آیا افسردگی می تواند باعث فراموشی بشود؟

آیا افسردگی می تواند باعث فراموشی بشود؟

افسردگی می‌تواند باعث غم، خستگی و عدم علاقه به چیزهایی شود که در غیر این صورت باعث شادی ما می‌ شوند. اما آیا افسردگی می تواند باعث فراموشی هم شود؟

از بین تمام علائمی که افسردگی می تواند ایجاد کند، شاید انتظار نداشته باشید که فراموشی یکی از آنها باشد – اما طبق گفته کلینیک مایو، مشکلات حافظه مربوط به سلامت روان می تواند یک نگرانی جدی باشد. اگرچه کلینیک مایو می گوید این فراموشی اغلب فقط موقتی است، اما شناسایی علت آن و درمان مناسب آن همچنان مهم است.

آیا افسردگی بر حافظه شما تأثیر می گذارد؟

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ که در Trends in Neurosciences منتشر شد، تأثیرات افسردگی بر حافظه را شرح داد. اگر افسرده‌اید، ممکن است در به خاطر آوردن اطلاعات دچار مشکل شوید. شاید حافظه بهتری از چیزهای منفی داشته باشید، اما به یاد آوردن چیزهای مثبت برایتان دشوار باشد. این اختلالات می تواند آزاردهنده باشد و در صورت بروز، می تواند نشانه ای از شدیدتر بودن افسردگی شما باشد. همچنین می تواند اضطراب شما را طبق دانشکده پزشکی هاروارد افزایش دهد که می تواند بر حافظه شما بیشتر تأثیر بگذارد.

نویسندگان این مطالعه گفتند که اختلالات حافظه در دوران افسردگی نتیجه استرس مزمنی است که می تواند باعث افسردگی شود و بر عملکرد مغز تأثیر بگذارد. با این حال، اختلالات حافظه با کاهش افسردگی از بین می رود، بنابراین باعث آسیب دائمی به مغز نمی شود.

گزارش دیگری در سال ۲۰۱۸ در مجله Psychological Medicine منتشر شد که نشان داد اگر افسرده باشید، ممکن است در به خاطر آوردن جزئیات تاریخچه زندگی خود دچار مشکل شوید. همین مطالعه توضیح می دهد که علائم افسردگی با عملکرد استاندارد حافظه مرتبط نیستند. در عوض، آنها از طریق لنز زمینه منفی به حافظه ضعیفتر مرتبط هستند. به عبارت دیگر، به دلیل تغییرات مغزی ناشی از افسردگی، خاطرات منفی را راحت‌تر از خاطرات مثبت به خاطر خواهید آورد – مفهومی که در بسیاری از تحقیقات در مورد اختلالات حافظه مرتبط با افسردگی تکرار می‌شود.

افسردگی چگونه باعث فراموشی می شود

اگرچه تحقیقات گسترده ارتباط بین افسردگی و مشکلات حافظه را ثابت کرده است، محققان همچنان در تلاشند تا به طور دقیق بفهمند که افسردگی چگونه باعث فراموشی می شود.

دکتر اندرو ای. بادسون، استاد مغز و اعصاب در دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون و رئیس بخش مغز و اعصاب شناختی و رفتاری در سیستم مراقبت های بهداشتی VA بوستون، می گوید که از آنجایی که افسردگی مغز شما را به صورت فیزیکی تغییر می دهد، فراموشی می تواند یکی از عواقب آن باشد.

دکتر بادسون می گوید: «افسردگی هم باعث تغییرات بیوشیمیایی در مغز و هم نشخوار در مورد افکار غم انگیز می شود. هر دوی این تغییرات باعث اختلال در توجه می شود که به نوبه خود توانایی یادگیری اطلاعات جدید و بازیابی اطلاعات قبلی را مختل می کند.»

با این حال، او اضافه می کند که همه چیز خبر بدی نیست: «این کاهش در توجه و حافظه موقتی است و با برطرف شدن افسردگی برطرف می شود.»

آیا افسردگی می تواند باعث فراموشی بشود؟

درباره فراموشی مرتبط با افسردگی چه باید کرد؟

اگر فکر می کنید مشکلات حافظه مرتبط با افسردگی دارید، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید یا به یک متخصص مراجعه کنید تا به شما در شناسایی دقیق مشکل و ایجاد یک برنامه درمانی کمک کند.

دکتر بادسون توصیه می کند: «سعی کنید افسردگی را با کمک پزشک خود یا از طریق درمان های غیر دارویی رایج افسردگی درمان کنید.»

امید به درمان فراموشی مرتبط با افسردگی وجود دارد. مطالعه ای در سال ۲۰۲۳ که در مجله علمی داوری شده PLOS ONE منتشر شد، نشان داد که نوعی مدیتیشن متمرکز بر مهربانی و دلسوزی به خود به افراد افسرده در بهبود حافظه نسبت به کسانی که در مدیتیشن شرکت نکردند، کمک کرد.

تحقیقات منتشر شده در مجله The Lancet Psychiatry در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که افسردگی مداوم در اواخر زندگی، پیش بینی کننده خوبی برای خطر ابتلا به زوال عقل است. دکتر بادسون اشاره می کند که در فراموشی ناشی از افسردگی، خاطرات قدیمی تر بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند. او می افزاید در بیماری آلزایمر، این خاطرات اخیر است که بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند.

به همین دلیل است که دانستن اینکه با چه چیزی سر و کار دارید بسیار مهم است. اگر فراموشی شما ناشی از افسردگی باشد، می توانید علائم افسردگی را درمان کنید. اگر پزشک شما مشکوک به چیز دیگری باشد، می تواند به شما در شناسایی علت فراموشی کمک کند. به یاد داشته باشید، همه فراموشی ها دائمی نیستند و قابل برگشت هستند، به خصوص اگر افسردگی باعث آن شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *