نکات لازم جهت آوردن سگ به خانه

سگ‌ها به عنوان سرگرم کننده‌ترین حیوانات خانگی شناخته می‌شوند. این موجودات بامزه، وفادار و زیبا همگی نیازهای خاص خودشان را دارند که در زندگی همراه با انسان باید به دقت هرکدام را تجربه کرده و موقعیت مناسبی را فراهم کنید. آوردن یک سگ به خانه، تنها یک تصمیم ساده نیست. شما باید دنیایی از مسئولیت را در قبال حجم عمیقی از عشق بپذیرید. به همین دلیل لازم است تا در خصوص این تجربه شگفت انگیز اطلاعات بیشتری کسب کنید تا آمادگی مناسبی ایجاد نمایید. شما می‌توانید به بهترین شکل ممکن با دارا بودن آمادگی کافی، برای داشتن سگ‌ اقدام کرده و یک شرایط عالی ایجاد نمایید.

اگر شما هم در فکر آوردن سگ به خانه هستید و می‌خواهید راز و رمزهای نگفته آن را بدانید، همراه ما باشید.

1. برای مسئولیت آماده هستید؟

قبل از هرچیزی باید تاکید کنیم که آوردن سگ به خانه یک مسئولیت بزرگ برای‌تان ایجاد می‌کند. دقیقا مشابه زمانی که قصد به دنیا آوردن یک نوزاد دارید، باید بدانید که با آمدن سگ مسئولیت یک موجود زنده برعهده شما است. این شما هستید که باید شرایط را برای تغذیه مناسب، درمان مناسب و تفریح خوب فراهم کنید. اگر بیمار شد باید هزینه‌های درمان را پرداخت کنید و اگر نیاز به تغذیه خاصی داشت، باید آن را مطابق دستور دامپزشک اجرا نمایید. سگ داشتن صرفا عشق ورزیدن و لذت بردن نیست و همراه تمام این زیبایی‌ها مسئولیت مهمی را بر دوش‌تان می‌گذارد. پس اگر به طور کامل در این خصوص اطمینان دارید و با مو ریزی، نظافت منظم و … سگ آشنایی دارید، وارد گام بعدی شوید.

2. آمادگی محیطی آوردن سگ به خانه

قبل از اینکه سگ را به خانه بیاورید، نیاز دارید تا خانه را برای ورود این فرشته کوچک آماده کنید. برداشتن تمام گیاهان سمی، مواد شیمیایی در دسترس، سیم‌های برق که در معرض دسترسی سگ قرار دارند و هر چیزی که می‌تواند زندگی او را دچار اختلال کند، بخشی از این آمادگی است. شما باید هوشمندانه باید خانه خود را برای ورود او آماده کنید. این شامل پاکسازی خانه از اشیاء خطرناک مانند سیم‌های برق، مواد شیمیایی و گیاهان سمی می‌شود. همچنین، باید مناطقی را که نمی‌خواهید سگ به آن‌ها دسترسی داشته باشد، مشخص کنید و درب‌ها یا موانعی برای محدود کردن دسترسی او فراهم کنید.

3. تهیه لوازم نگهداری از سگ

شما باید برای راحتی سگ‌تان و آرامش شخصی خودتان، لوازم موردنیاز برای نگهداری از او را تهیه کنید. فراهم کردن این لوازم موجب می‌شود تا همه چیز برای ورود این فرشته پشمالو به خانه فراهم باشد و یک تجربه عالی برای خودتان و او بسازید. این لوازم معمولا در لیست ضروری‌ترین اقلام معرفی می‌شوند که شامل این موارد است.

  1. غذا خشک یا تر: اگر سگ‌تان در سنین تولگی است باید از شیرخشک برای تغذیه استفاده کنید. اگر دارای دندان های رشد کرده باشد، می‌توانید از سینه مرغ پخته، کمی سبزیجات مجاز یا غذای خشک استفاده کنید. کنسروهای مخصوص برای سن و سال سگ نیز گزینه خوبی برای تغذیه محسوب می‌شوند.

  2. ظرف‌ آب و غذا: انتخاب ظرف مناسب برای آب و غذا اهمیت زیادی دارد. این ظروف باید مرتب شسته شوند و حتما قابلیت تمیز شدن بالایی داشته باشند. خرید ظروف استیل و سرامیکی بهترین گزینه برای سگ محسوب می‌شود. شما می‌توانید از ظرف آب و غذای هوشمند یا تایمر دار استفاده کنید.

  3. جای خواب: داشتن جای خواب مناسب برای سگ نه تنها یک آیتم مهم، بلکه یک پارامتر در تربیت بهتر او محسوب می‌شود. به همین دلیل براساس نیاز سگ، ابعاد او و جزییات این‌چنینی دست به انتخاب بهترین جای خواب بزنید تا محیطی آرام و امن برای خوابیدن او ایجاد کنید.

  4. اسباب‌بازی‌ها: اسباب بازی‌ها نقش مهمی در تربیت و سرگرمی سگ ایفا می‌کنند. بخشی از تخلیه انرژی روحی و روانی سگ وابسته به همین اسباب بازی‌ها است. به همین دلیل می‌توانید با خرید اسباب بازی‌های تعاملی سگ‌ را وادار به مشارکت کنید. استفاده از اسباب بازی‌های دارای تشویقی و اسباب بازی‌های چالش برانگیز از جمله مواردی است که به شما امکان یک تجربه متفاوت می‌دهد.

  5. قلاده و لیش: قلاده به عنوان یکی از آیتم‌های مورد استفاده در خانه برای تربیت سگ شناخته می‌شود. هرچند آموزش هم قدم یا تفریح خارج از خانه نیز همراه با قلاده مناسب انجام می‌شود اما به هر حال خرید یک قلاده گردنی مناسب برای شروع آموزش‌های اولیه ضروری است. بخشی از فرمان پذیری سگ وابسته به همین موضوع است. پس سعی کنید با خرید قلاده مناسب و لیش مستحکم، ابزار گردش و تفریح او را فراهم کنید.

  6. وسایل بهداشتی: رعایت بهداشت روزانه و روتین نظافتی سگ نقش مهمی در سلامت پوست و مو ایفا می‌کند. به همین دلیل می‌توانید با خیال آسوده اقلام بهداشتی را از پت شاپ‌ معتبر خریداری کنید. داشتن یک شانه مناسب با دندانه‌های ریز و درشت، برس مناسب، شامپو مخصوص سگ، سینی ادرار و کیسه‌های مخصوص جمع‌آوری فضولات همگی از لوازم ضروری است که باید برای سگ خریداری کنید.

4. چکاپ دامپزشک

اولین قدم پس از آوردن سگ به خانه، بردن او به دامپزشک متخصص و باتجربه است. شما باید حتما سگ‌تان را چکاپ کنید تا از وضعیت سلامت او آگاه باشید. دامپزشک با استفاده از کیت‌های تشخیصی و انجام آزمایشات لازم می‌تواند تاییدیه سلامت او را صادر کند. به این ترتیب می‌توانید از تمام جزییات و نحوه نگهداری نژاد سگ‌تان آگاه شوید و با خیال آسوده یک زندگی شاد در کنار او تجربه کنید.

5. روتین و قوانین نگهداری از سگ

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که جهت آوردن سگ به خانه احتیاج دارید، تربیت و آموزش او است. شما باید هوشمندانه سگ‌تان را برای زندگی در یک محیط همراه با انسان تربیت کنید. برای این کار باید ابتدا قوانین را یادآوری کنید. قوانین به سگ آموزش می‌دهد تا بتوانید یک شرایط عالی ایجاد کنید. سگ‌ها فورا قوانین و مقررات را درک می‌کنند. ایجاد یک روتین مناسب برای شرطی سازی سگ، اقدام مهمی است که به شما کمک می‌کند تا شرایط بهتری را تجربه کنید. سگ‌ها ساعت غذا خوردنشان باید مثل یک قانون مهم تنظیم شود. پایبندی به این قوانین برعهده شما است و رعایت آن ضروری است. پس تلاش کنید با همین گام مهم، در آموزش سگ موفق عمل کنید.

6. تربیت و آموزش سگ

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، تربیت سگ و آموزش او اهمیت زیادی دارد. شما باید برای سگ قانون مشخصی تدوین کنید و پس از آن خودتان را به عنوان آلفا معرفی کنید. آلفا بودن شما بخش زیادی از استرس سگ را کاهش داده و مانع از بروز واکنش‌های ناخوشایند می‌شود. پس تلاش کنید در این مسیر حسابی تحقیق کنید و جزییات مشخصی را جویا شوید. فرمان‌های مهم بشین، بخواب، برو تو جای خواب، بمان، بیا، نه و نخور از ضروری‌ترین مواردی است که سگ باید آن‌ها را بدانید. از سوی دیگر تمرین برای همین آموزش ها بخشی از چالش‌های ذهنی او است.

7. نظارت و مدیریت شرایط

همیشه کار با یک آموزش ساده تمام نمی‌شود. شما به عنوان یک سرپرست مسئولیت‌پذیر باید نظارت همیشگی داشته باشید و ضمن بررسی شرایط و رفتار سگ، نسبت به اقدام آنی دست به کار شوید. برای مثال اگر سگ‌تان به زنگ در واکنش خاصی دارد، حتما با درک نحوه ازبین بردن این حساسیت و ایجاد امنیت کافی، عادت واق زدن را ازبین ببرید. نظارت بر روی شرایط خاص و مدیریت آن کمک می‌کند تا ضمن ایجاد امنیت برای سگ، خودتان نیز شرایط بهتری را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *