معرفی ۶ اصول دکوراسیون اتاق کودک

دکوراسیون اتاق کودکان چالش بزرگی برای اکثر ماست. در سنی که کودکان آماده داشتن فضای خود در خانه هستند، هنوز آماده تصمیم‌گیری در مورد اتاق خودشان نخواهند بود.
اینجاست که ما به عنوان پدر و مادر کودک برایش بهترین اتاقی که مناسبش باشد را آماده کنیم. برای طراحی اتاق، انتخاب وسایل و رنگ دیوارها هیچ قانون مشخصی وجود ندارد؛ اما در ادامه سعی می‌کنیم شما را با اصول دکوراسیون اتاق کودک آشنا کنیم تا نه تنها تصمیم‌گیری راحتی داشته باشید، بلکه علاوه بر ذخیره مالی، کودک شما فضایی راحت و با آرامش را برای سالیان متمادی در اختیار داشته باشد.

دکوراسیون اتاق کودک

اصول کلی دکوراسیون اتاق کودک

در ادامه ۶ تا از اصول دکوراسیون اتاق کودک را بررسی خواهیم کرد:

  1. امنیت
  2. شرایط سنی
  3. طراحی مناسب
  4. لذت‌بخش و پر انرژی
  5. علایق تاثیرگذار کودک
  6. رنگ‌ها

امنیت، مهم‌ترین اصل اولیه

به عنوان پدر و مادر، مشخصا امنیت کودک در اولویت اصلی شما قرار دارد. بر اساس سن کودک، مطمئن شوید که اسباب و وسایل تا کوچک‌ترین‌شان هیچ خطری برای کودک نداشته باشند. در هنگام خرید توجه داشته باشید که همه وسایل دارای ویژگی‌ های زیر باشند:

  • امن
  • راحت
  • ساده و کاربردی

نکته: در انتخاب وسایل توجه داشته باشید که نوک‌های تیز نداشته باشند.

شرایط سنی

شکی نیست که فضای کودک شما باید مناسب سن کودک باشد. در هر سنی نیازهای کودک متفاوت هستند. اسباب اتاق را بر اساس نیازهای سنی و جنسیت کودک انتخاب کنید. اتاق کودک فضایی است که بیشترین زمان را در آن سپری می‌کند، لذا وسایلی که در اتاق جای می‌گیرند، شخصیت کودک را شکل می‌دهند. در انتخاب وسایل باید به طور جدی دقت به عمل بیاورید.

اتاق کودک با طراحی خوب

طراحی‌ خارج از محدودیت زمانی (Timeless)

کودک سریع‌تر از چیزی که تصورش را داشته باشید، رشد می‌کند. لذا الزامی می‌باشد که وسایلی را در ذهن داشته باشید که محدودیت زمانی کمتری داشته باشند. همچنین طراحی‌هایی که کمتر درگیر ترند‌ها و مدها باشند؛ گاهی انتخاب مناسب‌تری خواهند بود.

لذت‌بخش و پر انرژی

کودک خود لذت زندگی است پس مهم است که فضایی که در آن زمانش را صرف می‌کند آیینه‌ای از انرژی و زیبایی کودک باشد. یکی از عناصری که در یک چشم به هم زدن انرژی کلی اتاق را متحول می‌کند، پرده‌ها هستند. رنگ‌‌ها و طرح‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانید بین‌شان انتخاب داشته باشید، به طوری که شخصیت کودک را نیز در خود داشته باشند. بالش‌های متنوع و متعدد بر روی تخت نیز به کلی انرژی تازه‌ای به اتاق خواهد بخشید.
دیوار نیز فضای مناسبی برای تصاویر کودک و یا نقاشی‌هایش خواهد بود.

سلایق و علایق کودک

در جریان سلایق کودک باشید، از چه چیزهایی بیزار، و به چه چیزهایی عشق می‌ورزد. در مورد علایقش با کودک صحبت کنید. علایق اصلی و عمده می‌توانند تم کلی اتاق را بوجود بیاورند و شما را در تصمیم‌گیری آسوده بگذارند.

مرتبط‌ها:

رنگ‌‌ها

رنگ‌ها تاثیرات بسیاری در اتاق کودک می‌گذارند. با استفاده از قانون 60-30-10 به راحتی در انتخاب رنگ تصمیم‌گیری کنید:

  • ۶۰ درصد از فضای اتاق کودک باید شامل رنگ اصلی شود. وسایل اصلی، کف، و دیوارها.
  • ۳۰ درصد از فضا باید رنگی مکمل به رنگ اصلی باشد. می‌توانید در پرده، فرش، وسایل روی تخت، لامپ‌ها و فضاهای ذخیره (Storage) از رنگ مکمل بهره ببرید.
  • ۱۰ درصد وسایل فضا می‌توانند از رنگ‌‌های تزیینی استفاده کنند. بالش‌ها، قاب‌ها، و یا حتی اسباب بازی میتوانند از رنگ مورد علاقه کودک بهره‌مند شوند. وسایلی که بیشترین نزدیکی را با کودک خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *