والت دیزنی کیست؟

صد سال از زمانی که والت دیزنی با خلاقیت و نوآوری خود، دنیای انیمیشن را متحول کرد و دروازه‌های دنیایی جادویی را روی کودکان و بزرگسالان گشود، می‌گذرد. او در سال‌های حیات خود، فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشت و با خلق شخصیت‌های دوست‌داشتنی و انیمیشن‌های خاطره‌انگیز، در قلب میلیون‌ها نفر در سراسر جهان جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد.

مثلا امروزه در کنار خرید ظروف دیزنی مثل بشقاب‌ها یا کاسه‌های طرح‌دار یا لیوان دیزنی که طرفداران بسیاری در بین کودکان و حتی بزرگسالان دارند، بازدید از دیزنی‌لند نیز آرزوی دیرینه بسیاری از افراد در سراسر جهان است. این امر به ‌دلیل تلاش‌های خستگی‌ناپذیر او در خلق تجربه‌ای جادویی و به‌یاد‌ماندنی برای همگان است. در این مقاله با تاریخچه شرکت والت دیزنی، زندگی‌نامه و انیمیشن های محبوب دیزنی بیشتر آشنا می‌شویم. پس همراهمان باشید.

والت دیزنی

زندگینامه والت دیزنی

والت دیزنی در 5 دسامبر 1901 در شیکاگو، ایلینوی به دنیا آمد. خانواده او زمانی که او 4 ساله بود به کانزاس سیتی نقل مکان کردند. پدرش، الیاس، یک مهاجر ایرلندی بود که موقعیت‌های شغلی زیادی داشت. طبق شرح حال او، پدرش شغل کارگری ساده‌ای در مسیر راه آهن اقیانوس آرام داشت. گفته می‌شود که الیاس مردی سخت‌گیر و مستبد بود که به اختلال شخصیت مرزی مبتلا بود. این موضوع باعث شد که والت دوران کودکی سختی را پشت سر بگذارد.

مادرش نیز فلورا نام داشت که آلمانی- انگلیسی‌ تبار بود. او در یک خانواده ۷ نفره زندگی می‌کرد و ۳ برادر به نام‌های روی، هربرت و ری و یک خواهر به نام روث داشت. به‌ دلیل سختگیری‌های پدرشان بود که هربرت و ری از خانه فرار کردند. اما روث، والت و روی در کنار خانواده خود ماندند و به زندگی کنار آن‌ها ادامه دادند.

اختلاف سنی کم بین والت و برادرش روی، زمینه‌ساز صمیمیت و پیوند عمیقی میان آن‌ها شد و بعدها روی یکی از شرکای کمپانی بزرگ دیزنی شد. پس از مهاجرت به کانزاس‌سیتی، والت تحصیلات خود را در مدرسه بنتون شروع کرد. دوران تحصیل در این مدرسه، دوستی او با والتر پفیفر را رقم زد. والتر، دریچه‌ای نو به دنیای هنر، تئاتر و سینما را به روی او گشود. والت در کنار تحصیلات خود، در کلاس‌های شبانه آکادمی هنری شیکاگو نیز شرکت می‌کرد.

پس از گذراندن تحصیلاتش در سال ۱۹۱8، او با شور و اشتیاق برای خدمت به‌عنوان یک سرباز آمریکایی در جنگ جهانی اول تلاش کرد. بااین‌حال، سن کم او مانع از پیوستن به ارتش شد. اما هرگز تسلیم نشد و با پیوستن به صلیب سرخ، راهی برای کمک به تلاش‌های جنگی یافت. او برای آغاز فعالیت هنری‌اش به کانزاس رفت و با تلاش‌هایی که از کودکی داشت، به یک هنرمند گرافیست متبحر تبدیل شد.

زندگینامه والت دیزنی

والت دیزنی و انیمیشن

در سال ۱۹۲۰، والت به‌همراه همکار خود به اسم آب آیورکس، در کانزاس قدم در عرصه انیمیشن‌سازی گذاشت و برای اولین بار در تولید و ساخت یک فیلم کارتونی مشارکت کرد. او با یک دوربین عاریتی در یک گاراژ، آزمایش‌های مختلفی انجام داد. نخستین تجربه والت در ساخت فیلم کارتونی در آن گاراژ، جرقه‌ای بود که باعث موفقیت‌های بعدی و ایده‌های بزرگ‌تر او برای ساخت انیمیشن های محبوب دیزنی تبدیل شد.

در سال ۱۹۲۰، والت به کالیفرنیا رفت و در کنار برادر محبوب خود، استودیو برادران دیزنی را تاسیس کردند. سال ۱۹۲۸ نقطه عطفی در تاریخ سرگرمی رقم خورد. چراکه والت با خلق شخصیت دوست‌داشتنی و محبوب میکی ماوس به‌همراه آیورکس، دنیای انیمیشن را متحول کرد. در زندگینامه او انیمیشن های محبوب و دوست‌داشتنی دیگری مانند سفید برفی و هفت کوتوله، زیبای خفته، پینوکیو، سیندرلا و… نیز ثبت شد.

تاریخچه شرکت والت دیزنی

والت دیزنی، نامی پرآوازه در صنعت سرگرمی، به‌عنوان غول چندرسانه‌ای جهان شناخته می‌شود و بی‌شک تاثیرگذارترین و بزرگ‌ترین شرکت در حوزه فیلم‌سازی و تولید محتوای چندرسانه‌ای است.

این امپراطوری جادویی، در تاریخ شانزدهم اکتبر ۱۹۲۳ توسط دو برادر به نام‌های والت و روی در شهر بربنک ایالت کالیفرنیا بنا نهاده شد و تا به امروز، داستان‌های خارق‌العاده، شخصیت‌های دوست‌داشتنی و لحظات شادی را برای مخاطبان در سراسر دنیا به ارمغان آورده است.

بخش زیادی از خاطرات خوش دوران کودکی ما، حاصل خلاقیت و نوآوری این کمپانی است. انیمیشن های محبوب دیزنی و شخصیت‌های دوست‌داشتنی مانند میکی ماوس، سفیدبرفی، سیندرلا و پینوکیو، در قلب نسل‌های مختلف نقش بسته‌اند و تماشای آن‌ها هرگز تکراری نمی‌شود.

در سال 1923 والت قصد داشت تا فیلم سرزمین عجایب آلیس را به یک توزیع‌کننده در نیویورک، به‌عنوان اولین قسمت از مجموعه‌ی داستانی کمدی‌های آلیس بفروشد. همین اتفاق موجب شراکت دو برادر و تغییر نام شرکت از Disney Brothers Cartoon Studio به Walt Disney Studio شد.

موفقیت چشمگیر انیمیشن‌های والت و برادرش، موجب رونق کارشان شد و آن‌ها را به نقل مکان به ساختمانی در خیابان هایپریون هالیوود ترغیب کرد. والت با خلق میکی ماوس که یکی از انیمیشن های محبوب دیزنی بود، انقلابی در دنیای انیمیشن رقم زد. او به‌همراه انیماتور ارشدش به اسم جان هنلی، این موش دوست‌داشتنی را طراحی کرد و به آن جان بخشید.

تاریخچه شرکت والت دیزنی

ظروف دیزنی، راهی جدید برای کسب درآمد

با اوج‌گیری محبوبیت انیمیشن، این شرکت بزرگ دریچه‌ای نو به سوی بازاریابی و کسب درآمد از طریق شخصیت‌های محبوب خود گشود. پیشنهاد یک تاجر نیویورکی مبنی بر چاپ تصویر میکی ماوس روی مداد به‌ازای پرداخت ۳۰۰ دلار، سرآغازی برای سیل محصولات متنوع با طرح این شخصیت دوست‌داشتنی شد.

از ظروف و مسواک تا رادیو، همه چیز به رنگ و لعاب میکی ماوس درآمد و در سال ۱۹۳۰، اولین کتاب کمیک این شخصیت نیز به بازار عرضه شد. تصویر میکی ماوس از گذشته تا به امروز روی بیشتر ظروف دیزنی مثل بشقاب‌ها، کاسه‌ها و لیوان دیزنی چاپ می‌شود و بین بچه‌ها از محبوبیت بالایی برخوردار است.

این ظروف دنیایی از رنگ و جادو را با طرح‌ها و نمادهای شخصیت‌های محبوب مانند مینی موس، دونالد داک، پرنسس‌ها، علاالدین و شخصیت‌های جدیدتر مانند آنا و السا، موانا و رایا به افراد هدیه می‌دهند. ظروف دیزنی در جنس‌ها و اشکال مختلفی تولید می‌شوند تا هر سلیقه‌ای را راضی کنند، از پلاستیک‌های بادوام و سبک گرفته تا سرامیک‌های نفیس و شیشه‌ای ظریف. در میان آن‌ها می‌توانید هر آنچه را نیاز دارید، پیدا کنید.

محبوب‌ترین اقلام این مجموعه‌ها شامل لیوان دیزنی، بشقاب، سینی و کاسه می‌شوند. هر کدام از این ظروف در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی عرضه می‌شوند تا بتوانید به‌راحتی آن‌ها را با دکوراسیون خانه یا سلیقه فرزندان خود ست کنید.

شکل‌گیری دیزنی ورلد

ایده ساخت دیزنی ورلد در ذهن والت، خالق افسانه‌ای دنیای انیمیشن شکل گرفت. او پس از موفقیت چشمگیر دیزنی‌لند در کالیفرنیا، رویای ساخت یک پارک تفریحی بزرگ‌تر و جامع‌تر را در سر می‌پروراند. مکانی که نه ‌تنها سرگرم‌کننده باشد، بلکه تجربه‌ای منحصربه‌فرد و به‌یادماندنی برای بازدیدکنندگان از سراسر جهان رقم بزند.

در سال 1959، او پس از جستجوی گسترده، زمینی 100 کیلومتری در ایالت فلوریدا را برای ساخت این شهر جادویی انتخاب کرد. این منطقه به‌ دلیل آب و هوای مطبوع، دسترسی آسان و موقعیت مکانی مناسب، گزینه‌ای ایده‌آل به نظر می‌رسید.

دیزنی ورلد شامل چهار پارک تفریحی مجزا، دو پارک آبی، هتل‌های متعدد، رستوران‌ها، فروشگاه‌هایی برای خرید ظروف خاص مثل لیوان دیزنی یا دیگر ماگ‌های طرح‌دار و امکانات تفریحی متنوع است. هر کدام از این بخش‌ها، دنیایی منحصربه‌فرد و سرشار از جادو و هیجان هستند.

این مکان از زمان افتتاح در سال 1971، به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جهان تبدیل شده است. این مجموعه جادویی، هر ساله میلیون‌ها بازدیدکننده را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند و با ارائه تجربه‌ای به‌یادماندنی، خاطرات شیرینی را در ذهن افراد به یادگار می‌گذارد.

سخن نهایی

والت دیزنی مردی که با خلاقیت و پشتکار بی‌نظیرش، دنیایی از رویاها را برای ما ساخت، الگوی بی‌نظیری برای همه ماست. داستان زندگی او سرشار از فراز و نشیب‌هایی است که نشان می‌دهد با تلاش و پشتکار می‌توان از هر سختی عبور کرد و به آرزوها و اهدافمان رسید. والت از هیچ شروع کرد و با تکیه بر استعداد و خلاقیتش، به یکی از موفق‌ترین و مشهورترین افراد جهان تبدیل شد. امپراتوری دیزنی امروزه با ۱۴ شهربازی در سرتاسر دنیا و انبوهی از شبکه‌های تلویزیونی، بر بام سرگرمی جهان ایستاده است.

والت دیزنی پیکچرز، پیکسار و لوکاس فیلم، تنها تعدادی از زیرمجموعه‌های این غول سرگرمی‌ساز هستند. ۹۰ سال تلاش بی‌وقفه دیزنی در خلق سرگرمی‌های خانوادگی، ثمره‌ای جز تولید باکیفیت و خاطره‌انگیز برای مخاطبان در سراسر دنیا نداشته است. امروزه سایر محصولات این شرکت مانند لیوان دیزنی نیز طرفداران زیادی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *