اگر دچار نازایی و ناباروری هستید، این مطلب برای شماست:

اگر دچار نازایی و ناباروری هستید، این مطلب برای شماست:

درمان نازایی، مسلماَ یکی از شیرین‌ترین فرآیندهای درمانی برای زوجین است تا از لذت داشتن فرزند محروم نشوند. در سالیان اخیر، بسیاری از زوجین تلاش‌های گسترده‌ای را برای فرزندآوری به‌کار بستند و در این امر، با ناکامی و ناامیدی زیادی مواجه شدند. این‌دست از افراد، عمدتاَ نه‌تنها از روش‌های جدید درمان ناباروری زنان غافل مانده‌اند؛ بلکه در انتخاب بهترین پزشک زنان و زایمان و مراکز معتبر نیز، قطعاَ عملکرد مناسبی نداشته‌اند. جالب است بدانید که با پیشرفت تکنولوژی و وجود انواع روش‌های IVF، IUI، تجویز داروهای خاص و لاپاراسکوپی، موضوع درمان نازایی پیشرفت بسیار زیادی داشته است. به‌طوری که به درمان قطعی نازایی، بدون شک می‌توان به چشم یک آرزوی دست یافتنی نگاه نمود.

زمان درمان نازایی برای زنان و مردان

همواره بسیاری از افراد این سوال را مطرح می‌کنند که «چه زمانی به فرآیند درمان نازایی نیاز خواهیم داشت؟». در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که چنان‌چه پس از یک سال تلاش مداوم، زوجین بازهم در بارداری ناموفق باشند، بایستی روند درمان و تشخیص پزشکی را آغاز نمایند. لازم به‌ذکر است که مشکل ناباروری در زنان، در دو دوره زمانی کلی قابل دسته‌بندی خواهد بود:

  • ناباروری ابتدایی: در این شرایط، بانوان قادر به بارداری برای به دنیا آوردن اولین فرزند نیستند. آن‌دسته از بانوانی که در نگهداشتن جنین نیز با مشکلات جدی مواجه باشند، در همین دسته جای می‌گیرند.

  • نازایی ثانویه: مربوط به آن‌دسته از بانوانی است که قبلاَ فرزندی را با موفقیت به دنیا آورده‌اند. اما در تلاش برای بارداری فرزند دوم، موفق به بارداری نمی‌شوند.

در تمامی این حالات، بایستی با استفاده از فرآیندهای تشخیصی مختلفی نظیر: چک لوله‌های فالوپ بیمار، بررسی شرایط تخمک گذاری، عکسبرداری رحم، تست کیفیت و تعداد اسپرم مردان و…، به بررسی علل نازایی در زوجین پرداخت.

مهم‌ترین دلایل نازایی زنان

متخصصان زنان و زایمان جهت انتخاب بهترین روش درمان نازایی برای بانوان، ابتدا بایستی بتوانند که مشکل موجود را به‌طور دقیق تشخیص دهند. در همین زمینه قصد داریم به برخی از اصلی‌ترین دلایل نازایی در زنان اشاره کنیم:

  • مشکلات لوله فالوپ: لوله فالوپ بدن بانوان می‌تواند بر اثر عفونت‌های ناشی از روابط جنسی نادرست، دچار التهاب و یا گرفتگی شود. در چنین حالتی، احتمال نازایی افزایش می‌یابد.

  • ناهنجاری‌های مربوط به رحم: گاهاَ در پی پولیپ رحمی، شرایط برای قرارگیری تخمک‌های بارورشده و همچنین رشد عادی جنین نامناسب می‌شود. ضمناَ با ابتلای بیمار به فیبروم‌ها که در دیواره رحم تشکیل می‌شوند، احتمال نازایی افزایش می‌یابد!

  • یائسگی زودرس: چنان‌چه پیش از چهل سالگی خانم، تخمدان‌ها قابلیت بارور شدن را از دست بدهند، فرد به یائسگی زودرس دچار شده است. شیمی درمانی، مشکلات حاد سیستم ایمنی بدن و برخی از معضلات ژنتیکی پیچیده، می‌توانند چنین شرایطی را برای بانوان به‌وجود بیاورند.

  • سرطان: از یکسو ابتلا به سرطان و از سوی دیگر، فرآیندهای درمانی سخت آن نظیر پرتو درمانی و شیمی درمانی، از دلایل نازایی با‌نوان محسوب می‌شوند. پروسه درمان نازایی در این شرایط، بایستی با صبر بیشتری از سوی بیمار و خانواده وی همراه شود.

  • اختلال در فرآیند تخمک گذاری: به‌طور کلی بیشترین دلیل ناباروری زنان، اشکال در فرآیند تخمک گذاری به‌شمار می‌رود. تنبلی تخمدان و همچنین ترشح بیش از اندازه هورمون پرولاکتین، از جمله مواردی هستند که تخمک گذاری را با اختلال مواجه می‌کنند.

اختلالات تیروئید، نارسایی کلیه و آنمی شدید و تأثیر این بیماری‌ها روی چرخه پریود بانوان، از دیگر علل ناباروری در زنان به‌شمار می‌روند. بایستی اشاره داشت که شیوه‌های مدرن درمان نازایی، برای حل این موارد نیز گره‌گشا خواهند بود.

بهترین راه درمان نازایی چیست؟

بسته به شرایط سنی و جسمانی بیمار و نوع مشکل، پزشکان متخصص همواره از انواع شیوه‌های درمان نازایی بهره می‌گیرند. در یک نگاه کلی، کارآمدترین راه‌های درمان ناباروری در زنان عبارت‌اند از:

  • شیوه درمانی IUI

  • فرآیند درمانی IVF

  • دوره‌های دارویی برای تقویت تخمک گذاری

  • لاپاراسکوپی.

هر یک از روش‌های عنوان شده، دارای ویژگی‌های خاص خود هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم نمود. به‌طورکلی دارودرمانی برای تقویت تخمک گذاری در بانوان، پایه اساسی تمامی شیوه‌های دیگر محسوب می‌شود.

درمان نازایی با IVF

طی نمودن دوره درمانی IVF برای زنان نازایی که به دنبال بارداری هستند، بسیار مثمرثمر خواهد بود. برای اجرای این روش مدرن، ابتدا زنان متقاضی بارداری باید برای چندین روز (طبق تعیین پزشک)، به مصرف دارو بپردازند. این داروهای خاص، به باروری تخمدان‌ها و تخمک گذاری هرچه بیشتر کمک می‌کنند. با سپری شدن بازه زمانی چندین روزه، متخصصان حرفه‌ای نظیر خانم دکتر بیتا زلالی، با استفاده از سوزن‌های مخصوص به خارج‌سازی تخمک‌های رهاشده از بدن بیمار اقدام می‌نمایند.

در ادامه مسیر درمان نازایی به شیوه IVF، متخصص به مشاهده و بررسی تخمک‌های جمع‌آوری شده می‌پردازد. تخمک‌هایی که سالم شناسایی می‌شوند، به اسپرم مرد اضافه شده و با چنین ترکیبی، فرآیند لقاح تکمیل می‌گردد. نهایتاَ نیز توسط پزشک مربوطه، بایستی جنین به رحم بیمار منتقل ‌شود. با گذشت 14 روز از فرآیند لقاح IVF، حالا بیمار می‌تواند برای تست‌های بارداری اقدام نماید.

درمان نازایی با لاپاراسکوپی

فرآیند لاپاراسکوپی یا همان هیستروسکوپی تشخیصی، یک روش ترکیبی برای درمان نازایی به‌شمار می‌رود. بدین صورت که لاپاراسکوپی، غالباَ یک پیش مرحله برای شروع فرآیندهای درمانی IUI و IVF محسوب می‌شود. جالب است بدانید که گاهاَ پس از مصرف دارو، ظاهراَ همه‌چیز مناسب به‌نظر می‌رسد؛ اما بازهم خانم موفق به بارداری نمی‌شود. در چنین شرایطی ممکن است مشکل نازایی زنان، مربوط به انسداد و یا ضخیم شدن لوله‌های رحم بیمار باشد که با فرآیند هیستروسکوپی، قابل مشاهده و بررسی خواهد بود.

فرآیند درمانی IUI

طی فرآیند درمان نازایی به روش IUI، عمل تخمک گذاری در بدن بانوان به شکل طبیعی صورت می‌پذیرد. بنابراین فرآیند آی یو آی، هزینه‌های به مراتب پایین‌تری را به زوجین متحمل می‌کند. البته به‌خاطر داشته باشید که برای تکمیل فرآیند لقاح، اسپرم مرد بایستی به آزمایشگاه موردنظر ارسال شود و در صورت مناسب بودن، توسط پزشک متخصص به رحم بانو وارد گردد. پیش از انتقال به رحم به‌وسیله لوله‌های مخصوص، مایع معنی مورد شستشو قرار می‌گیرد و اسپرم‌های سالم جداسازی می‌شوند.

بهترین کلینیک درمان قطعی ناباروری در تهران

رجوع به مراکز غیرمعتبر درمان نازایی، انتخاب تکنیک‌های درمانی اشتباه و ضعف برخی از پزشکان، همواره موجب شده تا بسیاری از زوجین در درمان موثر نازایی ناکام بمانند. در سوی مقابل، به‌لطف تجارب و دانش ارزنده دکتر بیتا زلالی و احداث برترین کلینیک‌های تخصصی زنان و زایمان در تهران و اندیمشک، شرایط درمان قطعی ناباروری به‌وجود آمده است. جالب است بدانید که جدا از خدمات مربوط به درمان قطعی نازایی، خدمات متنوع زیر نیز در کلینیک دکتر بیتا زلالی به مراجعین گرامی ارائه می‌شود:

  • آزمایش‌های متنوع؛ شامل سونوگرافی، لاپاراسکوپی، تعیین جنسیت جنین و کولپوسکوپی.

  • امور زیباییپزشکی؛ شامل آیتم‌هایی نظیر: تایتنینگ، حذف ترک‌های پوستی، وایتنینگ، آر-اف، لابیاپلاستی با لیزر مونالیزا و تزریق ژل و چربی به واژن.

  • امور درمان زخم‌های مزمن؛ اعم از خدمات: درمان زگیل‌های پوستی با لیزر مونالیزا، درمان زگیل تناسلی با تجهیزات pen پلاسما، بررسی سرطان دهانه رحم، کولپوسکوپی، دی‌بی‌دی پلاسما و کرایوتراپی.

  • خدمات درمانی خاص؛ شامل: جراحی میوم‌های رحم، عمل سپتوم رحم، درمان افتادگی و زخم دهانه رحم، درمان واژینیسموس، بارداری خارج از رحم، درمان قائدگی نامنظم و غیره.

به‌منظور دریافت نوبت‌های آنلاین و یا حضوری کلینیک درمان نازایی دکتر بیتا زلالی، می‌توانید با کارشناسان مجموعه تماس حاصل نمایید.

مطب تهران: سعادت آباد، میدان کتاب به‌سمت سرو غربی، جنب بانک آینده، ساختمان نگین سرو. (سه شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه)

ارتباط تلفنی: 09126176917.

مطب اندیمشک: خیابان انقلاب، نبش میدان مبارز و ایوبی شرکتی، کلینیک پزشکی پاستور، طبقه اول. (شنبه، یکشنبه، دوشنبه)

ارتباط تلفنی: 09361125322-06142628535.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *