آیا لمینت دندان باعث پوسیدگی دندان می شود؟

آیا لمینت دندان باعث پوسیدگی دندان می شود؟

اگر دندان ‌های شما تغییر رنگ داده باشند یا مشکلاتی نظیر ترک خوردگی و شکستگی یا خارج از بایت دارند، دندانپزشک ممکن است لمینت دندان را برای بهبود ظاهر لبخند و دندان های شما توصیه نماید.

اما در حالی که این ونیرها ممکن است مانند یک سپر برای دندان شما به نظر برسند، اما محافظت کاملی در برابر پوسیدگی ارائه نمی دهند. بنابراین چه نوع ترمیم یا نگهداری در این وضعیت انتظار می رود؟ لمینت دندان عالی به نظر می رسد و می تواند لبخند نامطلوب شما را به گونه ای قابل توجه ترمیم کنند، اما محافظ کاملی برای دندان شما نخواهد بود.

پس اگر روکش دارید یا به فکر تهیه آن هستید، ممکن است این سوالات برای شما پیش بیاید:

آیا دندان های شما با ونیرها دچار حفره یا پوسیدگی می شوند؟

آیا روکش ها می توانند پوسیدگی ایجاد کنند؟

آیا روکش ها پوسیدگی دندان را متوقف می کنند؟

اینها سوالات مهمی هستند که قبل و بعد از گرفتن روکش باید در نظر گرفته شوند.

آیا لمینت دندان پوسیدگی دندان را متوقف می کند؟

درک این نکته مهم است که اگرچه دندان‌ های شما تا حدودی توسط لمینت سرامیکی محافظت می‌ شود، اما نمی تواند پوسیدگی دندان را متوقف سازد.

روکش ها فقط جلوی دندان های شما را می پوشانند، نه پشت یا کناره ها را. درست است که با لمینت دندان، سطوح دندان ‌ها در معرض قند، اسید، باکتری و سایر مواردی که می‌توانند به مینای دندان آسیب برسانند، قرار نمی‌گیرند، اما بقیه دندان‌ها به همان اندازه در معرض این آسیب ها قرار دارند.

علاوه بر این، پلاک همچنان می تواند روی روکش ها رشد کند، بنابراین شما باید لثه های اطراف را نیز حفظ کنید. اگر اجازه دهید این پلاک گسترش یابد، آن می تواند منجر به بیماری لثه شود.

ماندگاری روکش های سرامیکی چقدر است؟

روکش های پرسلین در صورت نصب صحیح می توانند 20 سال یا بیشتر دوام بیاورند. اما، اگر دندان‌های زیر لمینت، دچار عفونت شده یا پوسیده شوند، ممکن است این جدول زمانی را تحت تاثیر قرار دهد.

اما آیا می دانید چه چیزی ممکن است باعث شود روکش ها نیاز به تعویض داشته باشند؟

– دچار ترک خوردگی شده یا می شکنند.

– لثه های اطراف تحلیل می روند.

بایت شما به دلیل از دست دادن یا پوسیدگی دندان تغییر می کند.

چگونه از لمینت دندان به درستی نگهداری کنیم؟

شما می‌توانید از روکش‌ های خود دقیقا به همان شیوه‌ ای که از دندان‌ های معمولی خود مراقبت می‌ کنید با یک روال مراقبت خوب از سلامت دهان و دندان خوب نگهداری نمایید. این بدان معناست که دو بار در روز مسواک با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید، به طور منظم نخ دندان بکشید، از دهانشویه آنتی باکتریال استفاده کرده، و در صورت امکان از خوردن غذاها یا نوشیدنی های شیرین یا اسیدی خودداری نمایید.

در اینجا چند نکته دیگر نیز وجود دارد که می تواند به شما کمک کند:

– از جویدن چیزها یا ابزار غیر خوراکی مانند خودکارهای پلاستیکی خودداری کنید.

– از غذاها و نوشیدنی ‌های دارای رنگدانه زیاد مانند قهوه تیره و شراب قرمز اجتناب نمایید.

– سالی یک بار برای معاینات منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

– هر شش ماه یا چند ماه یک بار برای تمیز کردن معمولی به متخصص بهداشت دندان مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که در حالی که روکش‌های سرامیکی می ‌توانند لکه‌ های سطحی را از غذاهای رنگدانه جذب کنند، اما نسبت به مینای دندان در برابر لکه بسیار مقاوم ‌تر هستند.

چگونه تشخیص دهیم که دندان ها در زیر لمینت پوسیده شده اند؟

در صورت داشتن لمینت دندان، تشخیص علائم بصری پوسیدگی دشوار است، زیرا خود روکش ها می توانند تمام شواهد را پنهان سازند. البته، با وجود این، هنوز باید مراقب دندان های خود باشید، بنابراین سعی کنید به هر یک از علائم زیر پوسیدگی دندان توجه نمایید:

– روکش ‌ها تکان خورده یا احساس شل شدگی در آنها را دارید.

– خود دندان احساس لق شدن دارد.

– دندان ها به گرما، سرما یا فشار حساس تر هستند.

– لثه اطراف زخم، حساس یا ملتهب است.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، با دندانپزشک خود تماس گرفته و در اسرع وقت به یک مرکز تخصصی معتبر مانند دکتر محمدی مراجعه کنید. قطعا متخصص سلامت دندان شما را ارزیابی نموده و اگر دندان هنوز در شرایط خوبی است اما روکش خوب نیست، آن را تعویض می کند.

و اگر دندان قابل نجات نباشد چطور؟ در این وضعیت، دندانپزشک شما ممکن است برداشتن روکش و دندان را توصیه کند. اما این به معنای تباه کردن لبخند شما نیست و قطعا راه های زیادی از جمله ایمپلنت دندان برای زیبا نگه داشتن دندان هایتان وجود دارد.

توجه: این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و سایت لایف کنترل هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *