شهرهای خوش آب و هوای ایران برای مسافرت

ایران کشوری چهار فصل است که اگر به هر سوی آن قدم بردارید، شهری زیبا با طبیعتی منحصر به فرد خودنمایی می‌کند. کوهستان‌های سر به فلک کشیده، جنگل‌های انبوه، سواحل وسیع با شن‌های نرم، کویر زیبای چند رنگ ازجمله زیبایی‌های طبیعی ایران است. تنوع آب و هوایی بالا هر ساله تعدادی زیادی مسافر را به شهرهای خوش آب و هوای ایران می‌کشاند.‌ گردشگران زیادی هر ساله به نقاط سردسیر و گرمسیر ایران سفر می‌کنند. شهرهای خوش آب و هوای ایران بهترین مقاصد گردشگری هستند که در تمام فصول نظر مسافران را جلب کرده‌اند. در ادامه بهترین و خوش آب و هواترین شهرهای ایران در فصل‌های مختلف را معرفی می‌کنیم.

تهران

تهران در زمان بهار و تعطیلات یکی از خوش آب و هواترین شهرها برای تعطیلات نوروزی است. در روزهای تعطیل حال و هوای تهران متفاوت بوده و پایتخت روزهای خوب و خوشی را سپری می‌کند. در ایام تعطیل حجم ترافیک کمتر شده و هوای آن متأثر از کوه‌های البرز بسیار دلپذیر خواهد شد. واریش، آهار، دربند، درکه و سولقان از مناطق پر رفت و آمد در ایام نوروز هستند‌. این شهر بزرگ دارای مناطق تاریخی بسیار جالب و زیبایی است که در گوشه کنار شهر خودنمایی می‌کنند. جاهای دیدنی تهران متنوع هستند که باید با توجه به زمان سفر بهترین گزینه را انتخاب کنید.

جاهای دیدنی تهران

اصفهان (نصف جهان)

استان اصفهان یکی از استان‌های مرکزی ایران است؛ که مرکز آن شهر تاریخی اصفهان است.‌ شهر جذاب و زیبای اصفهان یکی از شهرهای تاریخی ایران است که گردشگران داخلی و خارجی بسیاری دارد. بناهای تاریخی، طبیعت زیبا، آب و هوای خوش، زاینده رود زیبا و سی و سه پل، هر بهار با آواز پرندگان مهمانان و مسافران را به سوی خویش فرا می‌خوانند.‌ میدان نقش جهان با کالسکه‌های قدیمی، بنای نقش جهان، منارجنبان، مسجد بزرگ امام با خیابان‌های جذاب و مردم فرهنگ دوست، عمارت عالی قاپو، پارک کوهستانی صفه، پارک جنگلی ناژوان، منطقه گردشگری لادر هر ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.‌ اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید می‌توانید بهترین جاهای دیدنی اصفهان این شهر زیبا را انتخاب تا سفر جذابی را تجربه کنید

مشهد مقدس

شهر زیبا و پر جمعیت مشهد در شمال شرقی ایران استان خراسان رضوی واقع‌شده است؛ این شهر یکی از شهرهای زیارتی کشور محسوب می‌شود. اگر از راه زمینی و از سمت سمنان به این شهر سفر کنید، کوه‌های زیبای چند رنگ نظر شما را جلب می‌کنند‌. بسیاری از مسافران در روزهای خاص و تعطیل برای زیارت حرم مطهر رضوی به این شهر مسافرت می‌کنند.‌ علاوه بر حرم جاذبه‌های دیگری برای بازدید مسافران وجود دارد که روزهای سفر را برای مسافران این شهر مذهبی و تاریخی خاطره‌انگیز می‌کند. شاندیز، طرقبه، پارک ملت، جنگل جیغ، پارک کوه سنگی و چالیدره از بهترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی این شهر پر مسافر است. در سفر خود به مشهد می‌توانید به آرامگاه پیر پالاندوز، فردوسی شاعر، خانه توکلی، خانه داروغه و مقبره پدر آواز ایران استاد محمد رضا شجریان سر بزنید.

جاهای دیدنی مشهد

خرم آباد

خرم آباد مرکز استان لرستان، یکی از زیباترین شهرهای خوش آب و هوای ایران است؛ که گردشگران زیادی به قصد طبیعت زیبای آن راهی استان لرستان می‌شوند. این شهر زیبا و قدیمی توسط آبشارهای جذاب و پر آب در میان گرفته شده است.‌ رودخانه‌ها، چشمه‌ها و کوه‌های جذاب زاگرس این شهر را مانند نگینی احاطه کرده‌اند. روزهای زیبای فروردین این شهر را چنان دلخواه می‌کنند که مسافران زیادی بی‌تاب دیدارش می‌شوند.

اگرچه تمام روزهای سال در خرم آباد خنک است، اما جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر باشکوه، مردم طبیعت دوست کشور را به سوی خود جذب کرده است‌. از زیباترین جلوه‌های طبیعی و تاریخی این شهر دوست‌داشتنی می‌توان به مناطقی چون قلعه فلک‌ الافلاک، دریاچه کیو، آبشار نوژیان، گهر، دره شیرز، آبشار پر آب بیشه و بازار قدیمی و سنتی خرم آباد اشاره کرد. ره سپردن به شهر خنک خرم آباد در دل کوه‌های استوار، سفری خوش با خاطرات ماندگار را برای مسافران رقم می‌زند.‌

محلات ( هلند ایران)

از شهرهای زیبا و خوش آب و هوا و سرسبز ایران‌ می‌توان به محلات پایتخت گل ایران اشاره کرد. زمانی که وارد محلات می‌شوید، گل‌های خوشرنگ زیبایی جلوه‌گری می‌کنند و دل هر بیننده‌ای را می‌برند.‌ خیابان‌ها و میدان‌های آراسته با درختان تنومند چهره این شهر را با دیگر شهرها متفاوت کرده‌اند. زمانی‌که به این شهر جذاب و دیدنی سفر می‌کنید، می‌توانید از مکان‌های تاریخی مثل سایت تاریخی خورهه، آتشکده آتشکوه، بوستان سرچشمه، چنار دو هزار ساله، پل تاریخی باقرآباد، چشمه‌های طبیعی آبگرم محلات و بوستان سرچشمه دیدن کنید. این شهر مساحت چندان زیادی ندارد، اما دنیایی رنگارنگ از گل و سبزه است که در دل ایران واقع‌شده است.

یزد (شهر بادگیرها)

یزد شهر بادگیرها از جذاب‌ترین شهرهای تاریخی در کویرمرکزی ایران است که هر ساله تعداد زیادی مسافر را به سوی خود فرا می‌خواند. بافت قدیمی و تاریخی شهر یزد حال و هوای خوشی به این شهر گسترده عطا کرده است. در روزهای زیبای نوروز که بهار رخ نموده‌است، گردشگران زیادی به این شهر سر می‌زنند و از حلول بهار استفاده می‌کنند. یزد با بافت تاریخی جذاب با روستاهای خوش آب و هوا در بهار، شیرینی‌های سنتی خوشمزه از بهترین و جالب‌ترین شهرهای مسافرتی ایران محسوب می‌شود. این شهر دارای کارگاه‌های شیرینی‌پزی خاصی همراه با سوغات بسیار خوش طعمی مانند قطاب ، پشمک، باقلوا ، لوز و نان برنجی است.

اگر چه یزد در دل کویر قرار گرفته و در بعضی از ماه‌های سال هوای گرمی دارد، اما چندین روستای ییلاقی دارد که بسیار سرسبز و جذاب هستند. عید نوروز زمانی بسیار مناسب برای سفر به کویرهای گسترده یزد است. در این فصل گرمای روز و سرمای شب هنوز به بالاترین حد خود نرسیده‌اند و مسافران می‌توانند بیشترین بهره را از طبیعت زیبای کویری ببرند. از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی یزد می‌توان به مجموعه امیر چخماق، آتشکده زرتشتیان، برج خاموشان، زیارتگاه چک چک، بافت تاریخی یزد، باغ دولت آباد و روستاهای سریزد و خرانق نام برد.

جاهای دیدنی یزد

دزفول

دزفول که در جنوب کشور واقع‌شده است، از مناطق خوش آب و هوای ایران است که در دو فصل بهار و پاییز مهم‌ترین مقصد مسافرتی گردشگران است. این شهر زیبا در دامنه‌های زاگرس جای گرفته و در فصل بهار جذابیت‌های بسیار زیادی دارد.‌ دزفول به شهر پل‌های تاریخی، بناهای آجری معروف است. هر چند دزفول در منطقه گرم ایران قرار دارد، اما این به دلیل شرایط جغرافیایی طبیعت بسیار زیبایی که دارد است. از زیباترین جاذبه‌های جذاب این شهر می‌توان به آبشاری زیبا با مناظر طبیعی و درختان جالب بلوط و بادام اشاره کرد.‌ آرامگاه یعقوب لیث، تپه‌های باستانی، قلعه تاریخی شاداب و پل‌های تاریخی از جاهای دیدنی دزفول محسوب می‌شود. گیوه‌بافی ، کپوبافی و کلوچه خرمایی از محبوب‌ترین سوغات دزفول محسوب می‌شود.

جزیره کیش

جزیره کیش یا نگین خلیج فارس یکی از زیباترین جزیره‌های خلیج فارس در ایران و مقاصد گردشگری نوروزی در میان گردشگران است. آب و هوای این جزیره جذاب و زیبا در بهار برای گشت و گذارهای دریایی و لذت از تفریحات آبی مناسب است. قایق‌های پر مسافر و دریایی نیلگون که چشم مسافران را نوازش می‌دهد. نسیم روح‌نواز بهاری، سواحل مرجانی، ماسه‌های نرم، آواز خوش پرندگان سفر گردشگران را زیبا و دلخواه نموده است. گردشگران در سفر به این جزیره بی‌نظیر در بهار کافه‌ها و رستوران‌های کرانه خلیج همیشه فارس را برای نشستن و لذت بردن انتخاب می‌کنند. از سوغات این جزیزه می‌توان به گوش ماهی ، گلیم سوزنی ، پارچه‌های گلابتون اشاره داشت.

کیش

در سفر به کیش نیلگون در نوروز می‌توانید از تفریحات آبی جذاب و جدید مانند جت اسکی، قایق‌های تفریحی، غواصی و اسکی روی آب لذت فراوان ببرید. از زیباترین مراکز دیدنی جزیره کیش می‌توان به شهر زیرزمینی کاریز، آکواریوم کیش، پاساژهای بزرگ، اسکله‌های تفریحی، باغ پرندگان اشاره کرد. سفر به کیش چندان سخت نیست، کافی است بهترین هواپیما برای سفر به کیش را انتخاب کنید.

کلاردشت

شهر زیبای کلاردشت با ییلاق‌های سرد و هوای خوش بهاری دل مسافران زیادی را برده است. بوی خوش درختان مرطوب طبیعت، چشم انداز‌های جذاب بهاری، خیابان‌های پر از نرگس، درختان سرسبز از ویژگی‌های منحصر به فرد کلاردشت زیبا است. آب و هوای کلاردشت در دو فصل بهار و تابستان بسیار عالی و دل انگیز می‌باشد.‌ مسافران و گردشگران می‌توانند با تجهیزات مناسب جنگل‌نوردی و کوهنوردی در فروردین ماه به ییلاق‌های بلند اطراف کلاردشت بروند و لذت سفر نوروزی خود را ماندگارکنند. دهکده مازیچال، دریاچه ولشت، علم کوه، جاده جنگلی عباس‌آباد و آبشار اکاپل از زیباترین جاذبه‌های طبیعی کلاردشت است که بهار زیبا را جذاب‌تر می‌کند. ازسوغات محبوب این شهر می‌توان به آغوز نون و شیرینی رشته خوشکار را نام برد.

نیشابور

نیشابور از شهرهای زیبای اطراف کوهستان‌های شمال شرق ایران است که دامنه‌ها و دشت‌های اطراف آن در روزهای زیبای بهار پوشیده از بنفشه، یاس و درختان پر از شکوفه است.‌ این شهر در میان ارتفاعات سرخ بینالود، کوه سرخ و چهل تن قرار دارد و از غرب به کویر سبزوار منتهی می‌شود. نیشابور و زمین‌های کشاورزی اطراف آن از حاصل‌خیزترین نواحی شمال شرقی کشور هستند که مسافران زیادی را به سوی خود جلب می‌کنند.

شهر نیشابور قدمت تاریخی و باستانی زیادی دارد و علاقه‌مندان به فرهنگ، هنر، تاریخ و ادبیات برای بازدید از آرامگاه شاعران برجسته و پرآوازه ایرانی، خیام و عطار و همین طور گشت‌وگذار میان دیگر مکان‌های تاریخی، این شهر را برای سفرهای نوروزی و پاییزی خود انتخاب می‌کنند. از زیباترین جاذبه‌های گردشگری و تاریخی این شهر می‌توان به قدمگاه امام رضا (ع) گنبدهای شه‌میر، چنار کهنسال جوز، دهکده چوبی نیشابور، روستاهای نصرآباد و بوژان می‌توان نام برد. ازسوغات مهم این شهر تاریخی می توان به فیروزه و قلمدان ، حدیث سلسه الزهاب نیشابور،سرمه‌دوزی ،قالی‌بافی، پارچه‌بافی اشاره کرد.

سخن پایانی

ایران کشوری چهار فصل است که هر جهت آن که نگاه کنید، شهری زیبا، کوهی بلند و منظره طبیعی زیبایی جلوه گری می‌کند. مسافرانی که قصد سفر به شهرهای خوش آب و هوا می‌کنند، بهتر است شهرهای خوش آب و هوای هر فصل را به خوبی بشناسند؛ تا سفری دل‌انگیز و خاطره انگیز داشته باشند. تهران، اصفهان، مشهد، کیش، اصفهان، نیشابور، کلاردشت، دزفول، کیش و شیراز از جمله شهرهای خوش آب و هوایی هستند؛ که مردم به صورت چهار فصل می‌توانند به این شهرها سفر کنند. درهر سفر ابتدا لیستی از مکان‌های گردشگری و تفریحی داشته باشید و اطلاعاتی از سوغات ، جاذبه‌های گردشگری هر شهرداشته باشید؛ و طبق زمان و برنامه سفر خود برای سفر آماده شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *