آموزش و نکات درمان تب ویروسی در منزل

آموزش و نکات درمان تب ویروسی در منزل

درمان تب ویروسی در منزل

برخلاف باکتری‌ها، ویروس‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ها پاسخ نمی‌دهند. در اکثر موارد، بیماری‌های ویروسی باید به طور طبیعی طی شوند. هیدراته ماندن یا استفاده از داروهای کاهش‌دهنده تب بدون نسخه می‌تواند تا زمان بهبودی ویروس کمک‌کننده باشد.

تب ویروسی هر تبی است که در نتیجه عفونت ویروسی ایجاد می‌شود. ویروس‌ها میکروب‌های ریزی هستند که به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند.

هنگامی که به یک بیماری ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا می‌شوید، سیستم ایمنی بدن شما با افزایش فعالیت پاسخ می‌دهد. بخشی از این پاسخ اغلب شامل افزایش دمای بدن برای نامناسب کردن محیط برای ویروس و سایر میکروب‌ها است.

دمای بدن معمول افراد حدود 37 درجه سانتی‌گراد است. هر چیزی که یک درجه سانتی‌گراد یا بیشتر از این باشد، تب محسوب می‌شود. بسته به نوع عفونت ایجادکننده، تب می‌تواند از چند روز تا یک هفته یا بیشتر طول بکشد.

در حالی که ویروس در حال طی کردن دوره خود است، کارهای مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای مدیریت علائم خود انجام دهید. برای اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را بخوانید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

تب معمولاً چیزی برای نگرانی نیست. اما وقتی به اندازه کافی بالا باشد، می‌تواند برخی خطرات سلامتی را ایجاد کند.

برای کودکان تب بالا می‌تواند برای یک کودک خردسال خطرناک‌تر از یک بزرگسال باشد. در اینجا زمانی که باید با پزشک تماس بگیرید آورده شده است:

کودکان 0 تا 3 ماهه: دمای مقعدی 38 درجه سانتی‌گراد یا بالاتر است. 

کودکان 3 تا 6 ماهه: دمای مقعدی بالای 38 درجه سانتی‌گراد است و کودک تحریک‌پذیر یا خواب‌آلود است.


کودکان 6 تا 24 ماهه: دمای مقعدی بالای 38 درجه سانتی‌گراد است که بیش از یک روز طول می‌کشد. اگر علائم دیگری مانند بثورات پوستی، سرفه یا اسهال دارند، باید زودتر به پزشک مراجعه کنید.


برای کودکان 2 سال به بالا، اگر تب آنها به طور مکرر بالاتر از 38 درجه سانتی‌گراد باشد با پزشک تماس بگیرید. همچنین اگر کودک شما تب دارد و:

به نظر می‌رسد غیرعادی بی‌حال و تحریک‌پذیر است یا علائم شدید دیگری دارد
تب بیش از 3 روز طول می‌کشد
تب به دارو پاسخ نمی‌دهد
با شما تماس چشمی برقرار نمی‌کند
نمی‌تواند مایعات را نگه دارد
برای بزرگسالان
تب در برخی موارد می‌تواند برای بزرگسالان نیز خطرناک باشد. برای تب 38 درجه سانتی‌گراد یا بالاتر که به دارو پاسخ نمی‌دهد یا بیش از 3 روز طول می‌کشد به پزشک مراجعه کنید.
همچنین اگر تب همراه با علائمی مانند موارد زیر باشد باید تحت درمان قرار بگیرید:

سردرد شدید
بثورات پوستی
حساسیت به نور شدید
گردن درد
استفراغ مکرر
درد قفسه سینه یا شکم
تشنج یا حمله
در برخی موارد، تب شدید می‌تواند منجر به تشنج، حمله یا مشکل در تنفس شود. اگر این علائم را تجربه کردید، باید به دنبال مراقبت پزشکی فوری باشید.

آموزش و نکات درمان تب ویروسی در منزل

مایعات بنوشید

تب ویروسی باعث می‌شود بدن شما بسیار گرم‌تر از حد معمول شود. این باعث می‌شود بدن شما برای خنک شدن عرق کند. با این حال، این منجر به از دست دادن مایعات می‌شود که می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شود.

هنگامی که تب ویروسی دارید، سعی کنید تا حد امکان آب بنوشید تا مایعات از دست رفته را جایگزین کنید. همچنین لازم نیست فقط آب باشد. هر یک از موارد زیر می‌توانند هیدراتاسیون را تامین کنند:

آب میوه
نوشیدنی‌های ورزشی
آب گوشت
سوپ
چای بدون کافئین
نوزادان و کودکان نوپا ممکن است از نوشیدنی مخصوص با الکترولیت مانند پدیالیت بهره‌مند شوند. می‌توانید این نوشیدنی‌ها را از فروشگاه مواد غذایی محلی یا آنلاین خریداری کنید.

استراحت کافی داشته باشید

تب ویروسی نشانه‌ای است که بدن شما برای مبارزه با عفونت سخت تلاش می‌کند. با تا حد امکان استراحت کردن به خودتان کمک کنید. حتی اگر نمی‌توانید تمام روز را در رختخواب بگذرانید، سعی کنید از فعالیت بدنی تا حد امکان خودداری کنید. هدف 7 ساعت یا بیشتر خواب در شب است. در طول روز، آرام بگیرید.

همچنین بهتر است برنامه ورزشی خود را به طور موقت متوقف کنید. فعالیت بدنی می‌تواند دمای بدن شما را بیشتر افزایش دهد.

مصرف داروهای بدون نسخه

داروهای بدون نسخه کاهش‌دهنده تب ساده‌ترین راه برای کنترل تب هستند. علاوه بر کاهش موقت تب، به شما کمک می‌کنند کمی احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

حتما استراحت کافی داشته باشید، حتی اگر بعد از مصرف داروهای بدون نسخه برای چند ساعت احساس بهتری دارید.

داروهای رایج بدون نسخه کاهش‌دهنده تب عبارتند از:

استامینوفن (تیلنول، تیلنول کودکان) ایبوپروفن (ادویل، ادویل کودکان، موترین) آسپرین ناپروکسن (آلِو)

قبل از مصرف داروهای بدون نسخه کاهش‌دهنده تب، مهم است اطلاعات ایمنی زیر را در نظر داشته باشید:

هرگز آسپرین به کودکان ندهید. این می‌تواند خطر سندرم ری، یک بیماری نادر اما بسیار جدی را به شدت افزایش دهد.

بیشتر از مقدار توصیه شده توسط سازنده مصرف نکنید. انجام این کار می‌تواند منجر به خونریزی معده، آسیب کبدی یا مشکلات کلیوی شود.

زمان مصرف داروهای بدون نسخه را یادداشت کنید تا مطمئن شوید در یک دوره 24 ساعته بیش از حد مصرف نمی‌کنید.

امتحان کردن داروهای گیاهی

گاهی اوقات مردم برای درمان تب از داروهای گیاهی استفاده می‌کنند. به خاطر داشته باشید که ثابت شده است این مکمل‌ها تب را در حیوانات بهبود می‌بخشند. هیچ مدرک قابل اعتمادی وجود ندارد که نشان دهد آنها در انسان موثر هستند. ایمنی آنها در کودکان نیز اغلب نامشخص یا ناشناخته است، به همین دلیل بهتر است از این داروها در کودکان اجتناب شود.

همچنین مهم است بدانید که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) کیفیت مکمل‌ها را مانند داروها نظارت نمی‌کند. قبل از مصرف هر گونه مکمل باید با پزشک صحبت کنید و دستورالعمل‌های سازنده را دنبال کنید.

مورینگا مورینگا گیاهی گرمسیری است که دارای مزایای تغذیه‌ای و دارویی متنوعی است. تقریباً همه قسمت‌های گیاه حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و عوامل ضد باکتریایی است. یک مطالعه قدیمی‌تر در سال 2014 نشان داد که پوست درخت مورینگا تب را در خرگوش‌ها کاهش می‌دهد.

تحقیقات بیشتری برای تعیین نحوه کاهش تب توسط این گیاه در انسان مورد نیاز است.

اگر شما:

باردار هستید داروهایی مصرف می‌کنید که سوبستراهای سیتوکروم P450 مانند لوواستاتین (آلتوپره)، فکسوفنادین (آلگری) یا کتوکونازول (نیزورال) هستند باید از مصرف مورینگا خودداری کنید.

ریشه کوزو ریشه کوزو گیاهی است که در طب سنتی چین استفاده می‌شود. دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند به کاهش درد کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است در درمان تب، اسهال و بیماری‌های التهابی موثر باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری هنوز مورد نیاز است.

اگر شما:

تاموکسیفن مصرف می‌کنید سرطان حساس به هورمونی مانند سرطان سینه مثبت ER دارید متوترکسات (راسوو) مصرف می‌کنید باید از مصرف ریشه کوزو خودداری کنید.

اگر داروهای دیابت مصرف می‌کنید، قبل از مصرف ریشه کوزو باید با پزشک صحبت کنید. این می‌تواند منجر به کاهش قند خون شود و نیاز به تغییر دارو داشته باشد.

می‌توانید ریشه کوزو را به صورت پودر، کپسول یا عصاره مایع به صورت آنلاین پیدا کنید.

خنک بمانید

می‌توانید با قرار دادن بدن خود در معرض دمای خنک‌تر، بدن خود را خنک کنید. مطمئن شوید که زیاده‌روی نمی‌کنید. اگر شروع به لرزیدن کردید، بلافاصله دست نگه دارید. لرزیدن می‌تواند باعث افزایش تب شود.

کارهایی که می‌توانید برای خنک کردن ایمن انجام دهید عبارتند از:

در وان آب ولرم بنشینید که وقتی تب دارید خنک احساس می‌شود. (آب سرد در واقع باعث گرم شدن بدن شما به جای خنک شدن می‌شود.)
با آب ولرم خود را با اسفنج بشویید
لباس خواب یا لباس سبک بپوشید
سعی کنید از استفاده بیش از حد پتوهای اضافی در هنگام لرزیدن خودداری کنید
آب خنک یا دمای اتاق زیاد بنوشید
پاپسیکل بخورید
برای گردش هوا از پنکه استفاده کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *