دلایل کاهش عمر لاستیک ها

دلایل کاهش عمر لاستیک ها

لاستیک‌ها یکی از مصرفی‌های خودرو هستند که هر چند وقت یکبار باید به فکر تعویض آن‌ها باشید؛ اما نکته مهم درباره همین چند وقت یکبار است؟ باید هر چند وقت یکبار به فکر تعویض لاستیک باشید؟ آیا می‌شود این زمان را افزایش داد و بیشتر از لاستیک استفاده کرد؟ قیمت لاستیک به گونه ای شده است که تعویض مداوم آن ها اصلا به صرفه نیست و باید جلوی کاهش عمر لاستیک را گرفت.

به نقل از سایت لاستیک‌مارکت، غیر از آن، چرا لاستیک‌ها زود فرسوده می‌شود؟ علت فرسودگی لاستیک‌ها چیست و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟ در این مقاله می‌خواهیم مهمترین علت‌هایی که لاستیک‌های شما زود فرسوده می‌شود و عمر آن کاهش پیدا می‌کند را بررسی کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید. این مقاله را برای کسانی که از زود فرسوده شدن تایر خود رنج می‌برند حتما ارسال کنید.

رانندگی با سرعت بالا

خیلی از افراد عاشق رانندگی با سرعت بالا هستند، اما نمی‌دانند که رانندگی با سرعت بالا باعث استفاده از حداکثر توان لاستیک می‌شود و در بلندمدت باعث می‌شود لاستیک‌های شما از بین برود. سرعت بالا باعث گرم شدن لاستیک ماشین می‌شود و افزایش سایش آج‌ها که همین باعث کاهش عمر لاستیک خودرو می‌شود. علاوه بر این موارد، رانندگی با سرعت بالا باعث ورود هزینه‌های جانبی دیگری مانند هزینه‌های مربوط به ترمز، جلوبندی، گیربکس و… به ماشین می‌شود. برای جلوگیری از همه این اتفاقات، بهتر است از رانندگی با سرعت بالا پرهیز کنید.

عدم فشار مناسب برای باد لاستیک

اگر لاستیک‌های ماشین شما فشار باد دقیقی نداشته باشند، باعث فشار آمدن به لاستیک می‌شود. این فشار در صورت کم یا زیاد بودن باد لاستیک خواهد بود و فرقی در کم یا زیاد بودن نمی‌کند. مثلاً اگر لاستیک کم‌باد باشد، میزان سطحی از لاستیک که روی جاده قرار می‌گیرد، بیشتر می‌شود و همین باعث می‌شود اصطکاک و سایش بیشتر شود و در نتیجه لاستیک سریع‌تر از بین برود.

توصیه ما این است که به صورت دوره‌ای ماشین را به مراکز مجهز برای چک کردن میزان باد تایر ببرید تا در صورت کم و زیاد بودن آن، میزان باد را تنظیم کنید. همچنین در تابستان و زمستان مهم است که به تفاوت باد لاستیک‌ها توجه کنید تا بتوانید از فرسایش و از بین رفتن لاستیک جلوگیری کنید.

پیج های شدید و ترمز شدید لاستیک را از بین می برد

احتمالاً رانندگی در شرایط پر پیچ و خم بسیار جذاب و هیجان‌انگیز باشد؛ اما نکته‌ی مهم آن این است که این رانندگی می‌تواند تبعاتی از بین‌رفتن زودهنگام لاستیک را به همراه داشته باشد. وقتی در پیچ‌های زیادی رانندگی می‌کنید به قسمت‌های کناری لاستیک فشار زیادی وارد خواهد شد. همچنین ترمز زدن‌های ناگهانی در روی پیچ‌ها باعث فشار آمدن به لبه‌های تایرهای جلوی ماشین خواهد شد. پس بهتر است رانندگی در پیچ‌ها را به حداقل برسانید و اگر هم علاقمند به این سبک جاده‌ها هستید، سعی کنید ترمزهای ناگهانی را به حداقل برسانید.

عدم جابجایی لاستیک ها

لاستیک‌های جلو به دلیل فشاری که هنگام دور زدن، ترمز گرفتن و موارد مختلف روی آن است، فشار بالایی را تحمل می‌کند. این فشار روی لاستیک‌های عقب کمتر است و همین فشار بالا باعث از بین رفتن سریع‌تر چرخ‌های جلو می‌شود. بهتر است برای جلوگیری از اصطکاک لاستیک، هر چند وقت یکبار (تقریبا هر 20 تا 30 هزار کیلومتر) لاستیک‌های عقب و جلو را جابجا کنید تا فرسایش لاستیک‌ها به یک حد مساوی باشد. نوع لاستیک خیلی تفاوتی در این مورد ندارد، مثلا لاستیک دانلوپ یا لاستیک هانکوک هر کدام باشد، باید جابجایی را داشته باشد.

حمل بار سنگین باعث کاهش عمر لاستیک می شود

همه‌ی لاستیک‌ها دارای یک وزن حداکثری هستند. وزنی که بیشتر از آن باشد، باعث می‌شود از داخل و خارج لاستیک فشار وارد شود و همین باعث از بین رفتن زود هنگام آن می‌شود. بهتر است به صورت کلی از بردن بارهای سنگین با ماشین خود اجتناب کنید و اگر قرار است بارهای سنگین زیاد جابجا کنید، لاستیکی انتخاب کنید که درجه یک باشد و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد تا حداقل میزان آسیب دیدگی به کمترین حد ممکن برسد.

حمل بارهای سنگین می‌تواند علاوه بر آسیب به لاستیک در سرعت‌های بالا، باعث ترکیدگی لاستیک نیز بشود که سلامت شما و سرنشینان ماشین نیز به خطر می‌افتد.

تراز کردن و بالانس چرخ ها را فراموش نکنید

وقتی صحبت از کاهش طول عمر لاستیک می‌شود، بالانس‌نبودن آن‌ها یکی از مهمترین موارد است. بالانس‌نبودن باعث می‌شود فشار زیادی به برخی لاستیک‌ها وارد شود و آج سایی درون آن‌ها اتفاق بیفتد و بعد از یک مدت کلا سطح لاستیک شما صاف شود. بنابراین باید به صورت مرتب در کنار جابجا کردن لاستیک‌های عقب و جلو، فرآیند تراز کردن چرخ‌ها را نیز انجام دهید.



رانندگی در سطح ناهموار باعث ایجاد مشکل در لاستیک می شود

بسیاری از رانندگان هستند که دوست دارند مهارت خود را در جاده‌های ناهموار و بیرون از شهر نشان دهند. این افراد به رانندگی در جاده‌های خاکی، گل و لای، سنگلاخ بسیار علاقه‌مند هستند و با سرعت‌های بالا در این جاده‌ها می‌رانند. شاید این کار بسیار مفرح و لذت‌بخش باشد اما به مرور زمان باعث آسیب دیدگی شدید لاستیک می‌شود و خیلی زود شما را به تعویض لاستیک‌ها وادار خواهد کرد. بنابراین بهتر است به سراغ رانندگی در این جاده‌ها نروید و اگر هم می‌خواهید در این جاده‌ها رانندگی کنید، سرعت خود را در حالت ایمن و مطمئن قرار دهید.

به قطعات خودرو توجه کنید

مواقع زیادی وجود دارد که شما مستقیماً بر روی از بین بردن لاستیک و کاهش عمر آن تأثیر ندارید؛ بلکه چیزی که باعث از بین رفتن زود هنگام آن می‌شود، اجزای دیگر خودرو هستند. به عنوان مثال، اجزای فرمان خودرو، فیلترهای خودرو، روان کننده‌ها و وضعیت ترمز باید به صورت منظم بررسی شوند. اگر هر کدام از این اجزا درست نباشند، ممکن است به سلامتی لاستیک‌های شما آسیب برسانند.

در صورتی که می خواهید لاستیک های شما آسیب نبیند، می توانید مجموعه ای از کارها را انجام دهید. مثلا برای حفظ لاستیک یوکوهاما، باید هم ماشین باید از نظر فنی چک شود و هم اینکه مهارت های رانندگی شما بهبود پیدا کند و از انجام کارهایی که باعث آسیب رسیدن به لاستیک می شود، خودداری کنید.

سخن پایانی

همه این کارها که انجام شود، اما لاستیک شما کیفیت نداشته باشد، بازهم فرآیند کاهش عمر لاستیک وجود خواهد داشت. بنابراین توصیه ما این است که در همان ابتدا سعی کنید از فروشگاه‌های معتبر مانند دیجی‌کالا، ایمالز و یا لاستیک‌مارکت لاستیک خود را خریداری کنید. توصیه ما به شما خرید لاستیک از فروشگاه لاستیک‌مارکت است که برترین فروشگاه در حوزه فروش لاستیک در ایران است. شما می‌توانید در گوگل جست‌وجو کنید “لاستیک‌مارکت” و سپس روی لینک اول کلیک کرده و وارد این سایت شوید.

حالا که تا اینجای مقاله همراه ما بودید، بگویید شما چه تجربه ای از کاهش عمر لاستیک و از بین رفتن آن دارید؟ خوشحال خواهیم شد آن را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *