگهداری کنید، بهتر است.

– استخدام پرستار کودک در منزل

راهکار دوم، استخدام پرستار کودک در منزل است. این راهکار مزایا و معایب خاص خود را دارد که ما در این قسمت از مطلب مزایای استخدام پرستار کودک در منزل را برای شما توضیح خواهیم داد:

کودک شما در محیط شخصی خود می‌ماند.

 به جای اینکه کودک را به مهد کودک که یک فضای عمومی است ببرید، می‌توانید او را در خانه در اتاق خود نگهداری کنید. در نتیجه یک فضای آرام، بدون سر و صدا و شلوغی و بدون گریه کودکان دیگر را برای فرزند خود فراهم خواهید کرد. در چنین شرایطی، آرامش بیشتری برای کودک فراهم می‌گردد. هر زمان بخواهد می‌تواند با وسایل خود بازی کند؛ استراحت نماید و از طرف دیگر هر غذا و خوراکی که دوست داشته باشد می‌تواند بخورد.

 کودک از ابتلا به بیماری دور می‌ماند.

از طرف دیگر وقتی کودک در محیط شخصی خود می‌ماند، از ابتلا به بیماری‌ها در محیط مهد کودک در امان خواهد بود چون رفت و آمد به مهد کودک باعث می‌شود در طول مسیر و یا در خود مهد کودک و در تماس با کودکان آلوده، فرزند شما نیز به بیماری‌هایی همانند سرماخوردگی مبتلا گردد.

پرستار کودک در منزل مراقبت بهتری از کودک شما به عمل می‌آورد.

وقتی شما یک پرستار برای فرزند خود استخدام می‌کنید، او مسئول است فقط به کودک شما توجه داشته باشد؛ غذای مورد علاقه او را می‌پزد؛ در غذا خوردن به کودک شما کمک می‌کند؛ او را استحمام خواهد کرد و اتاق و لوازم کودک شما را مرتب می‌کند.

دیگر نگران خطرات احتمالی برای فرزند خود نخواهید بود.

آیا می‌دانید هر زمان که کودک شما از خانه بیرون می‌رود اگر مراقب نباشد ممکن است اتفاقی برای او رخ بدهد؟ در مهد کودک‌ها، بچه‌های زیادی حضور دارند. در حین بازی ممکن است به یکدیگر به صورت ناخواسته آسیب وارد کنند. ولی وقتی شما پرستار کودک در منزل را استخدام می‌کنید، آسوده خاطر خواهید بود که کودک شما از خطرات احتمالی در ‌امان می‌ماند.

خدمات پرستاری از کودک در منزل

استخدام پرستار کودک در منزل چه معایبی دارد؟

در کنار مزیت‌هایی که برای استخدام پرستار کودک در منزل ذکر کردیم، باید محدودیت‌های این روش نگهداری از فرزندان را نیز در نظر بگیریم:

تضمینی برای کار همیشگی پرستار نیست.

متأسفانه بار‌ها این اتفاق افتاده است که وقتی کودک با یک پرستار خو می‌گیرد و با او به خوبی ارتباط برقرار می‌کند، قرارداد تمام می‌شود و یا پرستار بنا به دلایلی، از پرستاری کودک انصراف می‌دهد. در چنین شرایطی از نظر روحی، کودک اذیت خواهد شد.

 قدرت تعامل اجتماعی کودک پایین می‌آید.

 هر چه کودک شما بیشتر در خانه بماند، به دلیل اینکه با آدم‌های کمتری برخورد دارد، از نظر اجتماعی ضعیف‌تر خواهد شد؛ به خوبی نمی‌تواند با همه انسان‌ها تعامل برقرار کند؛ روابط اجتماعی او ضعیف می‌شود و به مرور به یک کودکی منزوی تبدیل خواهد شد.

پیدا کردن یک پرستار حرفه‌ای واقعاً سخت است.

شما نمی‌توانید به هر کسی که ادعا می‌کند پرستار کودک است اعتماد کنید. باید حتماً مدرک تحصیلی یا گواهی‌های معتبر او را بررسی کنید. از او بخواهید که رزومه کاری خود در زمینه نگهداری از کودکان را به شما تحویل دهد. همچنین باید مدتی به صورت امتحانی پرستار از کودک شما مراقبت کند تا مطمئن شوید که از عهده کار برمی‌آید. اگر پرستار مشکل اخلاقی داشته باشد، هم به کودک و هم به زندگی شما آسیب وارد خواهد شد.

شما حریم خصوصی ندارید.

مسلماً وقتی پرستار کودک در منزل را استخدام می‌کنید، در زمان‌هایی که شما در خانه نیستید، کل امور خانه تحت کنترل پرستار خواهد بود. بنابراین هیچ حریم خصوصی برای شما باقی نمی‌ماند.

هزینه استخدام پرستار در منزل گران است.

مسلماً با افزایش تورم، حقوق پرستاران نیز گران می‌شود. البته برای محاسبه دستمزد پرستار، شما باید به سن او، سابقه کاری، مدرک علمی و وظایفی که برای او در نظر می‌گیرید توجه کنید و سپس حقوق او را تعریف نمایید. تمامی موارد باید در قرارداد ذکر گردد.

کلام آخر

بهترین راهکار برای استخدام پرستار کودک در منزل این است که به سراغ شرکت‌هایی بروید که در زمینه ارائه خدمات پرستاری در منزل برای کودک و همچنین خدمات پرستاری از سالمند در منزل فعالیت دارند. این شرکت‌ها با سابقه‌ای که دارند کمک می‌کنند شما بتوانید یک پرستار حرفه‌ای را برای کودک خود استخدام کنید. از طرف دیگر اگر تحت نظر شرکت‌ها برای استخدام پرستار کودک در منزل اقدام نمایید، هر مشکل قانونی که پیش بیاید بر عهده شرکت خواهد بود.

مطالعه لیست 10 تایی بهترین شرکت پرستاری در تهران می تواند در راهنمایی هرچه بهتر شما عزیزان جهت انتخاب مرکز پرستاری معتبر و قابل اعتماد جهت مراقبت و نگهداری از فرزندان دلبند شما کمک کننده باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *