خرید و فروش نفت و گاز در فارکس و کسب درآمد از آن

اگر به دنبال کسب درآمد دلاری هستید، خرید و فروش نفت و گاز در فارکس یک گزینه بسیار عالی است. در واقع کسب درآمد از صنعت نفت و گاز از طریق بازار جهانی فارکس ممکن است و در صورتی که اطلاعات کافی در مورد چگونگی انجام آن داشته باشید؛ بسیار راحت است. علاوه‌براین، به علت اهمیت بالای این دو نماد در جهان، نقدشوندگی آن‌ها بسیار بالا است و فرصت درخشانی را پیش پای تریدرها می‌گذارد تا با معامله آن‌ها به سود خوبی برسند. در ادامه مهم‌ترین مسائل پیرامون خرید و فروش و کسب درآمد از نفت و گاز در فارکس را بررسی می‌کنیم.

خرید و فروش نفت و گاز در فارکس و کسب درآمد از آن

نماد‌های نفت و گاز را بشناسید

وقتی وارد پلتفرم‌های معاملاتی همچون متاتریدر ۴ یا ۵ می‌شوید؛ می‌بینید که نفت و گاز با نمادهای زیادی در آن‌ها معامله می‌شوند. با شناختن این نمادها و دانستن اینکه هر نماد نشان دهنده نفت یا گاز کجاست، می‌توانید از سردرگمی نجات پیدا کنید. در زیر نمادهای مختلف آن‌ها را لیست کرده‌ایم.

نمادهای مختلف نفت:

  • نماد نفت خام آمریکا: USOIL
  • نماد نفت خام غرب تگزاس: WTI
  • نماد نفت برنت: BRENT
  • نماد نفت خام انگلیس: UKOIL

نمادهای گاز:

  • نماد عمومی گاز طبیعی: NATGAS
  • نماد گاز طبیعی برای قراردادها: NG
  • نماد گاز طبیعی آمریکا: USNG
  • نماد گاز طبیعی انگلیس: UKSG

چرا خرید و فروش نفت و گاز در فارکس فرصت خوبی برای کسب سود است؟

نفت و گاز جزو محبوب‌ترین نمادهای معاملاتی در فارکس هستند چرا که این دو منبع سوخت، از منابع تجدیدناپذیر جهان محسوب می‌شوند و برای تمام دولت‌ها مهم‌اند. این اهمیت بالا باعث می‌شود چشم‌های زیادی به این نمادها دوخته شده باشد و بالطبع معاملاتی زیادی داشته باشند. این حجم بالای معاملات باعث می‌شود نقدشوندگی این بازار بالا باشد. یعنی هر لحظه‌ای که تصمیم به فروش این دو نماد بگیرید، در هر شرایطی که باشند، خریدار پیدا می‌شود و پول شما سریع نقد می‌شوند.

علاوه‌براین، از آنجایی که نفت و گاز اهمیت بالایی برای دولت‌های جهان دارند، و تنش‌های ژئوپلتیکی تاثیر زیادی روی قیمت آن‌ها می‌گذارد، فرصت خوبی را برای معامله فراهم می‌کنند. تریدری که مسائل فاندامنتال در آموزش فارکس را به خوبی بلد باشد و پیچیدگی‌های این صنعت را بداند، به خوبی می‌تواند فرصت‌های نوسان‌گیری و معامله را تشخیص دهد و سود خوبی بدست آورد.

به طور مثال در سال ۲۰۲۲، قبل از اینکه روسیه و اوکراین وارد جنگ شوند، قیمت هر بشکه نفت خام زیر ۱۰۰ دلار بود و هیچگاه به بالای آن نرسیده بود. اما پس از شروع جنگ، نفت قیمت تاریخی خود یعنی ۱۰۰ دلار را رد کرد و در مجموع حدود ۵۰ درصد افزایش قیمت داشت. چون جنگ که بزرگترین شکل بروز تنش ژئوپلتیکی است، باعث شده بود قیمت آن افزایش پیدا کند. دلیلش هم این بود که روسیه یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت و گاز در جهان است؛ به شکلی که بخش اعظم گاز اروپا را روسیه تامین می‌کند. از طرفی در این جنگ اروپا حامی اوکراین بود و با تهدیدات روسیه مواجه شده بود. به طوری که همه گمان می‌کردند اروپا در زمستان پیش رو با مشکل شدید گاز مواجه خواهد شد.

چه عواملی روی قیمت نفت و گاز تاثیر می‌گذارند؟

میزان درآمد خرید و فروش نفت و گاز

اگر قصد کسب درآمد از صنعت نفت و گاز را دارید، باید بدانید که چه عواملی روی قیمت این دو نماد تاثیر می‌گذارد. وقتی آن‌ها را بدانید می‌توانید با خیال راحت پس از ورود به فارکس به معامله نفت و گاز بپردازید. در ادامه این عوامل را به شما معرفی می‌کنیم.

۱- تغییر در میزان صادرات کشورهای مختلف

عربستان سعودی، روسیه، عراق، کانادا و آمریکا از بزرگترین صادرکنندگان نفت در جهان هستند. اگر این کشورها میزان صادرات خود را کاهش دهند، در بازار تغییرات چشم‌گیری ایجاد می‌شود. یکی از پایه‌ای‌ترین قوانین اقتصاد، مبحث عرضه و تقاضا است. اگر تقاضا ثابت باشد اما عرضه کم شود؛ کالا یا سوخت مورد نظر کم‌یاب‌تر شده و قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. اگر قصد خرید و فروش نفت و گاز در فارکس را دارید، باید همیشه اخبار و جلسات اقتصادی مربوط به آن را پیگیری کنید. چرا که هر تغییری (چه بر اثر بروز تنش ژئوپلتیکی چه عوامل دیگر) در جهان پیرامون نفت و گاز رخ دهد و صادرات و مبادله آن را تحت شعاع قرار دهد، به طور مستقیم روی قیمت آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

۲- تغییر رفتار مصرف کنندگان

کشورهای توسعه یافته همچون تمام کشورهای اروپایی، چین و ژاپن و برخی کشورهای آمریکایی، بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان هستند. اگر بنابر دلایل مختلف هر کدام از این کشورها دچار رکود اقتصادی شوند، قیمت نفت نیز تغییر می‌کند. چراکه رکود چرخ اقتصاد را می‌خواباند و مصرف نفت را کاهش می‌دهد. البته تنها عاملی که رفتار خریداران بزرگ نفت را تغییر می‌دهد، رکود نیست؛ بسیاری عوامل دیگر همچون تنش‌های ژئوپلتیکی و جنگ‌ها نیز می‌توانند رفتار آن‌ها را تغییر دهد و به طور جدی روی قیمت نفت و گاز تاثیر بگذارد. از همین رو برای کسی که قصد کسب درآمد از صنعت نفت و گاز را دارد ضروری است که تحلیل فاندامنتال آن را یاد بگیرد و چهار چشمی حواسش به این دست تغییرات و اتفاقات باشد. یک نمونه از چنین اتفاقاتی همان مثال جنگ روسیه و اوکراین است که بالاتر بررسی کردیم.

بهترین زمان معامله نفت و گاز چه زمانی است؟

اغلب جلساتی که به نفت و گاز مربوط‌اند، در سشن‌های معاملاتی بازار لندن و نیویورک برگزار می‌شوند. این دو بازار، پایگاه‌های اصلی نفت در جهان هستند و معاملات بزرگ نفت و گاز در سشن‌های معاملاتی آن‌ها انجام می‌شود. به همین دلیل در این زمان‌ها نقدینگی زیادی وارد بازار می‌شود که خود باعث بروز نوسان در قیمت نفت و گاز می‌شود. و زمانی که نقدینگی زیاد می‌شود و نوسان شدت می‌گیرد فرصت کسب سودهای کلان نیز فراهم می‌شود.

زمان باز شدن سشن معاملاتی لندن، ساعت ۱۱:۳۰ صبح به وقت تهران است و زمان باز شدن سشن معاملاتی نیویورک، ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه است. بنابراین اگر استراتژی معاملاتی خود را چیده‌اید، اخبار را پیگیری و تحلیل کرده‌‌اید و بررسی‌های فاندامنتال خود را انجام داده‌اید، در این سشن‌ها معامله کنید.

مهم‌ترین نکات در مورد خرید و فروش نفت و گاز در فارکس

وقتی در فارکس قصد معامله دارید، باید از جنبه‌های زیادی این معامله را سنجیده باشید و برای آن برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. تحلیل تکنیکال و فاندامنتال نفت و گاز قبل از معامله آن‌ها بسیار ضروری است. همچنین لازم است با مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک، یک استراتژی معاملاتی خود برای خود دست‌وپا کرده باشید. تنها در این صورت است که به موفقیت بالا می‌رسید. در ادامه هر کدام از آن‌‌ها را بیشتر توضیح می‌دهیم.

۱- بدون تحلیل بنیادی، کسب سود از صنعت نفت و گاز ممکن نیست!

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی را فراموش نکنید. حتی اگر استاد تحلیل تکنیکال هستید و بر نمودار نفت و گاز مسلط هستید، باز هم نباید از تحلیل بنیادی غافل شوید. به عنوان مثال همیشه باید حواس‌تان به اخبار مربوط به اوپک، آمریکا و دیگر صادرکنندگان نفتی جهان باشد. اوپک (و هر صادر کننده دیگری) هر سال به منظور تنظیم قیمت نفت و یا بر اساس تحولات سیاسی جهان، میزان صادرات خود را تغییر می‌دهد. برای هر تریدری ضروری است که اگر قصد خرید و فروش نفت و گاز در فارکس را دارد، اخبار مرتبط به همه صادرکنندگان را پیگیری کند. وقتی هر صادر کننده‌ای هر سال سهم خود را در عرضه مشخص کند ممکن است بازار شاهد ریزش یا افزایش ناگهانی قیمت نفت شود.

۲- تحلیل تکنیکال سرنوشت‌ساز است

تحلیل تکنیکال یکی از روش های پرسود برای معامله نفت در فارکس

پس از اینکه بررسی‌ها و تحلیل‌های فاندامنتالی خود را انجام دادید، باید نقاط دقیق ورود و خروج از معامله را تعیین کنید و استاپ لاس و تارگت‌های سود خود را مشخص کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید دست نمودار را بخوانید و بازی نخورید. حتی اگر تحلیل بلند مدت شما از ارزش نفت و گاز درست باشد، باز در لحظه‌ انجام معامله (مخصوصا با اهرم‌های بالا) لازم است تحلیل دقیق تکنیکال داشته باشید تا ضرر نکنید و بتوانید سود کسب کنید. شناسایی الگوهای ریزشی، روندهای صعودی و تحلیل داده‌های بدست آمده از اندیکاتورها و دیگر ابزار، به شما کمک می‌کند بتوانید در بهترین نقطه وارد معامله شوید یا از آن خارج شوید.

حرف آخر؛ بروکر مطمئنی را انتخاب کنید

در این مقاله نکات ویژه، حیاتی و سرنوشت‌سازی را بررسی کردیم که دانستن آن‌ها برای کسب سود از صنعت نفت و گاز ضروری‌اند. با این حال اگر بروکر معتبری را به عنوان کارگزار خود انتخاب نکرده باشید، هرچه رشته‌اید پنبه می‌شود. تصور کنید موفق شده‌اید با در نظر گرفتن جنبه‌های تکنیکال و فاندامنتال، سود خوبی را از معامله نفت و گاز کسب کنید، اما بروکر پورسانت بالایی از شما دریافت می‌کند یا در برداشت پول خود از حساب‌تان به مشکل می‌خورید. در این صورت تمام زحمات شما هدر می‌رود. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما با بروکرهای معتبری همچون دلتا اف ایکس کار کنید که همه‌چیزشان شفاف است و در دنیای فارکس جزو پرسابقه‌ها و معتبرها محسوب می‌شوند.

منبع: دلتاکالج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *