فصل آلرژی چه زمانی است؟

چه کسی عاشق دیدن جوانه های سبز روشن روی درختان و علف های سالمی نیست که جای لجن زارهای کوبیده شده در تمام زمستان را در پارک پر می کند؟ بهار همیشه با آمدنش خوشایند است، اما برای بخش رو به رشدی از آمریکایی ها، آلرژی یک عارضه جانبی رو به افزایش است.

آلرژی های فصلی می توانند بر اساس انواع گیاهانی که در یک منطقه خاص در یک زمان خاص از سال شکوفه می دهند و بارور می شوند، رخ دهند. فردی که دچار آلرژی است ممکن است با بینی آبریزش و چشمان خیس و خارش دار مواجه شود. اما به طور خاص، فصل آلرژی چه زمانی است – و چگونه باید خود را برای ضربه زدن آلرژی های فصلی آماده کنید؟

فصل آلرژی چه زمانی است؟

کدام ماه ها آلرژی های فصلی بدتر هستند؟

به طور طبیعی، شایع ترین بازه زمانی برای آلرژی های فصلی، ماه های “گرده افشانی” است، یعنی گیاهان خاصی برای لقاح گرده افشانی می کنند. در حالی که ماه دقیقی برای بدترین زمان آلرژی های فصلی وجود ندارد (به خصوص با توجه به اینکه بسیاری از کارشناسان می گویند تغییرات آب و هوایی باعث می شود فصل آلرژی طولانی تر از همیشه شود)، رایج ترین ماه هایی که افراد این نوع آلرژی ها را تجربه می کنند بین مارس و سپتامبر است. این موضوع، البته، کاملاً به گرده هایی که به آنها حساسیت دارید بستگی دارد. به گفته ی بورک: “زمان سال که فرد دچار بدتر شدن ناگهانی آلرژی های خود می شود [بستگی دارد به اینکه] به چه گرده ای حساسیت دارد.” پس چگونه به طور دقیق متوجه می شوید که فصل حساسیت شما چه زمانی فرا می رسد؟ اول، باید بفهمید چه نوع گرده ای باعث واکنش می شود. این نیازمند انجام تست آلرژی است.

شایع ترین انواع آلرژی های فصلی کدامند؟

فصل گرده افشانی در مناطق خاص کشور با توجه به گیاهان بومی منطقه شما متفاوت به نظر می رسد. به عنوان مثال، در شمال ایالات متحده، سه نوع گرده رایج شامل گرده درخت، علف و علف هرز هستند. طبق گفته ی بورک، افرادی که به گرده درخت حساسیت دارند، از مارس تا آوریل علائم را تجربه خواهند کرد. افرادی که به گرده چمن حساسیت دارند از اواخر اردیبهشت تا جولای علائم را تجربه می کنند. و افرادی که به گرده گل همیشه بهار حساسیت دارند در ماه های آگوست و سپتامبر علائم را تجربه می کنند. برک می گوید: “در مناطق دیگر، فصول گرده افشانی بسته به اینکه درختان، علف ها و علف های هرز معمولاً چه زمانی گرده را آزاد می کنند، می توانند کمی زودتر، دیرتر، طولانی تر یا کوتاه تر باشند.” زمان روز نیز می تواند تأثیر بگذارد. طبق گفته ی کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی، افراد مبتلا به آلرژی به گرده درخت یا علف به احتمال زیاد در عصرها بالاترین سطح (یعنی شدیدترین واکنش ها) را تجربه خواهند کرد، در حالی که گرده گل همیشه بهار تمایل دارد در صبح ها به بالاترین حد خود برسد. نقشه های آلرژی مانند وبسایت Pollen.com می توانند منابع عالی برای مشاهده شدت آلرژن ها در منطقه شما از کشور باشند. بنابراین، اگر در فصول خاص گرده افشانی با علائم آزاردهنده آلرژی مواجه شدید، داشتن این نقشه در دست می تواند کلیدی برای درک روزهایی باشد که بهتر است در خانه بمانید یا از داروهای بدون نسخه آلرژی استفاده کنید. و البته، همیشه می توانید با یک متخصص آلرژی در مورد یک برنامه درمانی مناسب برای کنترل آن علائم آزاردهنده صحبت کنید. از طرف دیگر، اگر در تمام طول سال – بدون توجه به فصل – با علائم آلرژی مقابله می کنید، ممکن است با نوع دیگری از آلرژن که به فصل خاصی محدود نمی شود، سروکار داشته باشید. بورک می گوید: «آلرژن های دیگر مانند کنه های گرد و غبار و پوست حیوانات، آلرژن های دائمی هستند، بنابراین “فصل” خاصی ندارند.» «افرادی که این آلرژی ها را دارند به احتمال زیاد در تمام طول سال علائم را تجربه خواهند کرد.»

منبع: thehealthy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *