کوری موبایلی چیست؟

کوری موبایلی چیست؟

کوری موبایلی نام دیگری برای پدیده ای به نام نابینایی گذرای گوشی هوشمند است. این اصطلاح برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ در مجله پزشکی نیوانگلند به کار رفت.

این پدیده به کاهش موقتمی بینایی، معمولا در یک چشم، اشاره دارد که با استفاده از گوشی هوشمند در حالی که به پشت دراز کشیده اید و در تاریکی هستید، مرتبط است. این حالت معمولا زمانی رخ می دهد که یکی از چشمان شما بتواند صفحه گوشی را ببیند و چشم دیگر توسط بالش یا جسم دیگری پوشانده شود.

اگرچه کوری موبایلی نیست، اما برخی از افراد ممکن است این تغییر در بینایی را نگران کننده بدانند، به خصوص اگر دلیل آن را ندانند. به نظر می رسد که کاهش بینایی ظرف چند دقیقه به حالت عادی باز می گردد و هیچ مدرکی وجود ندارد که باعث آسیب دائمی شود.

با مطالعه ادامه مطلب در مورد این پدیده بینایی بیشتر بدانید.

چه چیزی باعثکوری موبایلی می شود؟

کوری موبایلی معمولا زمانی اتفاق می افتد که در یک اتاق تاریک به صفحه گوشی هوشمند روشن نگاه می کنید در حالی که یک چشم شما توسط جسمی مانند بالش پوشانده شده باشد.

تصور بر این است که این پدیده به دلیل روشنایی-سازگار شدن یک چشم و تاریکی-سازگار شدن چشم دیگر ایجاد می شود. هنگامی که صفحه گوشی خود را خاموش می کنید، چشم تاریکی-سازگار شده می تواند بلافاصله به خوبی ببیند. چشمی که می توانست صفحه گوشی را ببیند، کمی طول می کشد تا دوباره با محیط تاریک سازگار شود.

همچنین گزارش شده است که کوری موبایلی در هر دو چشم رخ می دهد. در این موارد، هر دو چشم به دلیل نگاه کردن به صفحه گوشی روشنایی-سازگار شده اند و کمی طول می کشد تا دوباره به محیط تاریک عادت کنند.

علائم کوری موبایلی

کوری موبایلی شامل کاهش ناگهانی و بدون درد بینایی، معمولا در یک چشم، پس از نگاه کردن به گوشی هوشمند در نور کم است. بینایی طبیعی معمولا ظرف چند دقیقه برمی گردد.

در یک مطالعه موردی در سال ۲۰۱۹، محققان از یک زن ۶۸ ساله که این پدیده را تجربه می کرد، گزارش دادند. او شکایت داشت که هر بار برای استفاده از دستشویی در شب به مدت چند دقیقه دید خود را در هر دو چشم از دست می دهد.

در یک مطالعه موردی دیگر در سال ۲۰۲۱ از نروژ، یک زن از همین نوع کاهش ناگهانی و بدون درد بینایی گزارش داد که انگار لنز تیره ای جلوی یک چشم او قرار گرفته است. در هر دو مورد، بینایی او به تدریج طی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به حالت عادی بازگشت.

کوری موبایلی چیست؟

عوارض جانبی احتمالی کوری موبایلی

اگرچه برخی از افراد ممکن است تغییرات بینایی خود را نگران کننده بدانند، کور شدن گوشی با هیچگونه عارضه جانبی خاصی مرتبط شناخته نشده است. ممکن است به مدت چند دقیقه دچار مشکل در بینایی شوید، اما این مشکل به زودی برطرف می شود.

مدت زمان کوری موبایلی چقدر است؟

بینایی طبیعی معمولا ظرف چند دقیقه برمی گردد. هیچ گزارشی مبنی بر ماندگاری کاهش بینایی برای بیش از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه وجود ندارد.

به صورت تئوری، پس از قرار گرفتن در معرض نور شدید، ممکن است حدود ۳۰ دقیقه طول بکشد تا چشمان شما به طور کامل با تاریکی سازگار شوند. در این مدت زمان ممکن است تغییرات جزئی در بینایی خود داشته باشید.

چه زمانی باید به دنبال کمک پزشکی بود؟

کور شدن گوشی به مراقبت پزشکی نیاز ندارد، اما علائم آن می تواند شبیه علائم برخی از بیماری های جدی چشمی باشد. مهم است که در صورت عدم بازگشت بینایی بعد از چند دقیقه یا در صورت داشتن علائم نگران کننده دیگر مانند درد ناگهانی چشم، به سرعت به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

تشخیص کوری موبایلی چگونه انجام می شود؟

پزشک در مورد علائم شما از جمله کاری که در زمان کاهش بینایی انجام می دادید، سوال خواهد کرد. اگر پزشک به این نتیجه برسد که به احتمال زیاد کاهش بینایی ناشی از نگاه کردن به نور شدید بوده است، ممکن است به آزمایشات بیشتری نیاز نباشد.

اگر پزشک مشکوک به وجود یک مشکل پزشکی زمینه‌ای باشد که باعث علائم شما شود، ممکن است آزمایشات دیگری را تجویز کند. آزمایشاتی که ممکن است انجام دهید عبارتند از:

بررسی سیستم عصبی معاینه چشم تصویربرداری رزونانس مغناطیسی مغز (MRI)

درمان نابینایی گذرای گوشی هوشمند

نابینایی گذرای گوشی هوشمند به درمان خاصی نیاز ندارد. تمام موارد گزارش شده در منابع علمی پزشکی به طور کامل و بدون عارضه برطرف شده اند.

آیا می توان از کوری موبایلی جلوگیری کرد؟

می توانید با اطمینان از اینکه هر دو چشم شما هنگام نگاه کردن به گوشی در یک اتاق تاریک به طور مساوی در معرض نور گوشی قرار می گیرند، از کور شدن گوشی در یک چشم جلوگیری کنید. اگر متوجه شدید که نگاه کردن به گوشی قبل از خواب بر کیفیت خواب شما تأثیر می گذارد، ممکن است بخواهید میزان روشنایی صفحه نمایش خود را کم کنید یا به طور کلی از استفاده از گوشی در اتاق خواب خودداری کنید.

اگرچه کوری موبایلی با هیچ گونه عارضه جانبی بلندمدتی مرتبط نیست، اما نگاه کردن مداوم به صفحه نمایش بدون استراحت با خشکی چشم و درد چشم مرتبط است. خشکی مزمن چشم می تواند منجر به ناراحتی طولانی مدت و مشکلات قرنیه شود.

می توانید با استراحت های منظم طبق قانون 20-20-20 از فشار چشم ناشی از وسایل دیجیتال بکاهید. طبق این قانون، هر 20 دقیقه باید به مدت 20 ثانیه از صفحه نمایش خود به جسمی در فاصله 20 فوت (6 متر) دورتر نگاه کنید.

جمع بندی

کوری موبایلی موقتی است و بینایی طبیعی معمولا ظرف چند دقیقه برمی گردد. هیچ مدرکی وجود ندارد که کور شدن گوشی منجر به آسیب چشم شود. اگر نور شدید گوشی بر خواب شما تأثیر می گذارد، بهتر است از استفاده از گوشی بعد از خاموش کردن چراغ ها خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *