راه های افزایش مهارت تاب‌آوری

راه های افزایش مهارت تاب‌آوری

راه های افزایش مهارت تاب‌آوری :

۱. ارزش قائل شدن برای خود، مراقبت از خود و بالا بردن عزت نفس
یعنی نیاز است که نسبت به نیاز های شخصی و هیجانات خود حساس باشید، فردی که به خود مراقبتی و خوداگاهی برسد میل و اشتیاق بیشتری برای حل مشکلات از خود نشان می دهد.

۲. هدف گذاری
سعی کنید در زندگی برای خود هدف داشته باشید و هدفمند حرکت کنید، هدف گذاری باعث می شود که فرد نسبت به آینده خود جهت گیری داشته باشد.

۳. آگاهی نسبت به هیجانات و دیدگاه های منفی
افکار و هیجانات در نوع رفتار ما اهمیت فوق العاده ای دارند. بنابراین سعی کنید افکار و هیجانات منفی خود را بشناسید و آن ها را به چالش بکشید و اگر بحران ها را به صورت موقعیتی غیر قابل حل تصور می کنید، افکارتان را اصلاح کنید، زمانی که ما شرایط و موقعیت های پرچالش و مخاطره آمیز را برطرف نشدنی می بینیم، از حرکت باز می ایستیم و گام های مثبتی که می توانیم در جهت بهبود شرایط و حل مشکل برداریم محدود و بازداری می شوند.

۴. تقویت مهارت های ارتباطی
مهارت های ارتباطی باعث می شود که شما دوستان خوبی در کنار خود داشته باشید و همینطور با اعضای خانواده خود روابط خوبی برقرار کنید. در نتیجه در زمان بروز مشکل و بحران احساس تنهایی نمی کنید و می توانید به کمک دوستان و آشنایان خود دلگرم باشید.

۵. تلاشگری و مسئولیت‌پذیری
برخی افراد در هنگام بروز مشکل، از مسئولیت پذیری اجتناب می کنند و مدام شرایط و اطرافیان را در بوجود آمدن مشکل مقصر می دانند به همین دلیل دیدگاه منفعلانه ای دارند و منتظر می مانند تا مسائل، خودشان حل شوند در صورتی که واقعیت این است که تا زمانی که مسئولیت پذیر نباشید و برای بهبود شرایط تلاش نکنید چیزی تغییر نخواهد کرد.

۶. بحران‌ها فرصتی برای خودکاوی
افرادی که در زندگی با بحران مواجهه نمی شوند، فرصتی برای شناخت خود ندارند. مسائل و مشکلات فرصت هایی برای خود-کاوی هستند. اگر مسائل را به صورت فرصت هایی برای خود-کاوی بینید، تاب آوری‌تان در بحران ها افزوده می شود.

۷. غیرقابل اجتناب بودن تغییر
تنها واقعیت در زندگی این است که هر چیزی تغییر می‌کند. گاهی اوقات ما قادر نیستیم به دلیل بعضی موقعیت های نامطلوب زندگی، به اهداف خود دست یابیم. پذیرش موقعیت هایی که ما نمی توانیم آنها را تغییر دهیم و تمرکز بر شرایطی که می تواند تغییر کند گام مهمی در جهت تاب آوری شخصی است.

راه های افزایش مهارت تاب‌آوری

شاید بهتر باشه که در تبیین تاب آوری به این نکات توجه کنیم:

● تاب آوری روندی پویا است.

● تاب آوری وابسته به اوضاع است. یعنی یک رفتار سازگارانه در یک موقعیت، ممکن است در موقعیت های دیگر ناسازگار باشد.

● تاب آوری محصول تعامل ویژگی های شخصیتی با عوامل محیطی است.

● تاب آوری در شرایط پر مخاطره ، دشوار تر می شود.

● تاب آوری قابل یادگیری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *