از چه روش‌هایی برای جوانسازی و سفتی پوست صورت استفاده کنیم؟

پوست ما به‌صورت روزمره در معرض خطرات بیرونی قرار دارد و این خطرات، تنها بخشی از عواملی هستند که به مرور زمان به پوست ما آسیب می‌رسانند؛ چراکه افزایش سن به‌تنهایی تاثیر زیادی بر سلامتی و زیبایی پوست شما دارد.

در چنین شرایطی، مراقبت صحیح از پوست، اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند اما مراقبت از پوست هم نمی‌تواند به‌صورت کامل از پوست شما محافظت کند و شما با گذر زمان شاهد تغییر ظاهر پوست خود خواهید بود.

البته این نکته به این معنی نیست که شما در راستای بهبود سلامت و زیبایی پوست خود نمی‌توانید قدمی بردارید! امروزه راهکارهای مختلفی به‌منظور جوانسازی پوست وجود دارد که شما با توجه به شرایط و نیاز خود می‌توانید یکی از گزینه‌های پیش روی خود را انتخاب کنید.

در این مقاله با بررسی سریع‌ترین و بهترین روش‌های جوانسازی پوست، به شما کمک خواهیم کرد تا تصمیمی آگاهانه گرفته و بهترین نتیجه را به دست آورید؛ بنابراین اگر شما هم قصد بهبود ظاهر پوست خود را دارید، تا انتها با ما همراه باشید.

دلایل پیری پوست

شناسایی علت پیری پوست یکی از مهمترین قدم‌ها برای تصمیم‌گیری پیرامون روش جوانسازی پوست محسوب می‌شود و شما بدون توجه به علتی که باعث ایجاد چین‌وچروک و کاهش حجم پوست‌تان شده است، نمی‌توانید بهترین راهکار برای خود را انتخاب کنید.

عوامل پیری پوست را می‌توان به 2 دسته اصلی تقسیم کرد که مهمترین آن‌ها «افزایش سن» محسوب می‌شود. در این بخش با مرور دلایل پیری پوست، اطلاعات لازم برای شناسایی مشکل را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

پیری پوست با افزایش سن

افزایش سن اصلی‌ترین دلیل پیری پوست و افزایش چین‌وچروک محسوب می‌شود و پوست اکثر افراد به مرور زمان حجم و درخشندگی خود را از دست می‌دهد. شاید بپرسید که افزایش سن چرا این چالش‌ها را به همراه دارد؟ برخی از این دلایل عبارتند از:

  • کاهش کلاژن بدن
  • کاهش وزن و شل شدن پوست
  • قرارگیری طولانی‌مدت در برابر اشعه‌های مضر خورشید

پیری پوست در اثر بیماری و عادات مخرب

ابتلا به بیماری و عادات مخرب از دیگر عوامل مهم پیری پوست هستند که در مدت زمانی کوتاه می‌توانند به سلامتی و زیبایی پوست شما آسیب جدی وارد کنند. در ادامه به برخی از عادات مخربی که به سلامت پوست شما آسیب وارد می‌کنند، اشاره خواهیم کرد:

  • خواب ناکافی و نامناسب
  • عدم رعایت بهداشت پوستی
  • استعمال دخانیات و مواد مخدر
  • مصرف افراطی نوشیدنی‌های حاوی الکل و غیره

بهترین روش جوانسازی پوست

با پیشرفت تکنولوژی در سال‌های گذشته، روش‌های متعددی به‌منظور جوانسازی پوست پیش روی شما قرار دارند که شما با توجه به نوع پوست، میزان هزینه موردنظر و نیاز خود باید از بین آن‌ها یک روش را انتخاب کنید. همین نکته هم، تصمیم‌گیری در این زمینه را کمی دشوار کرده است.

در ادامه با بررسی رایج‌‎ترین روش‌های جوانسازی پوست تلاش می‌کنیم تا اطلاعات لازم برای انتخاب بهترین روش جوانسازی پوست را مورد بررسی قرار دهیم.

لایه‌برداری شیمیایی

در این روش با استفاده از مواد اسیدی، بیرونی‌ترین لایه پوست از بین می‌رود تا آسیب‌های موجود بر روی این لایه رفع شوند. در واقع پس از حذف لایه بیرونی پوست، لایه‌ای جدید از پوست نمایان شده که در اثر آن چین‌وچروک‌ها و خطوط اضافی پوست از بین می‌روند.

با این‌که استفاده از این روش برای رفع آسیب‌های جزئی پوست موثر است اما لایه‌برداری شیمیایی برای از بین بردن چین‌وچروک‌های عمیق، سفت کردن پوست و رفع آسیب‌های ناشی از اشعه‌های مضر خورشید کاربرد ندارد.

جراحی لیفت صورت

لیفت صورتی یک عمل زیبایی است که با حذف پوست اضافه، باعث رفع چین‌وچروک‌ها شده و بافت صورت را سفت می‌کند. برای استفاده از این روش به شرایط خاصی نیاز نیست اما لیفت صورت می‌تواند برای شما عوارضی را به همراه داشته باشد.

روند بهبودی طولانی‌مدت و عوارض جانبی جراحی، مهمترین معایب این روش جوانسازی پوست محسوب می‌شوند که شما قبل از تصمیم‌گیری باید آن‌ها را مدنظر داشته باشید. از مزایای لیفت صورت نیز می‌توان به اثرگذاری بالا و طولانی‌مدت بودن اثرات آن اشاره کرد.

تزریق فیلر (ژل)

امروزه یکی از محبوب‌ترین روش‌های جوانسازی پوست، تزریق فیلر محسوب می‌شود که در این سال‌ها توانسته طرفداران زیادی را به خود اختصاص دهد. فیلر ماده‌ای ژل‌مانند است که به زیر پوست تزریق شده و علاوه‌بر آبرسانی به پوست، باعث بازیابی حجم ازدست‌رفته آن می‌شود.

اثرگذاری بالا و عوارض جانبی محدود باعث شده‌اند تا تزریق فیلر به یک راهکار ایدئال برای رفع چین‌وچروک‌ها، آبرسانی و حجم‌دهی به پوست تبدیل شود. روند بهبودی کوتاه‌مدت، طراحی و تولید تخصصی فیلر برای نواحی مختلف پوست و قیمت مناسب از دیگر مزایای تزریق فیلر محسوب می‌شوند.

البته تزریق فیلر عوارضی همچون ورم‌کردگی، قرمزی، کبودی و درد در ناحیه تزریق را نیز به همراه دارد که به‌طور معمول پس از 24 ساعت از بین می‌روند. در نهایت لازم به ذکر است که خصوصیات منحصربه‌فرد فیلر باعث شده تا از آن به‌عنوان بهترین و سریع‌ترین روش جوانسازی و سفتی پوست صورت یاد شود.

تزریق چربی

استفاده از چربی بدن و تزریق آن به نقاط انتخابی، روشی است که بسیاری از افراد برای رفع چین‌وچروک و حجم‌دهی به پوست از آن استفاده می‌کنند. در این روش بخشی از چربی بدن شما از نقاط موردتایید برداشته شده و به زیر پوست ناحیه موردنظر تزریق می‌شود تا حجم ازدست‌رفته پوست شما بازیابی شود.

دقت داشته باشید که تثبیت چربی پس از تزریق، به زمان زیادی نیاز دارد و در برخی از موارد این روند تا یک سال نیز به طول می‌‎انجامد. البته ماندگاری تزریق چربی نسبت به روش‌هایی مثل بوتاکس یا فیلر بیشتر است.

بوتاکس

یکی دیگر از روش‌های مرسوم جوانسازی پوست، بوتاکس است که معمولا به‌عنوان اولین روش رفع چین‌وچروک در نظر گرفته می‌شود. بوتاکس در واقع ماده‌ای سمی محسوب می‌‎شود که با فلج کردن عضلات، چین‌وچروک‌های پوست را از بین می‌برد.

با این وجود، فلج شدن عضلات در بسیاری از موارد باعث از دست رفتن حالات طبیعی صورت می‌شود و ممکن است بعد از استفاده از بوتاکس، شما به یک نتیجه‌ی کاملا طبیعی دست پیدا نکنید.

برخی دیگر از روش‌های رایجی که برای جوانسازی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از:

  • لیزر
  • هایفوتراپی
  • میکرونیدلینگ و مزونیدلینگ
  • میکرودرم ابریژن و هیدرودرم ابریژن

جمع‌بندی

پیری و افزایش چین‌وچروک‌های پوست یکی از چالش‌هایی است که تقریبا همه افراد در اثر افزایش سن، ابتلا به بیماری یا عادات مخربِ روزمره با آن مواجه می‌شوند و به دنبال راهکاری برای رفع آن می‌گردند. البته تنوع بالا در میان روش‌های جوانسازی پوست باعث شده تا انتخاب بهترین روش از بین آن‌ها کمی دشوار باشد.

در این مقاله با بررسی رایج‌ترین روش‌های جوانسازی پوست و مرور مزایا و معایب هر یک از آن‌ها، اطلاعاتی که برای انتخاب سریع‌ترین و بهترین روش جوانسازی و سفتی پوست صورت ضروری‌اند را در اختیار شما قرار دادیم تا این روند را با کمترین چالش ممکن پشت سر بگذارید و به بهترین نتیجه دست پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *