آیا تعریق باعث سوزاندن کالری می شود؟ متخصصان فیزیولوژی ورزشی چه می گویند؟

آیا تعریق باعث سوزاندن کالری می شود

تعریق یک فرآیند فیزیولوژیکی ضروری است که به کنترل دمای بدن به ویژه در هنگام فعالیت بدنی کمک می کند. با افزایش دمای بدن در طول ورزش، غدد تعریق رطوبتی را ترشح می کنند که از پوست تبخیر شده و بدن را برای حفظ دمای داخلی پایدار خنک می کند.

کارشناسان توضیح می دهند که تعریق در حین ورزش خوب است – بدون تعریق، شما بیش از حد گرم می شوید. کندرا ویکلی، کارشناس تغذیه ثبت شده در مرکز تغذیه انسانی کلینیک کلیولند که همچنین دارای مدرک کارشناسی ارشد در علم ورزش است، بر اهمیت این فرآیند تأکید می کند: «گرمای بیش از حد باعث می شود ورزش سخت تر از آنچه واقعا هست به نظر برسد»، اشاره به افزایش سرعت درک تلاش (RPE) دارد. معیاری از سختی احساس تمرین. او اضافه می کند، “گرمای بیش از حد همچنین می تواند ضربان قلب شما را افزایش دهد و جریان خون به عضلات و مغز را کاهش دهد.”

در حالی که تعریق به تنظیم دمای بدن شما کمک می کند، آیا می تواند به سوزاندن کالری نیز کمک کند؟ در ادامه، کارشناسان به این سوال پاسخ می دهند که آیا تعریق می تواند منجر به سوزاندن کالری شود، بررسی می کنند که چرا میزان تعریق از فردی به فرد دیگر متفاوت است و در مورد مزایا و معایب تعریق بحث می کنند.

آیا تعریق باعث سوزاندن کالری می شود؟

در حالی که تعریق مقداری انرژی را مصرف می کند، زیرا بدن برای گرم کردن آب تولید شده توسط غدد تعریق انرژی صرف می کند، میزان کالری که صرفاً از طریق تعریق سوزانده می شود بسیار ناچیز است. ویکلی به اشتراک می گذارد که منبع اصلی سوزاندن کالری در طول ورزش، فعالیت عضلات است نه تولید عرق.

اگر کنجکاو هستید که بدانید چقدر کالری از طریق تعریق می توانید بسوزانید، ویکلی اشاره می کند که این عمدتا به شدت و مدت زمان ورزش شما بستگی دارد. او توضیح می دهد: “هر چه دمای هسته شما بیشتر بالا رود، کالری بیشتری سوزانده می شود.” “سوزاندن کالری به توده عضلانی، شدت و مدت زمان تمرین انجام شده، استراتژی های سوخت گیری و بسیاری از عوامل دیگر بستگی دارد. سوزاندن کالری یکسان برای همه نیست.”

این به طور طبیعی منجر به سوال رایج دیگری می شود: آیا تعریق نشان دهنده متابولیسم بالا است؟ عوامل زیادی بر متابولیسم تأثیر می گذارد. ویکلی بیان می کند: “دمای هسته بالا باعث افزایش تقاضای متابولیک می شود و اگر به خوبی هیدراته باشید، بدن شما ممکن است در صورت افزایش دمای هسته، بیشتر عرق کند.” این نشان می دهد که تعریق می تواند نشان دهنده متابولیسم موثر و آبرسانی خوب باشد.

از آنجایی که متابولیسم شامل انتقال گرما است، تولید گرمای بیشتر از طریق ورزش می تواند متابولیسم را تقویت کند، اگرچه محدودیتی وجود دارد؛ اگر بدن بیش از حد گرم شود، فرآیندهای متابولیک می توانند کند شوند.

آیا تعریق باعث سوزاندن کالری می شود

چرا برخی افراد بیشتر از دیگران عرق می کنند؟

میزان عرقی که یک فرد تولید می کند می تواند تحت تأثیر چندین عامل باشد. در اینجا برخی از عوامل کلیدی تعیین کننده آورده شده است:

شرایط سلامتی: شرایطی مانند هیپرهیدروزیس منجر به تعریق بیش از حد می شود. ملیسا هولتز، پرستار متخصص پوست در کلینیک کلیولند، توضیح می دهد: “وقتی بیش از حد عرق می کنیم، به نظر می رسد که این یک پاسخ مرکزی غیرطبیعی یا اغراق آمیز به تحریکات عاطفی یا فیزیکی معمولی است. به طور معمول، خود غدد طبیعی هستند. شما فقط به محرک های معمولی پاسخ اغراق آمیزی نشان می دهید.”

سن: به طور کلی افراد جوانتر بیشتر از بزرگسالان عرق می کنند. با افزایش سن، کارایی تنظیم حرارت بدن تغییر می کند، به این معنی که افراد مسن ممکن است گرمای بیشتری ذخیره کنند و کمتر عرق کنند.

جنسیت: به طور کلی، مردان به دلیل تفاوت های فیزیولوژیکی و هورمونی بیشتر از زنان عرق می کنند.

سطح آمادگی جسمانی: افراد فعال، به ویژه افرادی که توده عضلانی و ظرفیت هوازی بیشتری دارند، تمایل به تعریق بیشتر دارند و ممکن است زودتر و شدیدتر شروع به تعریق کنند زیرا بدن آنها برای تنظیم دما بهتر سازگار شده است.

وزن: افراد دارای اضافه وزن یا چاقی ممکن است به دلیل عایق بیشتر چربی بدن، تعریق بیشتری را تجربه کنند.

محیط زیست: رطوبت، دما، ارتفاع و باد می تواند بر تولید عرق تأثیر بگذارد.

وضعیت آبرسانی: افراد با آبرسانی مناسب بیشتر عرق می کنند زیرا بدن آنها نیازی به نگهداری آب برای سایر عملکردها ندارد.

فواید تعریق

تعریق علاوه بر نقش اصلی خود در تنظیم دمای بدن، فواید سلامتی دیگری نیز ارائه می دهد:

سم زدایی: تحقیقات اخیر در سال ۲۰۲۲ نشان می دهد که ورزش پویا می تواند به طور موثر فلزات سنگین را از طریق تعریق حذف کند، به طور بالقوه موثرتر از قرار گرفتن در محیط های گرم و ساکن مانند سونا. با این حال، مهم است به خاطر داشته باشید که کبد و کلیه ها عمدتاً مسئول سم زدایی هستند.

سلامت پوست: طبق برخی مطالعات، تعریق می تواند باعث افزایش آبرسانی پوست شود.

عملکرد سیستم ایمنی: تحقیقات نشان می دهد که اجزایی که در عرق یافت می شوند، مانند درم سیدین، دارای خواص آنتی بیوتیکی طبیعی هستند. این بدان معناست که تعریق به طور بالقوه می تواند به مبارزه با باکتری های مضر و عفونت های پوستی کمک کند.

معایب تعریق

تعریق علی رغم فوایدی که دارد، می تواند معایبی نیز داشته باشد. به طور عمده، منجر به از دست رفتن مایعات و الکترولیت ها می شود که جایگزینی آنها بعد از ورزش ضروری است. برای کسانی که تعریق شدید دارند – با لباس های خیس یا خطوط نمک سفید روی پوست – بازگرداندن این منابع از دست رفته از طریق آبر رسانی ضروری است. ویکلی خاطرنشان می کند: “توصیه فعلی برای جبران مایعات بعد از ورزش، دو تا سه فنجان به ازای هر پوند وزن بدن از دست رفته است.”

دکتر ادیدیونگ کامینسکا، متخصص پوست دارای گواهینامه، توضیح می دهد که در حالی که تعریق به دفع ناخالصی های بدن کمک می کند، اما همچنین می تواند منافذ را مسدود کند و منجر به جوش و سایر مشکلات پوستی شود. تعریق بیش از حد همچنین می تواند باعث درماتیت سبوره (شوره سر) به خصوص در افرادی که به طور طبیعی مستعد ابتلا به این بیماری هستند، شود.

منبع: thehealthy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *