فواید ماساژ سر چیست؟

فواید ماساژ سر چیست؟

ماساژ سر علاوه بر حس خوبی که ایجاد می‌کند، ممکن است به کاهش علائم سردرد، کاهش استرس و احتمالا افزایش رشد مو کمک کند.

بهترین بخش ماجرا چیست؟ شما می‌توانید یاد بگیرید که خودتان در خانه این کار را انجام دهید یا برای یک ماساژ تخصصی سر به یک ماساژدرمانگر مراجعه کنید.

فواید ماساژ سر

سارا مونریال، یک ماساژدرمانگر دارای مجوز و مالک Wayfare Wellness، می‌گوید فواید ماساژ سر به نوع ماساژ سر بستگی دارد که دریافت می‌کنید.

برای مثال، او «درمان ماساژ کرانیال-سکرتال» را ارائه می‌دهد که یک تکنیک ماساژ ملایم است که بر روی سیستم عصبی مرکزی سر، ستون فقرات و خاج تمرکز دارد.

این نوع ماساژ سر اغلب برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • آزادسازی تنش
  • کاهش درد میگرن و سردرد
  • کاهش استرس
  • ترویج آرامش

با این حال، مونریال اشاره می‌کند که حتی ماساژهای کمتر تخصصی، مانند نوعی که در خانه انجام می‌دهید، ممکن است به کاهش استرس و تنش، تقویت پوست سر و بهبود گردش خون در ناحیه سر و گردن کمک کند.

در اینجا چند فایده دیگر از ماساژ سر آورده شده است:

فواید ماساژ سر چیست؟

افزایش رشد مو

اگر موهایتان نازک شده است یا به اندازه گذشته پرپشت نیست، ماساژ پوست سر را در نظر بگیرید.

در یک مطالعه کوچک انجام شده در سال ۲۰۱۶، شرکت کنندگان بعد از ۲۴ هفته ماساژ روزانه پوست سر، افزایش ضخامت مو را تجربه کردند.

کاهش فشار خون

پوشیده نیست که ماساژ پوست سر می‌تواند به کاهش استرس‌های روزانه و ایجاد احساس آرامش کمک کند.

مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۶ همچنین نشان داد که هر دو ماساژ ۱۵ و ۲۵ دقیقه‌ای پوست سر می‌توانند فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را در شرکت کنندگان زن کاهش دهند.

نویسندگان این مطالعه بر این باورند که دلیل این امر می‌تواند کمک ماساژ سر به بهبود گردش خون باشد که تاثیر مثبتی بر روی شل شدن عروق خونی و عضلات گردن دارد.

کاهش علائم سردرد تنشی

سردرد تنشی معمولا باعث درد در سر و گردن و پشت چشم‌ها می‌شود. انقباض عضلات اغلب محرک این نوع سردردها هستند.

انجمن درمانی ماساژ آمریکا گزارش می‌دهد که ماساژ پوست سر ممکن است به کاهش شدت، مدت زمان و دفعات سردردهای تنشی کمک کند. این امر احتمالا به دلیل اثر آرامش بخشی است که ماساژ سر روی عضلات گردن دارد.

ماساژ سر و سردرد

بسیاری از افراد برای تسکین سردرد و حملات میگرن به ماساژ سر، گردن و شانه به عنوان یک درمان طبیعی روی می‌آورند.

بر اساس انجمن درمانی ماساژ آمریکا، تکنیک‌هایی مانند ماساژ بافت عمیق، ماساژ نقطه ماشه، خود ماساژدهی و فشاردرمانی می‌توانند با شل کردن عضلات تحت فشار و کاهش درد، به تسکین سردردهای تنشی کمک کنند.

در حالی که تحقیقات خاصی در مورد ماساژ سر برای سردرد محدود است، برخی مطالعات نشان می‌دهند که ماساژ درمانی، به خصوص در نقاط خاصی از قسمت بالایی گردن و پشت سر، می‌تواند دفعات و شدت سردرد را کاهش دهد.

برای مثال، در یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ که بر روی نقاط ماشه‌ای میوفاشیال (MTrPs) در قسمت بالایی گردن و پشت سر با استفاده از ماساژ رهایی نقطه ماشه‌ای (TPR) تمرکز داشت، محققان کاهش قابل توجهی در دفعات و شدت سردرد را مشاهده کردند. این یافته نشان می‌دهد که نقاط ماشه‌ای میوفاشیال ممکن است در سردردهای تنشی نقش داشته باشند و این نوع ماساژ می‌تواند مؤثر باشد.

علاوه بر این، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ در مورد درمان‌های دستی و دستکاری برای سردردهای تنشی، کاهش قابل توجهی در درد، دفعات و شدت سردرد به همراه بهبود انعطاف‌پذیری گردن را نشان داد. این یافته نشان می‌دهد که این درمان‌ها می‌توانند در کنار درمان‌های سنتی مفید باشند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۲ روی سردردهای تنشی مزمن نشان داد که ماساژ درمانی با تمرکز بر عضلات گردن و شانه، دفعات سردرد را کاهش می‌دهد، اما تأثیر قابل توجهی روی شدت سردرد نداشت. این یافته نشان می‌دهد که در حالی که ماساژ درمانی ممکن است به دفعات سردرد کمک کند، تأثیر آن بر شدت سردرد ممکن است متفاوت باشد.

چطور خودتان ماساژ سر بدهید

زیبایی ماساژ سر این است که می‌توانید خودتان آن را انجام دهید. تنها چیزی که نیاز دارید نوک انگشتان شماست – روغن ماساژ اختیاری است.

اگر ترجیح می‌دهید، می‌توانید به جای نوک انگشتان از یک ابزار ماساژ پوست سر استفاده کنید. این ابزار به صورت برس یا ماساژورهای دستی سیلیکونی وجود دارند. می‌توانید ابزار ماساژ را روی کل پوست سر خود به همان روشی که از نوک انگشتان استفاده می‌کنید، حرکت دهید.

برای اینکه خودتان به خودتان ماساژ سر بدهید، این مراحل را دنبال کنید:

روی یک صندلی راحت بنشینید. اگر از روغن استفاده می‌کنید، حتماً یک حوله دور گردن و روی صندلی بیندازید تا چکه‌های روغن را بگیرید.

با نوک انگشتان یا ابزار ماساژ، فشار ملایم تا متوسطی به سر خود وارد کنید. اگر از روغن استفاده می‌کنید، ابتدا نوک انگشتان خود را در روغن فرو کنید، سپس ماساژ را شروع کنید.

انگشتان خود را در حرکات دایره‌ای کوچک روی پوست سر خود حرکت دهید.

حداقل به مدت ۵ دقیقه ماساژ دهید و مطمئن شوید کل سر خود را پوشانده‌اید.

می‌توانید روغن را با شامپو بشویید.

ماساژ پوست سر همچنین راه خوبی برای ارتباط با شریک عاطفی‌تان است. این نکات از مونریال را امتحان کنید تا به هم در خانه ماساژ سر بدهید:

از شریک عاطفی خود بخواهید دراز بکشد یا روی یک صندلی راحت بنشیند. اگر از روغن‌های ضروری استفاده می‌کنید، با چند قطره شروع کنید و همیشه آن را در یک روغن حامل (مانند روغن جوجوبا یا بادام شیرین) رقیق کنید. نوک انگشتان خود را در روغن فرو کنید.

روی ضربه‌های آرام و ملایم روی سر شریک عاطفی خود تمرکز کنید و به حرکات دایره‌ای ملایمی که روی سر او حرکت می‌کنند برسید.

همچنین از انگشتان شست خود برای ماساژ ملایم گردن او استفاده کنید.

بهترین روغن‌ها برای ماساژ سر کدامند؟

اگرچه می‌توانید بدون روغن ماساژ سر انجام دهید، اما ممکن است از عطر و مزایای اضافی استفاده از روغن‌های ضروری لذت ببرید.

در حالی که می‌توانید از هر روغنی که دوست دارید استفاده کنید، به نظر می‌رسد برخی از روغن‌های ضروری با این ماساژ آرام‌بخش بهتر ترکیب می‌شوند.

مونریال می‌گوید: «ما دوست داریم تا حد امکان از روغن‌های ضروری استفاده کنیم. دو مورد از روغن‌های ضروری مورد علاقه ما برای ماساژ سر، روغن اسطوخودوس و روغن نعناع فلفلی هستند، اما حتی می‌توانید در صورت تمایل از روغن نارگیل هم استفاده کنید.» روغن نارگیل یک روغن حامل است که برای رقیق کردن روغن‌های ضروری مفید است. جوجوبا و بادام شیرین چند مورد دیگر هستند.

کتی سادوسکی، کارشناس ارشد آروماتراپی و آروماتراپیست ثبت شده، می‌گوید اگر می‌خواهید برای ماساژ سر از روغن استفاده کنید، جوجوبا یا بادام شیرین هر دو گزینه‌های خوبی هستند زیرا منافذ پوست شما را مسدود نمی‌کنند.

در حالی که تحقیقات نشان می‌دهند که روغن‌های ضروری دارای فواید سلامتی هستند، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) بر خلوص یا کیفیت روغن‌های ضروری نظارت یا آن‌ها را تنظیم نمی‌کند. مهم است قبل از شروع استفاده از روغن‌های ضروری با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنید و حتماً کیفیت محصولات یک برند را بررسی کنید. قبل از امتحان یک روغن ضروری جدید، همیشه یک تست پچ انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *