۸ بیماری مشترک بین انسان و حیوان

بیماری مشترک بین انسان و حیوان

حیوانات می‌توانند شادی زیادی را به زندگی ما بیاورند، اما همچنین می‌توانند باعث بیماری ما شوند. هر ساله، ده‌ها هزار نفر به دلیل تماس با حیوانات به بیماری‌های قابل انتقال مبتلا می‌شوند. این شرایط به عنوان بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان یا زئونوز شناخته می‌شوند. در اینجا به برخی از رایج‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بیماری مشترک بین انسان و حیوان

سالمونلوز

این عفونت باکتریایی بسیار رایج می‌تواند از طریق تماس مستقیم با حیواناتی مانند سگ، جوندگان و خزندگان و همچنین از طریق مصرف غذای آلوده منتقل شود. علائم آن شامل اسهال، تب، سردرد و بزرگی طحال است.

لپتوسپيروز

تماس با ادرار سگ، موش یا موش صحرایی آلوده یا با مواد آلوده به ادرار می‌تواند به سرعت این بیماری ناتوان‌کننده را گسترش دهد. علائم که در دو مرحله ظاهر می‌شوند، عبارتند از سردرد، درد عضلانی، گردن درد، درد چشم هنگام نگاه کردن به نور شدید و التهاب اعصاب چشم، مغز و ستون فقرات.

سل

شکل حیوانی این بیماری باکتریایی معمولاً از طریق استنشاق قطرات موجود در هوا یا بلعیدن لبنیات یا فرآورده‌های گوشتی آلوده از گاو منتقل می‌شود. علائم آن شامل تب، خستگی و در موارد شدید، بیماری مزمن ریوی است که می‌تواند کشنده باشد.

ملئوئیدوز

این بیماری باکتریایی معمولاً از طریق خاک یا آبی که توسط گوسفند، بز یا خوک آلوده شده است به انسان منتقل می‌شود. همچنین می‌تواند به طور مستقیم توسط این حیوانات و سایر حیوانات منتقل شود. علائم آن شامل تب، لرز، ضایعات پوستی و تورم غدد لنفاوی است.

بیماری‌های پوستی آبله‌ای

انواع مختلفی از حیوانات، از جمله پستانداران نخستین، خوک، اسب و پرندگان، می‌توانند آبله‌ویروس را گسترش دهند که از طریق تماس با حیوانات آلوده به دست می‌آید. برخی از آبله ویروس‌ها از طریق استنشاق ذرات معلق در هوا و برخی دیگر از طریق تماس پوستی منتقل می‌شوند. علائم آن شامل ضایعات موضعی، بثورات، تب، گلودرد، بی‌حالی و التهاب مغز است.

هاری

سگ‌ها شناخته‌شده‌ترین عامل هاری هستند، اما تقریباً همه پستانداران می‌توانند ویروس هاری را که معمولاً از طریق گازگرفتگی یا تماس با بزاق آلوده منتقل می‌شود، گسترش دهند. علائم آن شامل سردرد، تب، ترشح بیش از حد بزاق، تعریق شدید، عدم توانایی در بلع و تشنج است.

تب‌های خونریزی‌دهنده ویروسی

این بیماری‌ها شامل برخی از وحشتناک‌ترین بیماری‌های جهان، از جمله ابولا، تب لاسا و تب خونریزی‌دهنده ماربورگ است. ویروس‌هایی که باعث این بیماری‌ها می‌شوند، بسته به ویروس خاص، توسط انواع حیوانات، از جوندگان گرفته تا میمون‌ها، منتقل می‌شوند. علائم آن شامل تب بالا، گلو درد، اسهال، استفراغ و خونریزی است. چندین مورد از این بیماری‌ها نرخ مرگ و میر بالایی دارند.

ژیاردیازیس

این بیماری انگلی شایع‌ترین بیماری اسهالی ناشی از آب در انسان است. این بیماری می‌تواند توسط انواع مختلف حیوانات، هم وحشی و هم اهلی، گسترش یابد. راه‌های انتقال شامل مصرف آب یا غذای آلوده، تماس فرد به فرد و تماس با حیوانات آلوده است. علائم آن شامل تهوع، اسهال شدید و خستگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *