آیا آلرژی باعث خستگی می شود؟

آیا آلرژی باعث خستگی می شود؟

آلرژی زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما به ماده ای که به طور کلی نباید باعث واکنش شود، واکنش شدیدی نشان دهد. این مواد را آلرژن می نامند.

بیشتر مواقع، آلرژن ها فقط باعث علائم ناراحت کننده خفیفی مانند:

سرفه کردن خارش عطسه کردن تحریک پوستی آبریزش بینی خوشبختانه اکثر افراد مبتلا به آلرژی فقط ناراحتی خفیفی را تجربه می کنند. اما بسیاری از آنها همچنین از احساس خستگی شکایت دارند. آیا آلرژی باعث خواب آلودگی می شود؟

چگونه آلرژی باعث خستگی می شود؟

بله، آلرژی می تواند باعث احساس خستگی شود. اکثر افرادی که به دلیل آلرژی دچار گرفتگی بینی و سر درد می شوند، در خوابیدن مشکل خواهند داشت. اما واکنش های آلرژیک همچنین می توانند باعث آزاد شدن مواد شیمیایی شوند که باعث خستگی شما می شوند. این مواد شیمیایی به مبارزه با آلرژی شما کمک می کنند اما همچنین باعث تورم بافت های بینی می شوند که می تواند علائم شما را بدتر کند. کمبود خواب و احتقان مداوم بینی می تواند احساس خستگی و گیجی به شما بدهد.

کارشناسان به این خستگی ناشی از آلرژی «مه مغزی یا Brain Fog» می گویند. مه مغزی می تواند تمرکز کردن و انجام فعالیت های مدرسه، کار و فعالیت های روزانه را دشوار کند.

چگونه می توان خستگی ناشی از آلرژی را درمان کرد؟

اگر اثرات مه مغزی را تجربه می کنید، کارهایی وجود دارد که می توانید برای احساس خستگی کمتر انجام دهید. ابتدا باید چرخه علائم آلرژی و خستگی را متوقف کنید. شما می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

۱. شناسایی آلرژن‌هایتان

اولین قدم برای رهایی از مه مغزی، کشف علت آلرژی شماست. اگر نمی دانید به چه چیزی حساسیت دارید، باید به پزشک متخصص آلرژی مراجعه کنید. آنها با انجام تست‌هایی، علت علائم شما را پیدا خواهند کرد.

تست‌های رایج آلرژی عبارتند از:

  • تست پوستی: در این تست، پزشک با سوزنی کوچک، مقدار کمی از ماده حساسیت زا را زیر پوست شما تزریق می کند. اگر به آن ماده حساسیت داشته باشید، در محل تزریق، برآمدگی ایجاد می شود.

  • تست خون: اگر آلرژی داشته باشید، خون شما حاوی سلول‌هایی است که نشان می‌دهد به مواد حساسیت‌زای خاصی حساسیت دارید.

  • معاینه فیزیکی: آلرژی علائم فیزیکی زیادی دارد، از تحریک پوستی گرفته تا مشکلات تنفسی و بینی. این علائم به پزشک در تشخیص آلرژی شما کمک می کند.

۲. محدود کردن تماس با آلرژن‌ها

وقتی فهمیدید کدام آلرژن‌ها باعث علائم شما می‌شوند، می‌توانید میزان مواجهه خود را با آن‌ها کاهش دهید. به عنوان مثال، اگر به گرده گل حساسیت دارید، در روزهایی که میزان گرده گل بالاست، سعی کنید در خانه بمانید.

می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت ایستگاه هواشناسی محلی، گزارش میزان گرده گل منطقه خود را پیدا کنید. اگر از کولر استفاده می‌کنید، بهتر است پنجره‌ها را بسته نگه دارید. همچنین اگر زمانی را در فضای باز می‌گذرانید، به محض ورود به خانه، دوش بگیرید و لباس‌هایتان را عوض کنید.

۳. مصرف دارو

انواع مختلفی از داروهای آلرژی در بازار وجود دارد. برخی از آن‌ها برای آلرژی‌های خاص و برخی دیگر برای آلرژی‌های متعدد کاربرد دارند.

اگر می‌خواهید از احساس خستگی جلوگیری کنید، بهترین گزینه مصرف آنتی‌هیستامین‌هاست. این داروها با کاهش تورم، به طور موقت علائم آلرژی شما را کاهش می‌دهند.

تنها راه برای کاهش کامل علائم آلرژی، قطع تماس با آلرژن‌هاست. به خاطر داشته باشید که بسیاری از آنتی‌هیستامین‌ها باعث خواب آلودگی می‌شوند. بنابراین، اگر می‌خواهید در طول روز سرحال باشید، بهتر است از آنتی‌هیستامین‌های «غیرخواب‌آور» مانند کلاریتین استفاده کنید.

اگر در هنگام شب مشکل خواب دارید، مصرف آنتی‌هیستامین‌های خواب‌آور می‌تواند کمک کند. این داروها ممکن است علائم شما را کاهش داده و به خواب بهترتان نیز کمک کنند. بنادریل یکی از آنتی‌هیستامین‌های شناخته‌شده خواب‌آور است.

اسپری‌های بینی مانند فلوناز نیز می‌توانند علائم آلرژی شما را درمان کنند. این اسپری‌ها هم به صورت بدون نسخه و هم با نسخه پزشک در دسترس هستند. این اسپری‌ها معمولاً باعث خواب آلودگی نمی‌شوند، اما برای اطمینان همیشه برچسب روی نسخه خود را بررسی کنید.

آیا آلرژی باعث خستگی می شود؟

۴. امتحان کردن آمپول‌های ضد حساسیت

آمپول‌های ضد حساسیت به عنوان قوی‌ترین نوع درمان برای علائم آلرژی شناخته می‌شوند. در این روش، تزریق‌های کوچک‌تری از آلرژن‌ها زیر پوست شما انجام می‌شود. این کار به بدن شما کمک می‌کند تا واکنش کمتری نسبت به این آلرژن‌ها نشان دهد. به این معنی که به مرور زمان، واکنش‌های آلرژیک کمتر و ضعیف‌تر می‌شوند.

آمپول‌های ضد حساسیت می‌توانند در کاهش خستگی مفید باشند، زیرا آنها به سرعت و بدون ایجاد خواب‌آلودگی، علائم آلرژی را کاهش می‌دهند. با پزشک خود در مورد اینکه کدام آمپول‌های ضد حساسیت برای شما مناسب‌تر هستند، صحبت کنید.

۵. استفاده از نتی پوت

برخی از افراد مبتلا به آلرژی می‌توانند با استفاده از نتی پوت، علائم خود را کاهش دهند. آن‌ها این وسیله را با محلول آب نمک پر می‌کنند و آن را از طریق یک سوراخ بینی وارد حفره بینی می‌کنند. این محلول می‌تواند به پاک شدن مجاری بینی و کاهش تورم ناشی از آلرژی کمک کند. این کار در نهایت باعث کاهش خستگی شما می‌شود.

جمع‌بندی

آلرژی باعث عطسه، خارش، آبریزش بینی، سرفه و سایر علائم ناخوشایند می‌شود. این علائم به اندازه‌ی کافی آزاردهنده هستند و دیگر نیازی به خستگی در کنار آن‌ها نیست. این علائم آزاردهنده اغلب باعث می‌شوند شب به خوبی استراحت نکنید و در نتیجه کل روز احساس خستگی داشته باشید. مه مغزی ناشی از آلرژی ناخوشایند است و می‌تواند عملکرد شما را در مدرسه، کار و سایر فعالیت‌های روزانه مختل کند.

خبر خوب این است که روش‌های زیادی برای تسکین آلرژی و خلاص شدن از مه مغزی وجود دارد. اولین قدم برای پیدا کردن راه حل، انجام تست آلرژی است تا بفهمید چه چیزی باعث علائم شما می‌شود. سپس می‌توانید با پزشک خود همکاری کنید تا یک درمان ضد حساسیت بدون خواب‌آلودگی مناسب برای خودتان پیدا کنید. دانستن آلرژی‌هایتان همچنین می‌تواند به شما در شناسایی آلرژن‌هایی که باید از آن‌ها اجتناب کنید، کمک کند.

منبع: healthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *