تفاوت کامپوزیت دندان با ایمپلنت دندان

تفاوت کامپوزیت دندان با ایمپلنت دندان

کامپوزیت و ایمپلنت دندان هر دو تکنیک‌هایی بسیار مفید و کارآمد برای افزایش زیبایی چهره بوده و نقش قابل توجهی در لبخند شما دارند و به این ترتیب اعتماد به نفستان را افزایش می‌دهند. هر کدام از این روش‌ها از مزایا و ویژگی‌های مخصوص به خود برخوردار بوده و معایبی هم دارند. دندانپزشک متخصص با توجه به آسیب دندانی شما  مثلا زمانی که عصب کشی انجام دادین یکی از این دو روش را برای درمان انتخاب می‌کند. این دو راهکار با یکدیگر اختلافاتی هم دارند و مهم‌ترین تفاوت کامپوزیت دندان با ایمپلنت دندان این است که ایمپلنت راهکاری بسیار مناسب برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته شما و کامپوزیت نوعی روکش است که معایب و ایرادهای موجود در دندان را می‌پوشاند. در واقع و در مواقعی که ساختار دندان به اندازه‌ای آسیب دیده که امکان اصلاح و ترمیم آن از طریق کامپوزیت وجود ندارد، از روش ایمپلنت برای درمان آن استفاده می‌شود.

در این مقاله تفاوت کامپوزیت و یا روکش دندانی را با ایمپلنت بیشتر توضیح خواهیم داد. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

ایمپلنت دندان چیست؟

همان‌طور که می‌دانید دندان‌هایی که بنا به هر دلیل از دست رفته‌اند باید با دندان‌های تازه جایگزین شوند. در غیر این صورت مشکلات و آسیب‌هایی را به وجود خواهند آورد که یکی از مهمترین این آسیب‌ها عقب نشینی کردن استخوان فک است.

در واقع اگر ریشه دندان وجود نداشته باشد و استخوان فک را تحریک نکند، زوال این بخش را شاهد خواهیم بود و لذا علاوه بر سلامت دهان و دندان، سلامت کل بدن نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. در اثر چنین اتفاقی، به سختی قادر به غذا خوردن و یا صحبت کردن خواهید بود و ساختار استخوانی صورتتان نیز با تغییر مواجه خواهد شد.

این آسیب‌ها ضرورت استفاده از ایمپلنت دندان را مشخص می‌سازند. ایمپلنت دندان که به آن کاشت نیز گفته می‌شود در واقع یک نوع ریشه است که جایگزین ریشه طبیعی دندان‌های شما شده و از یک پایه پیچی شکل به وجود می‌آید. در بسیاری از موارد پایه از آلیاژ تیتانیوم انتخاب می‌شود و مراحل و دوره زمانی مخصوص به خود را هم دارد.

این دوره درمانی می‌تواند ۳ تا ۶ ماهه باشد تا ایمپلنت با استخوان شما جوش بخورد و پس از آن تاج بر روی آن چسبانده شود. این روش مزایای فراوانی هم دارد که مهمترین آن‌ها طول عمر بالای ایمپلنت است. البته این موضوع به نحوه مراقبت شما هم بستگی دارد.

با این حال در بیشتر موارد ایمپلنت‌ها دائمی بوده و می‌توانید به صورت مادام العمر از آن‌ها استفاده کنید و پس از گذشت ۲۵ تا ۳۰ سال هم می‌توانید به تنظیم مجدد آن‌ها دست بزنید. از سوی دیگر ایمپلنت‌های دندانی با گذشت زمان دچار تغییر رنگ نشده و یا ترک نمی‌خورند و از محل خود نیز جدا نخواهند شد.

این دندان‌ها دچار پوسیدگی نشده و از بین نمی‌روند و با کمک آن‌ها می‌توانید به ترمیم کامل دهان دست بزنید. برای مراقبت از این دندان‌ها تنها باید بهداشت را رعایت کرده و مسواک زدن را فراموش نکنید. مراحل ایمپلنت دندان نیز شامل مشاوره و معاینه اولیه برای بررسی سلامت دهان و دندان شما و پس از آن استخراج دندان‌های ضعیف و خراب از دندان است.

بعد از این مراحل در محل‌های مشخص شده سوراخ‌هایی ایجاد می‌گردند تا پایه ایمپلنت درون آن‌ها جای بگیرد. بعد از این گام کاشت‌ها در جای خود واقع شده و محل، بخیه زده می‌شود. پس از اجرای این فرایند چیزی در حدود ۳ تا ۶ ماه زمان لازم است تا پیوند فک و پایه ایمپلنت اتفاق بیفتد. سپس تاج ایمپلنت بر روی آن چسبانده می‌شود.

روش ایمپلنت دندان

پس از اینکه اولین سوراخ پایلوت در مکان مناسبی از فک ایجاد شد، به‌آرامی آن را باز می‌کنند تا بتوانند پیچ ایمپلنت را قرار دهند. بعد اینکه پیچ در محل مناسب قرار گرفت، بافت‌های اطراف لثه بر روی ایمپلنت سفت می‌شوند و یک عدد پیچ محافظ، در بالاترین نقطه آن قرار می‌دهند تا محل زخم بهبود پیدا کند و عملیات استخوان‌سازی را آغاز نمایند.

بعد از حدود شش ماه پس از بهبودی، دندان‌پزشک ایمپلنت دندان شما را باز می‌کند و یک عدد اباتمنت که تاج یا جایگزین مثل دندان را نگهداری می‌نماید، متصل می‌شود. در بعضی موارد، امکان دارد اباتمنت را در بین عمل اولیه وصل کنند.

images_1694948613_6506dd0505a5c.jpg

زمانی که آباتمنت در مکان درست خود قرار گرفت، دندان‌پزشک برای شما یک روکش از نوع موقت و گاهی اوقات دائمی می‌سازد.  در برخی مواقع می‌شود تاج نهایی را در همان زمانی که آبا تمنت را وصل می‌کنند، ساخت. بعضی از دندان‌ها چون دیگر بیش از حد پوسیده شدند، دیگر نمی‌توانید آنها را عصب‌کشی نمایید. در این زمان، فقط یک راه‌حل دارید که آن هم کشیدن دندان است.

در واقع ایمپلنت همان کاشتن دندان‌مصنوعی درون استخوان‌های فک است. این روش کاشتن دندان، بهترین درمان و جایگزین برای دندان‌های آسیب‌دیده به‌حساب می‌آید. کار کاشت دندان حساسیت‌های خودش را دارد و باید طبق اصولی انجام شود. جنس این مواد از تیتانیوم است و با بدن سازگاری خوبی دارد. تاج این نوع از دندان‌ها محکم و زیبا است. به همین دلیل اگر از آن به‌خوبی مراقبت کنید، می‌توانید طول عمر آن را بالا ببرید و از روش‌های مثل کامپوزیت بی‌نیاز شوید.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان به یک نوع روکش گفته می‌شود که از رزین، مواد پلاستیکی و شیشه‌ای به دست می‌آید. با استفاده از این روکش‌ها عیوب دندان‌ها پوشانده می‌شود. در واقع از این روش برای اصلاح و ترمیم دندان­هایی استفاه می­شود که ساختار آن­ها سالم بوده و نیازی به برداشتن دندان نیست. در این روش نیازی به تراشیدن مینای دندان هم نبوده و می‌توان در طول یک جلسه نیز آن را انجام داد.

مهمترین موارد کاربرد کامپوزیت، ترمیم دندان‌ها است و یکی از مهمترین مشکلاتی که این روش می‌تواند آن را برطرف سازد، حفره‌های ایجاد شده بر روی دندان‌ها هستند که به دلیل پوسیدگی بر روی سطح دندان ایجاد شده و ظاهر آن را نامرتب و زشت ساخته‌اند.

images_1694948703_6506dd5f15257.jpg

با این حال از این روش برای زیبایی لبخند و بهبود ظاهر چهره نیز استفاده‌های فراوانی به عمل می‌آید. در بسیاری از موارد با کمک این راهکار دندان‌های شکسته و یا آن‌هایی که عاجشان با سایش مواجه شده ترمیم می‌گردند. کامپوزیت قادر است بد شکلی‌های دندان مانند کجی را نیز درمان کرده و به داشتن دندان‌هایی صاف و یک دست کمک کند. از این روش می‌توانید برای سفید کردن دندان‌ها هم استفاده کنید.

کامپوزیت‌ها انواع و اقسام مختلفی هم دارند و با استفاده از روش‌های گوناگون و متریال‌های متنوع ساخته شده و بر روی دندان‌ها جای می‌گیرند. انواع این روکش‌ها شامل مواردی از قبیل کامپوزیت‌های سرامیکی یا پرسلن هستند و رزین‌ها که خود دسته‌های متنوعی داشته و مواردی از قبیل ماکروفیل‌ها، میکروفیل‌ها، نانو هیبریدها، میکروهیبریدها و….هستند، را در بر می‌گیرند.

کامپوزیت‌ها بر اساس مرحله استفاده و نوع آن‌ها نیز دسته‌بندی شده و در انواع خلفی، قدامی، ونیر کامپوزیت مایع و..‌‌ جای می‌گیرند. یکی دیگر از کارهایی که هنگام ونیر کامپوزیت باید انجام دهید لیفت لثه میباشد.

نتیجه گیری

در نهایت شما با مراجعه به کلینیک زیبایی و دندانپزشکی آتن برای خدمات زیبایی ایمپلنت و کامپوزیت از شرایط پرداخت اقساط میتوانید استفاده کنید.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

02177852136

توجه: این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و سایت لایف کنترل هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *