دکتر خوب برای انحراف ستون فقرات کودکان در تهران

دکتر خوب برای انحراف ستون فقرات کودکان در تهران

یکی از آسیب هایی که برخی از والدین با آن درگیر هستند مربوط به انحراف ستون فقرات در کودکان می باشد؛ اگر به وضعبت بدنی یک کودک سالم از روبرو نگاه کنید، تمامی راستای ستون فقرات در یک خطر راست دیده می شود؛ اما کودکانی که به این عارضه مبتلا هستند، ستون فقرات آن ها دچار انحراف جانبی به چپ یا راست می باشد.

در این میان مهم ترین سوالی که برای والدین این کودکان ایجاد می شود این است که دکتر خوب برای انحراف ستون فقرات کودکان در تهران کیست و برای درمان این عارضه باید نزد چه پزشکی مراجعه کرد؟

در ادامه این مطلب به صورت کامل جزئیات مربوط به علل، علائم، انواع و درمان این عارضه را برای شما آورده ایم و بررسی می کنیم که بهترین پزشک برای مراجعه و درمان کیست؛ بنابراین توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

منظور از انحراف ستون فقرات در کودکان چیست؟

اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات یک بیماری است که ناهنجاری هایی در ستون فقرات ایجاد می ‌کند و باعث انحراف و خم شدن غیر طبیعی آن می ‌شود. یعنی در صورت ابتلا به اسکولیوز، ستون فقرات به جای راست یا چپ خم می‌شود و شکل ظاهری بدن تغییر می‌کند.

اسکولیوز ممکن است به صورت تحتانی (خمیدگی در قسمت پایین ستون فقرات) یا تحتاني-فوقاني (خمیدگي در قسمت بالای ستون فقرات) رخ دهد. علل اسکوليوز معمولاً نامشخص است، اما برخي علل شامل عامل های ژنتيكي، عامل های محيطي، نارسائي عضلاني و اختلالات عصبي است.

اسکوليوز در کودکان معمولاً در دوره رشد و قبل از دوران نوجواني ظاهر مي شود. علاوه بر خمیدگى ستون فقرات، ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشد مانند ناراحتی در پشت، کمر درد، تنگي نفس و اختلالات تنفسي. 

در صورت مشاهده هرگونه علائم یا شکایتی مشابه در کودکان، بهتر است به دکتر ارتوپد کودکان مراجعه کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسب انجام شود.

انواع انحراف ستون فقرات در کودکان

اسکولیوز یک بیماری است که منجر به انحراف و جابجایی غیر طبیعی ستون فقرات می‌شود. این عارضه ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد و همچنین دارای انواع مختلفی می باشد. برخی از انواع اسکولیوز در کودکان عبارتند از:

انحراف ستون فقرات غیر ساختمانی

این نوع که به آن برگشت پذیر نیز گفته می شود، در صورت خم شدن بدن به جلو اصلاح می شود. همچنین در صورت قرار گیری در حالت های نادرست، کمردرد شدید می شود. برخی تومور ها یا اختلاف های طول اندان در بروز آن نقش دارندو

انحراف ستون فقرات ساختمانی

برخلاف نوع قبل در این مدل در حالت های خم شدن به جلو انحراف از بین نمی رود. این مدل شایع تری است و طی آسیب هایی مثل فلج مغزی، فلج اطفال، بیماری های مادرزادی و … ایجاد می شود. انواع روش های درمانی را در این مدل می توان امتحان کرد و میزان کارایی آن ها وابسته به سن و شدت انحراف دارد.

بهترین دکتر برای درمان اسکولیوز در کودکان

همان طور که اشاره کردیم یکی از مهم ترین نگرانی های والدین در خصوص انتخاب بهترین دکتر برای درمان اسکولیوز می باشد؛ در ابتدا در نظر داشته باشید که برای درمان این آسیب در کودک باید نزد فوق تخصص ارتوپدی کودکان مراجعه کنید. پزشک متخصص وضعیت کودک شما را بررسی می کند و اگر لازم باشد و مربوط به بیماری های زمینه ای دیگر باشد به پزشک مربوطه ارجا داده می شوید.

برای انتخاب بهترین پزشک لازم است که شما سوابق پزشک را بررسی کنید و ببینید که میزان رضایت بیماران قبلی از پزشک تا چه حد است. همچنین بهتر است یک مراجعه حضوری با پزشک انتخابی خود داشته باشید تا میزان اطلاعات و عملکرد پزشک را بررسی کنید.

دقت کنید که انتخاب پزشک از اهمیت بسیاری برخورد دار است زیرا تمامی روند کودک را تحت نظر خواهد داشت. در کلینیک ارتوپد فنی فراز ما بهترین متخصص ارتوپدی را آورده ایم تا همواره به والدین کمک کند در ابتدا با روش های غیر جراحی مشکلات کودک برطرف شود و چنانچه این روش ها نتیجه بخش نباشند به سراغ جراحی خواهیم رفت.

علت انحراف ستون فقرات در کودکان چیست؟

علت اسکولیوز در کودکان ممکن است به دلایل مختلفی باشد، از جمله:

عوامل ژنتیکی

برخی از اسکولیوزها به دلیل وجود عوامل ژنتیکی در خانواده قابل تبدیل هستند. یعنی اگر یک یا هر دو والدین کودک اسکولیوز داشته باشند، شانس بروز این بیماری در کودک نیز بالاتر است.

عوامل محیطی

برخی عوامل محیطی نظیر نشستن غیر صحیح، بلند کردن اشیا سنگین، استفاده طولانی مدت از رایانه و تبلت، حمایت نادرست در هنگام حمل کودک و … ممکن است باعث بروز اسکولیوز در کودک شوند.

عوامل تروماتیک

ضربه‌ ها، صدمات و تصادفات ممکن است باعث شروع چرخش‌ های غیر طبيعي در ستون فقرات شود و به تدريج منجر به اسكوليوز شود.

عوامل نورولوژیک

برخی از بیماری‌ های نورولوژیک مانند مشکلات مغزي و … ممکن است باعث اسکولیوز در کودکان شوند.

عوامل عضلانی

ضعف عضلات پشت و شكم، برخی اختلالات عضلانی-اسكلتي مانند ديسك ها و … ممكن است باعث اسكوليوز در كودكان شود.

سایر بیماری‌ ها

برخی از بیماری‌ های داخلي و سيستميك نظیر التهابات روماتولوژيك، آرتروپاتي ها و … ممکن است باعث اسکولیوز در کودکان شوند.

به طور کلی، دقیق ترین تشخیص و تعیین علت اسکولیوز زمان مراجعه نزد پزشک و با بررسی کودک انجام می شود؛ اما موارد اشاره شده در بالا دلایل کلی هستند که سبب بروز این آسیب می شوند. در کلینیک ارتوپدی فراز ما تلاش می کنیم تا با انجام کارامد ترین آزمایش ها علت بروز این عارضه را به طور دقیق تشخیص دهیم و در نهایت گزینه درمانی مناسب پیشنهاد می شود.

روش های درمان اسکولیوز در کودکان

درمان اسکولیوز در کودکان بستگی به شدت و نوع اسکولیوز دارد. درمان ممکن است شامل روش ‌های غیرجراحی و یا جراحی باشد. در ادامه انواع روش های درمانی که برای این آسیب وجود دارد را برای شما آورده ایم:

مشاهده و بررسی: در صورتی که اسکولیوز در حال رشد باشد و شدت آن کم باشد، پزشک ممکن است به شما بگوید که نیازی به درمان خاصی نیست و تنها باید کودک در دوره های زمانی مشخص معاینه شود؛ این موضوع به پزشک کمک می کند تا شرایط رشد را بررسی کند.

فعالیت‌های تقویت عضلات: تقویت عضلات اطزاف استخوان های ستون فقرات، به خصوص عضلات شکم و پشت، ممکن است بهبود قابل توجهی در اسکولیوز داشته باشد. تمرین هایي مپل يوگا، پيلاتس، شنا، یا حتی تمرین های قابل اجرا در منزل و حضور در گروه های ورزشی می تواند به تقویت عضلات کمک کند.

استفاده از بریس: استفاده از بریس یا کمربند های طبی، به خصوص در مواردی که اسکولیوز شدید است، ممکن است بهبود قابل توجهی در شکل بدن و جلوگیری از پیشروی بیشتر اسکولیوز داشته باشد.

اگر به این مورد برای درمان نیاز داشته باشید، پزشک بهترین مدل که برای شما مناسب می باشد را معرفی خواهد کرد.

فعاليت های فيزيكي: شرکت در فعاليت های فيزيكي منظم و مناسب، نظير شنا، پيلاتس و يوگا، ممكن است به كودك كمك كند تا عضلات خود را تقويت كرده و قدرت حركت بدن خود را بهبود بخشد.

جراحی: در صورتی که اسکولیوز شدید باشد و روش‌های غیرجراحی نتایج قابل قبول ندهند، جراحی ممکن است لازم باشد. البته که جراحی خود دارای روش های مختلفی می باشد که در ادامه در مورد آن ها صحبت می کنیم.

درمان انحراف ستون فقرات با جراحی

همان طور که اشاره کردیم یکی از روش های درمان اسکولیوز در کودکان ممکن است شامل جراحی باشد. جراحی اسکولیوز در کودکان به منظور تصحیح و تثبیت نمودن منحنی غیرطبیعی ستون فقرات انجام می ‌شود. روش‌ های مختلف جراحی برای درمان اسکولیوز وجود دارد، اما پرکاربرد ترین آنها عبارت است از:

جراحی تثبیت

در این روش، پین ‌ها یا پلاک‌ های فلزی به ستون فقرات نصب می ‌شوند تا منحنی را تثبیت کنند. این روش معمولا برای کودکانی استفاده می شود که سن رشد آن ها به اتمام رسیده است و یا شدت انحراف بسیار زیاد است.

جایگزینی مهره ها

در این روش، قسمت های بالای و پایین ستون فقرات که دارای انحراف هستند بریده شده و با استفاده از پلاست (عضلات و بافت های نرم) جابجا می ‌شوند. این روش به منظور کاهش منحنی و تثبیت ستون فقرات استفاده می ‌شود.

دقت داشته باشید که مهم است پس از جراحی، کودک به طور مداوم تحت نظارت پزشک قرار گیرد و فعالیت های جسمانی خاص و تمرینات تقویت عضلات پشت را انجام دهد. همچنین، در صورت لزوم، بریس های خاص (برای حفظ شکل صحیح ستون فقرات) تجویز می ‌شود.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را تمامی جزئیات مربوط به انحراف ستون فقرات در کودکان آشنا کنیم و بررسی کردیم که روند انتخاب پزشک برای درمان این آسیب به چه شکل است؛ در آخر در نظر داشته باشید که پزشک انتخابی بخش مهمی از روند درمان کودک می باشد، بنابراین حتما دقت کافی داشته باشید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

توجه: این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و سایت لایف کنترل هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *