با فوت صاحب خودرو برای بیمه و مالکیت خودرو چه اتفاقی می افتد؟

یکی از سوالات پرتکرار خانواده متوفی که اطلاع رسانی درستی در رابطه با آن نشده است، وضعیت مالکیت و بیمه خودرو متوفی است. در این مقاله، به این سوال پاسخ داده‌ایم و موضوع را روشن کرده‌ایم.

پس از فوت صاحب خودرو چه اقداماتی باید انجام داد؟

پس از تقسیم اموال متوفی، انحصار وراثت خودرو طبق وصیت و قانون تقسیم اموال نیز انجام می‌شود. اما مسئله‌ای که هست، غفلت خانواده متوفی از پلاک خودروی فرد فوت شده است. لازم است که برای تعیین پلاک خودروی فرد فوت شده، سریعا اقدام کنند در غیر این صورت تبعات حقوقی و قضایی دارد.
البته قانونی مبنی بر جرم بودن تردد با پلاک خودرو متوفی وجود ندارد اما ممکن است باعث بروز مشکلات حقوقی شود. به همین دلیل پلیس راهور تاکید کرده که وارثان هر چه سریع‌تر اقدام به تعیین تکلیف پلاک خودروی متوفی نمایند.
بیمه خودروی متوفی نیز قابل انتقال به نزدیکان او یعنی مادر، پدر، همسر ویا فرزندان می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص مقاله، انتقال بیمه ثالث به دیگری، چگونه انجام می‌شود؟ را بخوانید.

مهلت انتقال سند خودوری متوفی چقدر است؟

وارثان باید حداکثر تا یک سال پس فوت مالک خودرو، جهت انتقال سند و بیمه اقدام کنند. توصیه می‌شود انتقال بیمه خودرو متوفی پیش از انتقال سند خودرو انجام شود. چنانچه وارثان قصد فروش خودروی متوفی را داشته باشند، می‌بایست به این نکات توجه کنند:

  • انتقال سند ماشین متوفی، فقط با ارائه سند وسیله نقلیه، امکان‌پذیر است. بنابراین در صورتی که سند خودرو، از بین رفته یا گم ‌شده یا به هر دلیل دیگری در اختیارتان نیست، نمی‌توانید برای انتقال پلاک خودروی متوفی اقدام کنید. در چنین مواردی ابتدا باید انحصار وراثت انجام شود. سپس باید وکالتنامه را از طرف همه وراث بگیرید و برای صدور سند المثنی خودرو اقدام کنید.
  • اگر مهلت قانونی تمام شود و وارثان، برای انتقال پلاک خودروی متوفی اقدامی نکرده باشند، پلاک خودرو متوفی توسط پلیس راهور از اعتبار ساقط می‌گردد. بنابراین در صورت تردد با پلاک متوفی، وسیله نقلیه توقیف شده و به پارکینگ منتقل خواهد شد.

چه مدارکی برای انتقال بیمه و پلاک متوفی نیاز است؟

جهت انتقال بیمه لازم است با در دست داشتن گواهی فوت، اسناد مربوط به ماشین و بیمه‌نامه به یکی لز دفاتر بیمه مراجعه نمایید. برای انتقال پلاک خودرو نیز باید برگه انحصار وراثت، گواهی مالیات بر ارث، کارت شناسایی و سند ماکیت خودرو، مدارک احراز سکونت، استعلام خلافی خودرو، وکالت نامه فروش خودرو و مدارک شناسی مالک جدید را ببه همراه داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *