تاثیر نوع تغذیه و غذای گربه ها بر روی سلامتی آنها

گربه سانان حیواناتی گوشتخوار هستند. جیره غذایی گوشتخواران باید از بیش از ۹۰ درصد گوشت تشکیل شده باشد. اکثر مواد غذایی گوشتخواران پروتئین بالایی دارند.
گربه‌ها دارای کلیه‌های ضعیفی هستند و اکثر گربه‌سانان در اثر بیماری‌های کلیوی از بین می‌روند. جیره غذایی گربه‌سانان باید بر اساس سلامت کلیه تنظیم شود زیرا کلیه ضعیف‌ترین ارگان بدنشان است.
به همین دلیل است که جیره غذایی این حیوانات دوست داشتنی نباید حاوی ادویه نمک، فلفل، سیر، پیاز، انواع افزودنی‌ها، آدامس، شکلات، قهوه و… باشد.

انتخاب بین غذای خشک و تر(مرطوب):

ما برای گربه دو نوع غذا داریم؛ غذای خشک گربه و غذای تر(مرطوب). غذاهای خانگی جز غذاهای تر هستند و غذاهای خشک به صورت تجاری تهیه می‌شوند.
تنظیم غذای تر سخت است اما در صورت تنظیم معمولا به غذای خشک ارجحیت داده می‌شود‌. اما غذای خشک در شرایطی توصیه می‌شود که ما نمی‌توانیم جیره غذای حیوان خود را تنظیم کنیم یا حیوان ما مشکل خاصی دارد. برندهای متفاوتی برای غذای خشک در بازار وجود دارند. اما نمی‌توان گفت که کدام برند بهتر است زیرا بر اساس شرایط حیوان در هر زمان باید جیره غذایی تعیین شود و در طول زندگی حیوان ممکن است جیره غذایی مخصوص آن تغییر کند.


به طور مثال ممکن است یک حیوان در سن کم دچار کمبود کلسیم شود و نیاز باشد که به گربه غذاهای حاوی کلسیم بدهیم. و ممکن است همان گربه در سنین بالاتر چاق شود و نیاز باشد که به آن غذای مناسب گربه چاق را دهیم. و اگر آن گربه در یک سن به مشکلات کلیوی بربخورد، لازم است به گربه غذای مناسب آن شرایط را بدهیم. پس جیره غذایی حیوان ممکن است با توجه به شرایط حیوان تغییر کند و باید در هر بازه زمانی مورد بررسی قرار گیرد.

تفاوت جیره غذایی حیوانات خانگی و شهری:

حیوانات شهری جیره غذایی ضعیفی دارند و از جاهای مختلف غذا دریافت می‌کنند. خصوصاً در فصل زمستان فقط برای اینکه کربوهیدرات و پروتئین مورد نیازشان تامین شود، یعنی انرژی لازم را برای فعالیت‌های معمول خود به دست آورند به آنها غذا می‌دهیم.
اما در حیوانات خانگی جریان متفاوت است؛ حیوانات خانگی جز از طریق صاحبشان از جاهای دیگر مواد غذایی دریافت نمی‌کنند. به همین دلیل جیره غذایی که دریافت می‌کنند باید تنظیم شده باشد. به همین دلیل است که غذای خانگی گربه که برای حیوان خانگی خود تهیه می‌کنید با غذایی که به حیوانات شهری می‌دهیم کاملاً متفاوت است.

تفاوت جیره غذایی سگ و گربه:

اگر به صورت کلی بخواهیم بیان کنیم می‌توان گفت که غذای سگ را نمی‌توان به گربه داد. زیرا فاقد تائورین است. گربه‌سانان یک اسید آمینه به نام تئورین را در بدنشان ندارند و این اسید آمینه روی عضلات قلب و همچنین بر روی چشم این حیوانات دوست داشتنی تاثیر بسیار مهمی دارد. این اسید آمینه در بدن موجوداتی مانند انسان و سگ سانان وجود دارد. پس به همین دلیل است که غذای حیواناتی مانند سگ را نمی‌توان به گربه داد اما برعکس آن ممکن است، غذای گربه را می‌توان به سگ داد. به طور معمول غذای گربه حجم پروتئین و میزان انرژی بالاتری دارد. به همین دلیل است که سگ سانان تمایل زیادی دارند که غذای گربه‌سانان را مصرف کنند و این کار باعث می‌شود که به سرعت چاق شوند. سگ سانان گوشتخواران غیر حقیقی محسوب می‌شوند زیرا در جیره غذایی سگ سانان حداکثر ۶۰ الی ۷۰ درصد باید پروتئین باشد. اما در گربه سانان که گوشتخوار حقیقی محسوب می‌شوند ۹۰ درصد جیره غذایی باید از گوشت تشکیل شده باشد.


تفاوت جیره غذایی گربه و انسان:

توجه داشته باشید که رژیم غذایی انسان‌ها بر اساس همه چیزخوار بودن آنها تنظیم شده است. انسان‌ها دارای دندان‌های پیشین هستند، که برای گرفتن استفاده می‌شوند. دندان‌های نیش نیز دارند که برای گاز گرفتن و پاره کردن استفاده می شوند. و همچنین انسان ها دارای دندان های آسیا نیز هستند که در له کردن یا خوردن کردن چیزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
پس از روی دندان‌های انسان به سادگی متوجه می‌شویم که می‌توانند گیاهان گوشت و ترکیبات میانه را استفاده کنند. در صورتی که در گربه سانان تمام دندان‌ها تیز هستند. به همین دلیل است که دندان‌های آنها فقط برای پاره کردن استفاده می‌شوند.
میزان دشواری تنظیم جیره غذایی گربه سانان:
به طور کلی تنظیم جیره غذایی گربه سانان نسبت به سایر حیوانات هم تراز‌شان سخت‌تر است. زیرا اگر گربه سانان کم و انتخابی غذا می‌خورند. به همین دلیل است که با عدم مصرف برخی از غذاها صاحبشان را مجبور می‌کنند تا غذای خوشمزه‌تری به آنها بدهد. همچنین توجه داشته باشید که جیره غذایی انتخابی برایشان به آرامی تغییر می‌کند، یعنی این تغییر به مرور زمان صورت می‌گیرد.

به طور مثال گربه سانان تمایل عجیبی به مصرف جگر دارند. جگر حاوی مقادیر زیادی از ویتامین آ است. اگر ویتامین آ بیش از حد مصرف شود، دچار تجمع بیش از حد ویتامین آ می‌شوند. کبد تا حدی از آن را می‌تواند تجزیه کند و مابقی را پس می‌زند. مابقی آن به مفاصل می‌روند و کریستال‌ها را تشکیل می‌دهند. این کریستال‌ها باعث بیماری به نام نقرس می‌شوند. این بیماری سبب خشک شدن مفاصل حیوان می‌شود و این حیوانات هیچ غذای دیگری جز جگر مصرف نمی‌کنند و این موضوع سبب مرگ گربه می‌شود.

تهیه غذای مناسب

انتخاب غذای بچه گربه‌ها بسیار حیاتی و مهم هست. آن‌ها سرعت رشد بسیار بالایی دارند و در عین حال بسیار فعال و بازیگوش هستند بنابراین بسیار بیشتر از گربه‌های بالغ به ترکیب و کیفیت غذا حساس می‌باشند. با کمک دامپزشک خود غذای متناسب با سن و نژاد توله خود تهیه کنید. به طور کلی علاوه بر ترکیب غذا، تعداد دفعات تغذیه در روز هم بسیار مهم است:

گربه‌های ۶ تا ۱۲ هفته به چهار وعده غذایی در روز.

گربه‌های ۳ تا ۶ ماهه به سه وعده غذا در روز.

گربه‌های ۶ تا ۱۲ ماهه به دو وعده غذایی در روز نیاز دارند.

آب تازه در کل طول روز باید در دسترس حیوان باشد.

تنظیم جیره غذایی را از دامپزشک بپرسید چون هر حیوانی در هر دوره ای زندگی و با شرایط مختلف ممکن است نیازهای متفاوتی داشته باشد و گاهی ممکن است که غذای خشک ارجحیت داشته باشد. به طور کلی در اکثر گربه ها، جیره غذایی تا سن دو ماهگی معادل ده درصد وزن بدن حیوان در طول شبانه روز و از شیر مادر یا شیر بدون لاکتوز یا شیر خشک تشکیل شده است. بین ۲ ماهگی تا ۶ ماهگی(سن بلوغ) این میزان به تدریج معادل ۵ درصد وزن بدن در طول شبانه روز از جیره غذایی تر (مانند غذای خانگی) یا ۲.۵ درصد وزن بدن در طول شبانه روز از جیره غذایی خشک خواهد شد.

به طور معمول:

 بین ۸۰ تا ۹۰ درصد جیره تر یا مرطوب (مانند غذای خانگی) از پروتئین گوشت مرغ (کتف-ران- سینه- گردن بدون استخوان یا گردنی که استخوان آن با پخته شدن کاملاً له شده باشد) تشکیل می شود .

در محدوده ۵ تا ۱۰ درصد از سبزیجات و میوه ها (مانند جعفری هویج کرفس و…) .

بین ۵ تا ۱۰ درصد مابقی نیز از کربوهیدارت ها (مانند برنج کته شده بدون روغن و نمک- سیب زمینی پخته- پاستا و…) تشکیل می شود.

بهتر است این جیره در چند وعده بسته به سن تنظیم شود اما در سنین بلوغ یک وعده بین ۸تا۱۲ ظهر و یک وعده دیگر نیز در نزدیکی غروب استفاده شود).

ممنوعیت های مصرف جیره غذایی بسیار زیاد هستند اما استفاده از خانواده آلوها، انار، انگور، آووکادو، ریحان و همچنین ادویه، فلفل، سیر، پیاز، نمک، تمامی دانه ها و هسته ها، آدامس، شکلات، قهوه و غیره از مهمترین آنها هستند.
سخن پایانی:
انتخاب غذای مناسب برای گربه، اولین و شاید مهم‌ترین وظیفه‌ای باشد که بر دوش صاحبان گربه قرار دارد. تغذیه مناسب باعث حفظ سلامتی، شادابی و طول عمر گربه می‌شود و از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند. گربه‌ها گوشتخوار حقیقی هستند و باید پروتئین بخش عمده رژیم آن‌ها را تشکیل بدهد. البته مواد غذایی دیگر مثل چربی، ویتامین‌ها، مواد معدنی، تائورین و … نیز لازم است در تغذیه حیوان خانگی وجود داشته باشد. علاوه بر این، گربه‌ها در هر مرحله از زندگی به غذای متفاوتی نیاز دارند و لازم است با مشورت و کمک گرفتن از کلینیک دامپزشکی روژان، بهترین نوع غذا را برای گربه خود فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *