انواع روش های شنوایی سنجی در کودکان و بزرگسالان

انواع روش های شنوایی سنجی در کودکان و بزرگسالان

شنوایی‌شناسی، فرآیندی است که به ارزیابی توانایی شنیدن یک فرد اختصاص دارد. اجرای آزمایش‌های شنوایی‌شناسی به‌وسیله یک شنوایی‌شناس انجام می‌شود. آزمایش‌های شنوایی‌سنجی می‌تواند برای تشخیص کم شنوایی، ارزیابی میزان شنوایی و تعیین بهترین روش درمان استفاده شود. بدین منظور، انواع تست شنوایی سنجی برای کودکان و بزرگ‌سالان وجود دارد.

انتخاب روش مناسب به سن بیمار، سطح همکاری او و اهداف آزمایش بستگی دارد. در این مقاله، به معرفی انواع تست شنوایی سنجی و فرآیند غربالگری شنوایی در کودکان و افراد بزرگ‌سال می‌پردازیم.

معرفی تست شنوایی‌سنجی

شنوایی یکی از حواس مهم در انسان است که نقش مهمی در برقراری ارتباط، یادگیری و زندگی اجتماعی افراد ایفا می‌کند. کم شنوایی یا ناشنوایی می‌تواند بر زندگی افراد تأثیر منفی بگذارد و منجر به مشکلاتی در فرآیند یادگیری، تحصیل، کار و روابط اجتماعی شود.

شنوایی‌سنجی یا ادیومتری (Audiometry) یک روش غیرتهاجمی برای ارزیابی سیستم شنوایی در افراد است. این تست، به ارزیابی عملکرد شنوایی در افراد مختلف می‌پردازد. در این روش، فرد متخصص با استفاده از دستگاه های مخصوص، توانایی شنیدن فرد را در فرکانس‌های مختلف صدا بررسی می‌کند.

سنجش شنوایی برای اطمینان یافتن از سلامت شنوایی بسیار ضروری است. اگرچه کم شنوایی یا افت شنوایی معمولا با افزایش سن بروز می‌کند، اما افت شنوایی ممکن است در تمام سنین رخ دهد.

به همین دلیل آزمایش شنوایی همانند چکاپ دوره‌ای، باید موردتوجه همه افراد جامعه در سنین مختلف قرار گیرد. با مراجعه به یک مرکز شنوایی‌سنجی، کلینیک تخصصی گوش و حلق و بینی یا مراکز درمانی دارای دستگاه های شنوایی سنج، می‌توانید میزان سلامت شنوایی خود را بررسی کنید.

در این مراکز متخصص شنوایی‌شناس (ادیولوژیست) یا کارشناس شنوایی‌سنجی با استفاده از دستگاه های شنوایی سنج، نسبت به تهیه نوار گوش اقدام می‌کند. با تفسیر نوار گوش و نمودار شنوایی، امکان تشخیص افت شنوایی وجود خواهد داشت. از روش‌های درمانی برای کم شنوایی می‌توان به کاشت حلزون گوش، استفاده از سمعک و رفع انسداد گوش اشاره کرد.

همچنین روش‌های شنوایی‌سنجی مختلفی وجود دارد که این روش‌ها، برای کودکان و بزرگ‌سالان کاربرد دارند. انتخاب روش مناسب شنوایی‌سنجی به عوامل مختلفی مانند سن، سطح هوشیاری و همکاری فرد بستگی دارد.

در ادامه این مقاله، به معرفی انواع تست شنوایی سنجی در کودکان و بزرگ‌سالان می‌پردازیم. همچنین، برای مشاهده آگهی‌های استخدام متخصص شنوایی‌شناس، می‌توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید:

https://karbord.io/jobs/audiologist

انواع تست شنوایی سنجی در کودکان

اجرای انواع تست شنوایی سنجی در کودکان تااندازه‌ای دشوارتر از بزرگ‌سالان است؛ زیرا کودکان ممکن است قادر به همکاری کامل با متخصص شنوایی‌شناس (ادیولوژیست) نباشند. به همین دلیل، از روش‌های مختلفی برای سنجش شنوایی در کودکان استفاده می‌شود که به سن و سطح همکاری کودک بستگی دارد.

آزمایش الکترو کوکلئو گرافی

آزمایش الکترو کوکلئو گرافی (ECochG)، یکی از تست‌های تشخیصی تعادل و سرگیجه در افراد است. از این آزمایش برای ارزیابی عملکرد حلزون گوش استفاده می‌شود. در این آزمایش، الکترودهایی روی سر کودک قرار داده می‌شود و فعالیت الکتریکی حلزون گوش ثبت می‌شود.

تست شنوایی‌سنجی تقویت بینایی

این آزمایش برای کودکان زیر 3 سال استفاده می‌شود. در این آزمایش، میزان حساسیت شنوایی کودک به صداها موردبررسی قرار می‌گیرد. در تست ادیومتری با تقویت بینایی (VRA)، از هدفون یا بلندگو برای پخش صداهای مختلف در هر گوش کودک استفاده می‌شود.

هم‌زمان با پخش صدا، اسباب‌بازی یا تصویر جذابی در مقابل کودک قرار می‌گیرد. اگر کودک به صدا واکنش نشان دهد، مانند نگاه کردن به اسباب‌بازی یا حرکت سر، شنوایی او در آن گوش طبیعی در نظر گرفته می‌شود.

تست انتشارات آکوستیک

برای سنجش شنوایی نوزاد و کودک، می‌توان از روش انتشارات آکوستیک یا تست OAE (Otoacoustic Emissions) استفاده کرد. این روش برای ارزیابی عملکرد گوش داخلی استفاده می‌شود. در این روش، پاسخ‌های گوش داخلی به صداهای مختلف اندازه‌گیری می‌شود.

ادیومتری هدایت استخوانی

در این روش، صدا از طریق استخوان جمجمه به گوش داخلی منتقل می‌شود. سپس، شنوایی کودک با استفاده از هدفون یا بلندگو ارزیابی می‌شود.

رفلکس آکوستیک: یکی از انواع تست شنوایی سنجی

در این روش، از الکترودهایی برای ثبت پاسخ‌های عصبی گوش داخلی به صدا استفاده می‌شود. به شکلی که از تست رفلکس آکوستیک، برای بررسی حرکت پرده گوش در واکنش به صداهای شدید استفاده می‌شود.

خوب است بدانید که از این روش، با نام تست رفلکس حلزون شنوایی هم یاد می‌شود. این آزمایش معمولاً برای ارزیابی شنوایی نوزادان یا کودکانی که سابقه بیماری گوش دارند، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

تست شنوایی‌سنجی مبتنی بر بازی

آزمایش سنجش شنوایی مبتنی بر بازی (play audiometry)، برای کودکان 2 تا 5 سال استفاده می‌شود. در این آزمایش، از کودک خواسته می‌شود که با انجام یک کار مشخص به صدا پاسخ دهد. برای این کار، از اسباب‌بازی یا تصاویر جذاب استفاده می‌شود.

تست ادیومتری تون خالص

آزمایش ادیومتری تون خالص، اصلی‌ترین تست شنوایی‌سنجی است که امکان سنجش دقیق وضعیت شنوایی در افراد را فراهم می‌کند. در این روش، از هدفون برای پخش صداهایی با فرکانس‌ها و شدت‌های مختلف در هر گوش کودک استفاده می‌شود. کودک باید با فشار دادن یک دکمه یا گفتن یک کلمه، به صداها پاسخ دهد.

تست شنوایی‌سنجی گفتاری

یکی از مهم‌ترین آزمایش‌های شنوایی‌سنجی، ادیومتری گفتاری (speech audiometry) است. در این آزمایش، به کودک گفته می‌شود که کلمات یا جملات را تکرار کند. این روش برای کودکانی که می‌توانند به کلمات و جملات پاسخ دهند، استفاده می‌شود.

انواع تست شنوایی سنجی در بزرگ‌سالان

شنوایی‌سنجی (ادیومتری) در بزرگ‌سالان با استفاده از روش‌های مختلفی انجام می‌شود. استفاده از هریک از این روش‌ها ممکن است تعرفه و قیمت جداگانه‌ای برای بیماران داشته باشد. برخی از این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • شنوایی‌سنجی تن خالص (PTA)
  • ادیومتری گفتار
  • ادیومتری رفلکس آکوستیک
  • تست امپدانس ادیومتری
  • تست VNG
  • Sds در شنوایی سنجی

ادیومتری تن خالص

روش شنوایی‌سنجی با تن خالص (Pure Tone Audiometry) رایج‌ترین روش شنوایی‌سنجی در بزرگ‌سالان است. در این روش، از هدفون برای پخش صداهای مختلف در هر گوش استفاده می‌شود. فرد باید زمانی که صدا را می‌شنود، دکمه‌ای را فشار دهد.

ادیومتری گفتار

این روش برای ارزیابی میزان کم شنوایی در هر فرکانس استفاده می‌شود. در این روش، از هدفون برای پخش صداهای گفتاری در هر گوش استفاده می‌شود. فرد باید زمانی که کلمه یا جمله را می‌شنود، پاسخ دهد.

ادیومتری رفلکس آکوستیک

در این روش، صدا با فرکانس‌های مشخص به گوش فرد ارائه می‌شود. اگر گوش میانی به‌درستی کار کند، عضلات گوش میانی به صدا پاسخ می‌دهند. این پاسخ، به‌وسیله متخصص شنوایی‌شناس یا ادیولوژیست ثبت می‌شود.

تست امپدانس ادیومتری

در این روش که یکی از انواع تست شنوایی سنجی است، میزان حرکت پرده گوش موردبررسی قرار می‌گیرد. متخصص شنوایی‌شناس یا ادیولوژیست با استفاده از یک دستگاه ادیومتری، به بررسی سلامت شنوایی در افراد می‌پردازد.

تست VNG

در این روش، پاسخ‌های عصب تعادلی به صداهای مختلف اندازه‌گیری می‌شود. این روش برای ارزیابی عملکرد گوش داخلی استفاده می‌شود. چنانچه فرد مبتلا به سرگیجه و افت شنوایی باشد، این آزمایش شنوایی کاربرد خواهد داشت.

Sds در شنوایی سنجی

تست شنوایی sds که از آن با عنوان نوار گوش sds هم یاد می‌شود، به درک کلمات شبیه به هم اختصاص دارد. به شکلی که اگر در تست نوار گوش sds درک این نوع از کلمات پایین باشد، می‌توان به تشخیص مشکلات شنوایی پی برد.

جمع‌بندی

آزمایش شنوایی‌سنجی یا ادیومتری یک آزمایش مهم است که می‌تواند به تشخیص و درمان کم شنوایی کمک کند. انواع مختلفی از روش‌های شنوایی‌سنجی وجود دارد که برای کودکان و بزرگ‌سالان استفاده می‌شود. انتخاب روش مناسب به سن بیمار، سطح همکاری او و اهداف آزمایش بستگی دارد.

دکتر شنوایی‌سنجی که با نحوه کار با دستگاه شنوایی ‌سنجی آشنایی کامل دارد، می‌تواند در تشخیص کم شنوایی و انواع مشکلات مرتبط با گوش به بیماران کمک کند. در این مقاله، به معرفی انواع روش‌های شنوایی‌سنجی در کودکان و بزرگ‌سالان پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *