هفت عادت برای کاهش ۵۷ درصدی احتمال ابتلا به افسردگی

هفت عادت برای کاهش ۵۷ درصدی احتمال ابتلا به افسردگی

هفت عادت برای کاهش ۵۷ درصدی احتمال ابتلا به افسردگی

نتایج یک پژوهش مهم که اخیرا منتشر شده نشان می‌دهد که سبک زندگی سالم تا چه حد می‌تواند روی سلامت روان‌مان موثر باشد و نشان داده رعایت هفت نکته سبب کاهش قابل توجه احتمال ابتلا به افسردگی خواهد شد. جالب‌تر اینکه پژوهش نشان داده این موارد حتی در افرادی که دارای زمینه ژنتیکی ابتلا به افسردگی هستند، نیز تاثیرگذار است.

در این تحقیق نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر در طول ۹ سال مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در میان آنها ۱۳۰۰۰ نفر به افسردگی مبتلا بوده‌اند و هفت پرسش کلیدی از این پژوهش گسترده به‌دست آمده است:

۱- آیا در شبانه روز بین ۷ الی ۹ ساعت می‌خوابید؟
۲- چقدر فست‌فود و مواد غذایی ناسالم مصرف می‌کنید؟
۳- آیا با خانواده و دوستان‌تان‌ وقت می‌گذرانید؟
۴- آیا به صورت منظم ورزش می‌کنید؟
۵- روزانه چند ساعت پشت میز هستید؟
۶- آیا دخانیات مصرف می‌کنید؟
۷- آیا الکل مصرف می‌کنید؟

در این تحقیق مشخص شده فقط خواب کافی سبب کاهش احتمال بروز افسردگی به میزان ۲۲ درصد می‌شود، داشتن روابط اجتماعی هم روی کاهش احتمال بروز آن تا ۱۸ درصد اثرگذار است و ضمنا در برابر بازگشت افسردگی هم اثر حفاظتی دارد.

مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند، کربوهیدارت‌های تصفیه شده (مثلا آرد بدون سبوس) و غذاهای فرآوری شده هم نه‌تنها برای سلامت جسم‌مان خوب نیست، بلکه احتمال بروز موارد افسردگی را هم ۶ درصد بالا می‌برد.

ورزش منظم هم سبب کاهش ۱۴ درصدی ریسک افسردگی می‌شود و یک پژوهش مجزای دیگر هم نشان داده که ورزش در مقایسه با دارو، حدود ۱.۵ برابر تاثیر بیشتری در بهبود علائم برجای می‌گذارد.

عدم مصرف دخانیات هم به تنهایی احتمال بروز افسردگی را ۲۰ درصد کمتر می‌کند و کم تحرکی و پشت میز نشینی هم جزو مواردی است که باعث افزایش احتمال ابتلا به این بیماری می‌شود. مصرف الکل و به‌ویژه در مقادیر بالا هم جزو مواردی است که سبب افزایش ریسک افسردگی می‌شود.

به طور کلی مشخص شده افرادی که استانداردهای گفته‌شده در حداقل ۵ مورد را رعایت کنند، ۵۷ درصد کمتر از دیگران در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *