مطالعه جدید استنفورد: مصرف کربوهیدرات ممکن است مغز شما را بهینه کند

مصرف این مقدار کربوهیدرات ممکن است مغز شما را بهینه کند

تحقیقات جدید پزشکان متخصص ارتباطی بین “اختلال متابولیکی” و اختلالات روانپزشکی نشان می‌دهد که کربوهیدرات مصرفی یک عامل مشترک آشکار است.

در حالی که مدت‌هاست رژیم‌های کم‌کربوهیدرات برای کاهش وزن، کاهش التهاب و بهبود قند خون تبلیغ شده‌اند، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کاهش مصرف کربوهیدرات ممکن است همچنین خلق‌وخو و سلامت روان را تثبیت کند.

شاید شما اصطلاح “مغز گندم” را شنیده‌اید که توسط دکتر دیوید پرلموتر، نورولوژیست و نویسنده، در کتابی با همین عنوان در سال 2013 ابداع شد. گفته می‌شود “مغز گندم” اثرات آردهای تصفیه‌شده و غذاهای نشاسته‌ای بر مغز را توصیف می‌کند، زیرا دکتر پرلموتر ادعا می‌کند که “کربوهیدرات‌ها مغز شما را نابود می‌کنند” با کمک به شرایطی مانند زوال عقل، افسردگی، اضطراب، ADHD، اضطراب، سردردهای مزمن و کاهش میل جنسی.

صرع یکی از اختلالات عصبی است که در مطالعات گذشته تأثیر کربوهیدرات‌ها را بر مغز نشان داده است. هنگامی که کربوهیدرات‌ها بسیار کم نگه داشته می‌شوند، مغز از مصرف گلوکز به عنوان سوخت دست می‌کشد و در عوض به اجسام کتونی روی می‌آورد. این تغییر در متابولیسم بدن به عنوان یک درمان برای صرع موفق بوده است. بیمارانی که کربوهیدرات خود را به اندازه کافی پایین نگه می‌دارند، حتی در مواردی که دارو به اندازه کافی موثر نبوده است، کاهش تشنج را تجربه کرده‌اند.

به نظر می‌رسد رژیم کتوژنیک با آرام کردن قسمت‌هایی از مغز که باعث تشنج می‌شوند، نقش دارد. برخی از محققان معتقدند که این مزایای عصبی ممکن است برای درمان اختلالات روانپزشکی نیز گسترش یابد.

مصرف کربوهیدرات ممکن است مغز شما را بهینه کند

مطالعه‌ای که در ماه مه 2024 در مجله‌ی Psychiatry Research منتشر شد، به سرپرستی محققان بخش روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه استنفورد، به بررسی رژیم کتوژنیک در افراد مبتلا به اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنی پرداخت. محققان اعلام کردند که مدیریت رژیم غذایی برخی اختلالات روانپزشکی می‌تواند تحول‌آفرین باشد، زیرا داروها اغلب می‌توانند زندگی را تغییر دهند و منجر به افزایش وزن، عوارض جانبی متابولیکی و کاهش امید به زندگی شوند. اگر کاهش کربوهیدرات موثر واقع شود، ممکن است بتوان میزان این داروها را کاهش یا مصرف آن‌ها را قطع کرد.

در این مطالعه 23 شرکت‌کننده مبتلا به اختلال دو قطبی یا اسکیزوفرنی که بر اساس شاخص توده بدنی (BMI) اضافه وزن داشتند یا حداقل به یکی از “اختلالات متابولیکی” مانند مقاومت به انسولین یا افزایش سطح تری گلیسیرید مبتلا بودند، شرکت کردند.

محققان از شرکت‌کنندگان خواستند تا به مدت چهار ماه رژیم کتوژنیک داشته باشند. به شرکت‌کنندگان که به طور متوسط 43 سال سن داشتند، دستور داده شد که پس از کسر گرم‌های فیبر از محتوای “کربوهیدرات کل”، روزانه بیش از 20 گرم خالص کربوهیدرات مصرف نکنند. همچنین به آن‌ها دستور داده شد که شش برابر بیشتر از کربوهیدرات، چربی سالم و سه برابر بیشتر از کربوهیدرات، پروتئین مصرف کنند.

شرکت‌کنندگان در ابتدای مطالعه، وسط مطالعه و پس از چهار ماه ارزیابی شدند. حتی با وجود سطوح مختلف پایبندی به رژیم سخت، همه شرکت‌کنندگان بهبودی در سندرم متابولیک و چندین اثر مثبت روانی دیگر را تجربه کردند.

به طور کلی، 69 درصد بهبود در علائم اختلال دو قطبی و 32 درصد بهبود در علائم اسکیزوفرنی مشاهده شد.

سایر نشانگرهای متابولیکی مانند سطح تری گلیسیرید، ثبات قند خون و نشانگرهای التهاب نیز بهبود یافت. علاوه بر این، 17 درصد از شرکت‌کنندگان از بهبود رضایت از زندگی و 19 درصد از خواب بهتر گزارش دادند.

شرکت‌کنندگان همچنین به طور متوسط 10 درصد کاهش وزن و 27 درصد کاهش چربی شکم بدون شمارش کالری را تجربه کردند. افرادی که توانستند کاملاً به رژیم سخت پایبند باشند، تقریباً 65 درصد، نتایج حتی بهتری را مشاهده کردند.

اگر این نتایج زندگی‌بخش به نظر می‌رسند، احتمالاً به این دلیل است که واقعاً هستند. چندین شرکت‌کننده از تاثیر این مطالعه بر سلامت خود تمجید کردند – یکی از آن‌ها گفت: “از زمانی که این رژیم را شروع کردم، هیچ سطح اضطراب یا حمله قابل توجهی را تجربه نکرده‌ام.” دیگری تغییرات را نجات‌بخش دانست: “این رژیم واقعا می‌تواند جان بسیاری را نجات دهد، جان من را نجات داد. اگر این رژیم نبود، امروز زنده نبودم.”

این مطالعه، اگرچه کوچک است، نیاز مهم به مطالعات بیشتر در مورد رژیم غذایی و سلامت روان را برجسته می‌کند. محققان می‌گویند: “سلامت روان و جسمی با هم مرتبط هستند و رسیدگی به مسائل متابولیکی می‌تواند درمان روانپزشکی را برای بهبود کلی رفاه تکمیل کند.”

اگر می‌خواهید رژیم کتوژنیک را امتحان کنید یا می‌خواهید کربوهیدرات را کاهش دهید، باید از عوارض جانبی مانند کاهش انرژی، “آنفولانزای کتو”، یبوست و احتمالاً بوی بد دهان آگاه باشید. اگر قصد تغییر در رژیم غذایی خود دارید، حتما با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید برای شما بی‌خطر است.

منبع: thehealthy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *