نکات مهمی که در انتخاب رنگ فرش باید بدانید

انتخاب و خرید بهترین رنگ فرش با در نظر گرفتن تفاوت‌های طیف رنگی، سایز، نقش و طرح‌های متنوع به‌کاررفته شده در آن، ممکن است در نگاه اول کاری سخت و طاقت‌فرسا باشد. مخصوصا اگر در طراحی فضای داخلی و نحوه چینش لوازم خانگی اطلاعات کمی در دسترس داشته باشید، قطعا در انتخاب رنگ فرش نیز با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهید شد. از این رو راهکارهای کاربردی برای خرید این محصول وجود دارد که با رعایت این نکات طلایی در چیدمان خانه، می‌توانید فضایی دلنشین و زیبا خلق کنید.

ماندگاری بالای رنگ‌دهی

اگر شما نیز فرش خانه را برای مدت طولانی نگه می‌دارید، باید با حساسیت بیشتری رنگ فرش مورد نظرتان را انتخاب کنید تا با استفاده و شستشوی مداوم، وضوح جلوه و درخشش را از دست ندهند و در عین حال با گذشت زمان، جزو فرش‌های مرسوم و ترند سال باشد.

در برخی از مواقع نیز ممکن است فرش‌ها، مدل‌های پرطرفداری در زمان خرید باشند، اما پس از گذشت مدت زمانی کوتاه، شانس فروش مجدد خود را از دست دهند. بنابراین اگر به دنبال فرشی با مقاومت بالا در برابر شوینده‌های شیمیایی هستید، رنگ‌های کلاسیک و خنثی مانند کرم، طوسی و بژ همیشه می‌توانند گزینه‌ای ایده‌آل باشند.

انتخاب رنگ بر اساس فضای قرارگیری

از دیگر نکاتی که قبل از خرید فرش باید به آن توجه کنید، محل قرارگیری فرش در محیط خانه است. اگر محل پهن‌کردن فرش، محیطی با رفت‌وآمد بالا باشد، بهتر است از مدل‌هایی با طیف رنگی تیره‌تر استفاده کنید. با رعایت این نکته، در صورت آسیب‌دیدگی ناشی از تردد بسیار میهمانان در راهروها و اتاق نشیمن، این رنگ تیره به نمایان نشدن و پنهان‌سازی عیوب فرش‌ها کمک کند. با این وجود، برای نواحی کم‌ترددی چون اتاق‌ها، به دلیل کاهش میزان رفت‌وآمد و در نتیجه شستشوی کمتر، از طرح‌هایی ساده با طیف رنگی روشن‌‌تر استفاده کنید.

هم‌خوانی رنگ فرش با دکوراسیون داخلی

انتخاب رنگی زیبا و منحصربه‌فرد بدون شک به هم‌خوانی رنگ دیوارپوش‌ و مبلمان‌ها بستگی دارد. البته تناسب رنگ‌های دکوراسیون خانه با فرش، در تغییر و ایجاد جلوه خاص فضا، از اهمیت بالایی برخوردار است.

در نتیجه برای خاص شدن فضای خصوصی و نشیمن، استفاده از رنگ‌های شاد و روشن فرش، با توجه به پارامترهایی نظیر رنگ کف زمین، دیوارها و تجهیزات خانه، نکته‌ای مهم در ایجاد محیطی شاد و دلباز است. از این رو، باید به رنگ‌های مکمل یا تنوع پالت‌های رنگی خانه و اتاق خواب، در انتخاب بهترین رنگ فرش‌ توجه کنید.

برای مکان‌هایی با طیف رنگی خنثی، از رنگ‌های تیره و طرح‌دار و در مناطقی با رنگ‌های گرم و شاد، از طیف سفید، کرم، طوسی استفاده کنید تا در حد ممکن به ایجاد تطبیق و تعادل فضا کمک کرده باشید.

توجه به متراژ و ابعاد فضا

از بارزترین نکات مهم انتخاب رنگ فرش، ابعاد و اندازه دقیق دیواره‌ها و سایزبندی است. در صورتی که متراژ منزل شما کم باشد، انتخاب فرشی با رنگ روشن و خالی از طرح و نقش می‌تواند محیط کوچک منزل شما را بزرگ‌‌تر جلوه دهد.

برای خانه‌هایی با مقدار متراژ بالا، تهیه فرشی با رنگ‌های تیره سبب می‌شود تا خانه سرد و بی‌روح و خالی از وسیله نباشد. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم تا قبل از خرید فرش، طرح‌هایی شلوغ و پرنقش‌ونگار را برای خریداری مد نظر داشته باشید.

رنگ‌های پرطرفدار خرید فرش

رنگ سرمه‌ای؛ خاص و مدرن

انتخاب و خرید فرش سرمه‌ای، در ایجاد یک دکوراسیون مدرن تاثیرگذار است. از خصوصیات مهم استفاده از رنگ سرمه‌ای، هماهنگی و تطبیق آن با سایر رنگ‌های شاد است. این رنگ فضای محیط را از سادگی و یکنواختی خارج می‌کند و گزینه مناسبی برای ترکیب با انواع مختلف رنگ‌های سفید، خردلی، طوسی، کرم، خاکستری و همچنین آبی آسمانی است. فرش سرمه‌ای با اغلب رنگ‌های کاغذ دیواری، پرده‌ها و مبلمان همخ‌وانی دارد و به خوبی با تمام رنگ‌های تیره و خنثی، هارمون رنگی زیبایی ایجاد می‌کند.

رنگ کرم؛ پرطرفدار و عامه‌پسند

کرم یکی از پرطرفدارترین رنگ‌های ترند و پرفروشی است که معمولا با استقبال زیادی از سمت مردم روبه‌رو می‌شود. این رنگ روشن برای محیط‌هایی با زیربنایی کوچک و کم‌نور مناسب است و قرار دادن چنین فرش‌هایی در محیط، باعث نورانی شدن و ایجاد فضای باز و بزرگ خانه می‌شود. در صورتی که فضای خانه و اتاق‌های نشیمن شما کوچک است و با کمبود پنجره مواجه هستند، فرش‌هایی با طیف رنگی کرم می‌تواند به عنوان بهترین گزینه برای منزل شما به شمار آید.

رنگ قرمز؛ سلطنتی و باشکوه

اگر شما نیز خواهان سبکی سنتی و کلاسیک در فضای شخصی منزلتان هستید، رنگ ‌قرمز یکی از رنگ‌هایی است که می‌تواند چنین جلوه‌ای به فضای شما ببخشد. خرید فرش رنگ قرمز در انواع طرح و نگار متنوع، حس گرم و صمیمی را در دکوراسیون داخلی خانه به وجود می‌آورد.

ترکیب دو رنگ سفید و قرمز از جمله ترکیب رنگ‌های پرطرفدار سبک سنتی به شمار می‌آیند که از گذشته‌ تا به امروز در خانه‌های ایرانی بسیار دیده شه است. اگر در چیدمان فضای شخصی‌تان، رنگ‌هایی چون مشکی، قهوه‌ای، سفید و یا طوسی دارید، قرمز (لاکی) را نیز در لیست گزینه‌های انتخابی خود قرار دهید.

سخن پایانی

تعادل رنگی از جمله فاکتور‌های مهمی است که باید در زمان انتخاب و اقدام به خرید فرش اقساطی با وام خرید مورد توجه قرار دهید. انتخاب نادرست و اشتباه در مطابقت نداشتن فرش با مبلمان و دیوارپوش‌ها، فضایی با ترکیب رنگ‌هایی ناپسند به وجود می‌آورد.

یکی از نکات مهم کمک‌کننده در انتخاب رنگ فرش‌ها، توجه به محیطی است که برای فرش در نظر دارید. ما در این مقاله سعی داشتیم به نکات مهمی که در انتخاب رنگ فرش باید در نظر بگیرید، اشاره کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *